کد خبر: ۱۲۴۵۱
تعداد نظرات: ۳ نظر

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی قزوین، خراسان جنوبی، گناباد و آذربایجان‎غربی

 

انجام بیش از 80هزار آزمایش در آزمایشگاه اداره کل دامپزشکی استان قزوین

 

به گزارش روابط عمومی اداره کل دامپزشکی قزوین، دکتر علی آقاجان نیا معلم رئیس اداره دارو ودرمان اداره کل دامپزشکی استان قزوین خلاصه ای از اقدامات شاخص این اداره در سال 1391را  به این شرح بیان کرد :

1-تکمیل و راه اندازی بخش مولکولی (PCR ) : از جمله محاسن راه اندازی این بخش در استان می توان به کاهش هزینه های جاری ، سرعت دریافت نتایج آزمایشگاهی و ارتقاء توان فنی آزمایشگاه دامپزشکی استان اشاره نمود.

2-تکمیل و راه اندازی بخش پایش باقیمانده های دارویی : به طوریکه پیرو مصوبه هفدهمین جلسه  کمیته اجرایی تضمین کیفیت و سلامت فرآورده های خام دامی کشور، آزمایشگاه کنترل کیفی مواد غذایی استان قزوین، به عنوان آزمایشگاه مرجع واجد شرایط برای آزمون های مربوط به برنامه ملی پایش باقیمانده های دارویی در فرآورده های خام دامی تعیین، تا با همکاری مرکز تشخیص و آزمایشگاه کنترل دارو و مواد بیولوژیک سازمان دامپزشکی کشور نسبت به انجام آزمون های مربوط به گوشت قرمز ، گوشت مرغ و ماهی قزل آلا و خوراک اقدام نماید .

3- طرح پایش شیر استان نیز ازجمله اقدامات مهم در سال 91 بوده که نمونه های اخذ شده از مراکز جمع آوری شیر ، دامداریهای استان و خودروهای حمل شیر ، جهت اندازه گیری بار میکروبی و باقیمانده های دارویی و سموم افلاتوکسین مورد آزمایش قرار گرفت .

4-بازنگری روشهای ارزیابی تامین کنندگان تخصصی ( درمانگاهها ، داروخانه ها ، مراکز مایه کوبی ) .

5- صدور مجوز تاسیس و راه اندازی و یک واحد آزمایشگاه توسط بخش خصوصی که دارای توان سخت افزاری بالا و  تجهیزاتی نظیر HPLC – GC – GC MAS –PCR -  اتمیک ابزوربشن  و... می باشد.

6-کنترل و نظارت مستمربر کارخانجات تولید کننده دارو و مواد بیولوژیک : صدور بالغ بر 50 فقره پروانه ساخت و یا موافقت اولیه ساخت برای تولید انواع دارو ، مکمل و کنسانتره و مواد ضد عفونی کننده از جمله اقدامات دیگر این اداره بوده است .

7-پیگیری جهت اجرای اصول GMP  در کارخانجات داروسازی استان و کنترل کیفیت داروهای دامپزشکی با اجرای طرح PMS  یا کنترل قفسه ای دارو از طریق نمونه برداری که بالغ بر 200 نمونه دارویی جهت کنترل و همچنین صدور مجوز ساخت دارو به آزمایشگاه مرکز تشخیص ، آزمایشگاه زمین شناسی و آزمایشگاه های همکار مرکز تشخیص، ارسال گردید.

8-پیگیری جهت رفع عوامل ایجاد کننده کمبود دارو واکسن که خوشبختانه در سال 1391بصورت مشهود وطولانی مدت این کمبوددر استان وجود نداشته است.

9-برگزاری چندین جلسه با همکاران بخش خصوصی ، داروخانه ها و مراکز مایه کوبی ، کلینیسین ها و بررسی مشکلات آنها .

10- با توجه به تعهد اشتغال اداره کل دامپزشکی استان به تعداد 100 نفر، در حال حاضر  تعداد  54 نفر در شبکه قزوین و 12 نفر در شبکه تاکستان و 12 نفر در شبکه آبیک و 16 نفر در شبکه بوئین زهرا و 10 نفر در شبکه البرزدر سامانه رصد ثبت شده به طوریکه پوشش اشتغال استان با توجه به سهم اداره کل دامپزشکی بیش از100% بوده است .

11-انجام بالغ بر 80000 مورد آزمایش  در سال 91 (سرولوژی ، میکروبی ، PCR  ، تشخیصی ، باقیمانده های دارویی و آنالیز )

12-پیگیری جهت اجرایی نمودن تعرفه های خدمات آزمایشگاهی مطابق با مصوبه هیئت محترم  وزیران .

13-پیگیری دستورالعمل های مربوط به آزمایشگاه بخش خصوصی به طوریکه در این راستا بازنگری در SOP  ها ، و یکسان سازی فرمها و نتایج آزمایشگاهی از جمله اقدامات اداره دارو ، درمان و آزمایشگاههای اداره کل دامپزشکی استان قزوین بوده است.

 

-------------------------

 

3هزار و 400تن خوراک طیور از خراسان جنوبی به تاجیکستان و افغانستان صادر شد


معاون فنی دامپزشکی خراسان جنوبی گفت : سال گذشته 3هزارو 481تن خوراک طیور از این استان به کشور تاجیکستان و افغانستان صادر شده است . 
دکتر محمود قربانزاده با بیان خبر فوق افزود : در این مدت 940هزارو 60کیلو گرم مرغ منجمد از خراسان جنوبی به کشور افغانستان ، 193هزارو 300عدد تخم مرغ نطفه دار و 320هزار قطعه جوجه یک روزه به افغانستان صادر شده است .

