کد خبر: ۱۲۷۱۲
حکیم مهر - یک عضو هیات رییسه کمیسیون کشاورزی مجلس با بیان اینکه در حال حاضر دامداری یکی از سخت‌ترین مشاغل است و دامداران با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می‌کنند، از روند تامین نشدن نهاده‌های دامی که منجر به از بین رفتن تعادل عرضه و تقاضا و در نهایت افزایش قیمت‌ها می‌شود انتقاد کرد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، علی محمد بزرگواری عنوان کرد: یکی از دغدغه‌های همیشگی دامداران مشکل تامین کردن نهادینه‌های بوده در چند سال گذشته خشکسالی هم مزید بر علت شده و اکثر مراتع رو به خشکیدگی رفته‌اند؛ در نتیجه دامداری در حال حاضر یکی از سخترین مشاغلی است که وجود دارد و دامداران ما با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند. قطعا در وضعیتی که خشکسالی پیش آمده باشد اثرات و عوارض آن تا چند سال بعد در منطقه نمود و ظهور پیدا می‌کند.

وی ادامه داد: در قانونی که در مجلس شورای اسلامی تصویب شده باید بخشی از یارانه‌ها صرف تامین نهاده‌های دامی می شد که متاسفانه این اتفاق صورت نگرفت؛ الان حتی تسهیلات حمایتی دامداران ما هم داده نشده است. حتی دولت نه تنها از پرداخت تسهیلات به دامداران بلکه به تعاونی‌های مربوطه هم خودداری کرده که این مطلب باعث شده دامداران مجبور به فروش دام‌هایشان شوند.

این عضو کمیسیون کشاورزی مجلس اظهار امیدواری کرد: با توجه به اختیاراتی که اخیرا به وزارت جهاد کشاورزی داده شده این اشکالات و ایرادات سریعا حل شود؛ چرا که در وضعیت کنونی نه مصرف‌کننده و نه دامدار سودی می‌برد یعنی در واقع مصرف‌کننده و تولیدکننده معترض هستند چون وقتی تولید شیر پایین بیاید خود به خود قیمت بالا می‌رود. این افزایش قیمت‌ها به جای اینکه نصیب تولیدکننده واقعی شود به جاهای دیگری می‌رود که باعث نگرانی و اعتراض دامداران خواهد شد.

بزرگواری درباره تعیین قیمت شیر هم گفت: شیر یکی از مواد غذایی است که در تمام دنیا برای آن یارانه خرج می‌کنند. با توجه به اینکه شیر یک ماده حیاتی و مهم است و قیمت فعلی هم قیمتی نیست که صرفه اقتصادی داشته باشد قطعا باید با پرداخت یارانه این تفاوت قیمت جبران شود.

وی پیشنهاد داد: اگر بخواهیم افزایش قیمت شیر اثر تورمی و روانی روی بازار نداشته باشد یارانه‌ها باید مستقیما به تولیدکننده داده شود. چون مشکلی برای بازار و مصرف‌کننده به وقوع نمی‌پیوندد.

 

نظر شما
ادامه