کد خبر: ۱۲۴۶۵

حکیم مهر - پژوهشگران جهاد دانشگاهی واحد مازندران موفق به دستیابی فرآیند تولید و استخراج کیتوزان از پوسته میگو شدند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، علی قرائتی، مجری این طرح با بیان اینکه رسالت جهاد دانشگاهی در خصوص فعالیت پژوهشی کاربردی بودن طرح‌ها است افزود: میگو چندین بار پوست اندازی می‌کند که این پوست‌ها در مراکز پرورش میگو به یک مشکل بزرگ درآمده است. این در حالی است که پوسته میگو حاوی مقدار زیادی کیتوزان - ماده‌ای بسیار با ارزش با کاربردهای بسیار در صنایع مختلف - است که متاسفانه در کشور ما کلیات این ماده به ویژه برای مواد آزمایشگاهی از خارج از کشور تهیه می‌شده است.

وی ادامه داد: کیتوزان نوعی کربوهیدرات است که در پوسته سخت پوستان، قارچ‌ها و برخی نرم تنان وجود دارد که نوعی از مشتقات کیتین به عنوان دومین کربوهیدرات فراوان روی کره زمین به شمار می‌رود.

قرائتی با بیان اینکه کیتوزان در حدود 30 هزار کاربرد به عنوان ماده اولیه در دنیا دارد در خصوص تعدادی ازکاربردهای آن در صنایع مختلف خاطرنشان کرد: کیتوزان در پزشکی در چسب‌های سوختگی و زخم، نخ‌های جراحی جاذب که بسیار در جراحی اهمیت دارند و انتقال دهنده‌های دارو، در مواد آرایشی به عنوان محافظت کننده پوست و مو، در بیوتکنولوژی، صنایع چوب و کاغذ، نساجی و فیبرهای نساجی، کشاورزی و تصفیه آب و همچنین در نانو تکنولوژی به عنوان نانو حامل‌ها و نانوکپسول‌ها استفاده می‌شود.

مجری این طرح در ادامه گفت‌وگو در خصوص نوآوری در فرآیند تولید و استخراج کیتوزان از پوسته میگو تصریح کرد: در این فرآیند استخراج ماده کیتوزان در مرحله آخر از کیتین است که به روش حرارتی ماکروویو انجام گرفته که زمان این مرحله را که در نمونه‌های موجود خارجی چهار تا شش ساعت است به حدود 20 تا 15 دقیقه رسانده‌ایم. این نوآوری هم موجب صرفه‌جویی در انرژی و هم بالا رفتن کیفیت محصول و پایین آمدن هزینه‌ها شده است.

وی در پایان با بیان این که طی آزمایشات انجام شده نمونه کیتوزان به دست آمده 100 درصد از لحاظ کیفیت مشابه نمونه خارجی است، ابراز امیدواری کرد که صنعتگران کشور کیتوزان و اهمیت بسیار آن را در صنعت بشناسند.

 

نظر شما
ادامه