وی در ادامه میزان صادرات فرآورده های خام دامی و جوجه یکروزه را به خارخ از کشورطی سال 1391  رو به رشد دانست و افزود : دامپزشکی این استان در سال گذشته برصادرات انواع کالا های مرتبط به ارزش 2میلیون و 690 هزار دلار نظارت بهداشتی داشته است که این میزان نسبت به مدت مشابه قبل از آن ، رشد 85 درصدی را نشان می دهد. وی همچنین افزایش صادرات به خارج از کشور را یکی از پتانسیل های با ارزش در راستای ارتفاء توانمندیهای تولید ملی دانست و تلاش و حمایت همه مسئولین سطح استان را در این زمینه قابل تقدیر بیان نمود .

 

-------------------------

 

پیش سرد گوشت و آلایش در کشتارگاه دام گناباد آغاز شد


رئیس شبکه دامپزشکی گناباد گفت: در راستای انجام دستورالعمل های سازمان دامپزشکی کشور و با هدف جلوگیری از بیماری های مشترک بین انسان و دام خصوصاً تب کریمه کنگو که از طریق گوشت و فرآورده های کشتارگاهی قابل انتقال به انسان می باشد،شهرداری گناباد با تجهیز کشتارگاه دام شهرستان به سردخانه عمل پیش سرد نمودن لاشه و آلایش خوراکی حاصل از کشتار دام را آغاز نمود.

وی در ادامه از تشکیل جلسه ساماندهی کشتارگاههای دام شهرستان در آینده نزدیک خبر داد و گفت لزوماً پیش سرد نمودن گوشت و فرآورده های خوراکی حاصل از کشتار باید آغاز گردیده و تا موقع احداث سردخانه در کشتارگاههای بیدخت و کاخک باید از راه حل های موقت مثل خودروی حمل، تهیه یخچال و... استفاده نمود.

 

-------------------------

 

مراقبت و پایش از بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در استان آذربایجان غربی ادامه دارد


کلیه نمونه های تحت آزمایش از سطح استان آذربایجان غربی از نظر سویه های آنفلوانزای فوق حاد پرندگان منفی اعلام گردیده اند .
اداره کل دامپزشکی آذربایجان غربی به منظور مراقبت و پایش آنفلوانزای فوق حاد پرندگان با ایجاد پایگاههای دیدوری توسط اکیپهای بررسی و نمونه برداری مستقر در اداره کل و شبکه های دامپزشکی استان و با نظارت عالی ستاد اجرائی مقابله با آنفلوانزای فوق حاد طیور استان ، در طول دوازده ماهه سال 91 با اطلاع گیری از مزارع طیور صنعتی ، وضعیت پرندگان مهاجر در تالابها و حاشیه رودخانه ها  و دریاچه های پشت سد و روستاهای حاشیه آنها و روستاهای با تلفات طیور بومی ، اقدام به بررسی بیماری و نمونه برداری و مطالعات آزمایشگاهی بشرح زیر نموده و این فعالیت ها در حال حاضر نیز کماکان و به صورت مستمر ادامه دارد.
1)  تعداد موارد بازدید و بررسی در طیور صنعتی، روستاهای حاشیه تالابها و زیستگاههای حیات وحش :  414 مورد
2) خبرگیری روزانه و کسب اطلاعات توصیفی از مزارع پرورش طیور صنعتی و بومی : 29933 واحد
3)     تعداد نمونه های اخذ شده جهت انجام آزمایشات تشخیصی : 

 نمونه خون        8319 مورد 
 نمونه بافتی و سوآپ نای و کلوآک         1026 مورد
4)  میزان آزمایشات بعمل آمده ( شامل الیزا ، HI ، PCR ) جهت شناسایی سویه های بیماری زای آنفلوانزا ( H9 -  H7 - H5 9474   مورد

انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
-
|
۰۷:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۰
0
0
با سلام و احترام کارکنان ....... بیصبرانه در انتظار عیدی ریاست محترم سازمان دامپزشکی کشور جناب اقای دکتر دستور هستند خاطر نشان میسازد ......با تشکر- بازنشسته
ناشناس
|
-
|
۰۷:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۰
0
0
از ریاست محترم سازمان درخواست میشود دستورفرمایند موارد زیر مورد بررسی و بازرسی قرار گیرد
الف- نحوه استخدام ........ در استانها
ب-نحوه صدور تشویقیها برای ...... در استانها
ج- بررسی استقلال رای معاونین محترم ادارات کل- دامپزشک بخش خصوصی
بخش خصوصی
|
-
|
۱۸:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۰
0
0
با سلام وزیر محترم جهادکشاورزی طی بخشنامه ای از مدیران کل ادارات وزارتخانه تحت امرشان از قبیل سازمان دامپزشکی خواسته اند که از استخدام فامیلهای نسبی و سببی مدیران کل خودداری شود از جناب وزیر محترم درخواست میشود که به کارگزینی ها امرفرمایند تا اسامی خانوادگی مشابه را به خدمتشان گزارش نمایند تا معلوم شود کدام مدیران و روسا برادران و برادرزادگان خود را استخدام کرده اند والا صدور بخشنامه چه فایده ای دارد
نظر شما
ادامه