کد خبر: ۱۲۷۰۷

حکیم مهر - مدیرکل دامپزشکی استان کرمان گفت: انجام پژوهش‌ها و تحقیقات علمی پزشکی به علت نزدیکی علم دامپزشکی و پزشکی از جمله مهمترین وظایف و مؤثرترین نقش‌های دامپزشکی در جامعه است.
به گزارش حکیم مهر به نقل از فارس، دکتر بیژن دهقانی در آیین بزرگداشت روز جهانی دامپزشکی با اشاره به شعار امسال روز جهانی دامپزشکی با عنوان پیشگیری از طریق واکسیناسیون اظهار داشت: واکسن یک ماده بیولوژیک است که موجب ایمنی می‌شود.

وی افزود: امروزه واکسن‌ها ابزار ارزشمندی برای جلوگیری از گسترش تعداد زیادی از بیماری‌های مسری هستند که سلامت حیوانات و انسان را تهدید می‌کنند.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمان لازمه رسیدن به هر هدف را حرکت هدفمند و سازمان یافته دانست و بیان داشت: با واکسیناسیون سازمان یافته و هدفمند می‌توان بسیاری از بیماری‌ها را ریشه‌کن کرد آن چنانکه در زمینه برخی بیماری‌ها مانند طاعون گاوی این اتفاق رخ داده است.

وی واکسیناسیون را یکی از ابزارهای مهم ارائه خدمات بهداشتی دامپزشکی در راستای تامین سلامت دام دانست و عنوان کرد: در شعار سال‌های گذشته روز جهانی دامپزشکی نیز بر برخی از نقش‌های دامپزشکی تاکید شده که می‌توان به شعار سال‌های اخیر مانند مقاومت به آنتی‌بیوتیک‌ها، همه با هم علیه هاری و یک جهان یک سلامت اشاره کرد.

دهقانی ابراز داشت: این شعارها به گوشه‌ای از وظایف و اهمیت دامپزشکی از جمله نیاز به همکاری بین ارگان‌های بهداشتی برای تامین بهداشت جهانی، پیشگیری از بیماری‌های مشترک، پیشگیری از ایجاد مقاومت آنتی‌بیوتیکی در باکتری‌ها با رعایت اصول بهداشتی دامپزشکی در پرورش انواع دام و طیور اشاره می‌کند.

وی افزود: تامین امنیت غذایی، انجام اقدامات در زمینه پدافند غیرعامل و مقابله با بیوتروریسم، انجام پژوهش‌ها و تحقیقات علمی پزشکی به علت نزدیکی علم دامپزشکی و پزشکی از جمله مهمترین وظایف و مؤثرترین نقش‌های دامپزشکی در جامعه است.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمان با بیان اینکه نیاز است تا این نقش‌ها به صورت علمی برای جامعه تبیین شوند، بیان کرد: مسئولان هم اگر به دنبال کسب استقلال ملی و استقلال اقتصادی هستند، باید بیش از اکنون به رشته دامپزشکی و نقش دامپزشکی در جامعه بها بدهند و با مجموعه دامپزشکی همکاری بیشتری داشته باشند.

 

نظر شما
ادامه