کد خبر: ۱۳۱۴۳
تعداد نظرات: ۳ نظر

حکیم مهر - برخی دامپزشکان فقط آب مقطر را به نام واکسن به سنجاب‌ها تزریق می‌کنند و به صاحب این حیوان -که قطعا در دسته حیوانات خانگی جا نمی‌گیرد- تاکید می‌کنند، سه ماه دیگر برای تزریق دوره بعدی واکسن به کلینیک آنها مراجعه کنند. این رفتار قطعا تخلفی آشکار است که در پس ممنوعیت‌های موجود در کشور برای تجارت گونه‌های خاصی از حیوانات خانگی و خرید و فروش حیات وحش رخ می‌دهد. 

چندی است در بازار داغ فروش حیوانات غیرمجاز، شاهد عرضه حیواناتی هستیم که همراه خود شناسنامه‌های بهداشتی دارند. اگرچه در این شناسنامه‌ها ممکن است به نژاد سگ، سنجاب یا سایر حیوانات عرضه شده اشاره دقیق نشده باشد، اما در داخل صفحات آن حتما نام چندین نوع واکسن، با خطی نه چندان خوش نقش بسته و مهر یک دامپزشک صحت این نوشته ها را تایید کرده است.

جالب اینجاست که برای برخی از این حیوانات هیچ واکسنی در کشور وجود ندارد یا اینکه دوزهای تعریف شده برای این گونه خاص نیست. بنابراین معلوم نیست دامپزشکان چگونه به حیوانات واکسن زده و برای آنها شناسنامه بهداشتی صادر می‌کنند.
سنجاب از آن دسته حیواناتی است که برای تزریق واکسن و صدور شناسنامه و گواهی بهداشتی آن، مبالغی بین 20 تا 50 هزار تومان از مراجعه‌کنندگان به کلینک‌های مختلف دریافت می‌شود.
اما ایمان معماریان دامپزشک باغ‌وحش ارم معتقد است، سنجاب مقاوم‌ترین حیوان به بیماری هاری است و هیچ واکسنی برای این حیوان در کشور وجود ندارد.
شنیده شده برخی دامپزشکان فقط آب مقطر را به نام واکسن به سنجاب‌ها تزریق می‌کنند و به صاحب این حیوان -که قطعا در دسته حیوانات خانگی جا نمی‌گیرد- تاکید می‌کنند، سه ماه دیگر برای تزریق دوره بعدی واکسن به کلینیک آنها مراجعه کنند. این رفتار قطعا تخلفی آشکار است که در پس ممنوعیت‌های موجود در کشور برای تجارت گونه‌های خاصی از حیوانات خانگی و خرید و فروش حیات وحش رخ می‌دهد.
معاون بهداشت ، آموزش و توسعه سازمان نظام دامپزشکی در پاسخ به اینکه چه نهادی مسئول رسیدگی به این تخلفات است، می گوید: بستگی دارد شاکی چه کسی باشد. به این تخلفات می‌توان رسیدگی کرد.
امیر عباس جعفری ادامه می‌دهد: نظارت بر فعالیت و عملکرد تکنسین‌ها به عهده دستگاه نظارتی یعنی سازمان دامپزشکی است. باید تخلفات از طریق بازرسان دستگاه نظارتی به سازمان نظام دامپزشکی گزارش شود.
وی در پاسخ به اینکه آیا دستگاه حاکمیتی به حد کافی نیرو برای رسیدگی به این تخلفات دارد، خاطرنشان می‌سازد: بالاخره دستگاه نظارتی با گزارش‌های مردمی می‌تواند متخلفین را بازخواست کند.
جعفری در پاسخ به پرسش دیگری درباره قانونی بودن صدور شناسنامه برای دام بوسیله کلینیک‌های دامپزشکی، بیان می‌دارد: برخی افراد به لحاظ علاقه فردی مایل به دریافت شناسنامه برای دام خود هستند. نمی‌توان مانع این مساله شد.
وی در واکنش به تخلفات انجام شده در حوزه تزریق واکسن به سنجاب‌ها، می‌گوید: واکسن جزو مسایل فنی است و اثبات این ادعاها نیاز به کار فنی دارد. با شناختی که از همکاران خود در بخش خصوصی دارم، بعید می‌دانم چنین کارهایی انجام دهند.
معاون بهداشت، آموزش و توسعه سازمان نظام دامپزشکی تاکید می‌کند: کسانی که پروانه ندارند یا دامپزشک نیستند، ممکن است فعالیت‌های غیر قانونی انجام دهند. اما اینکه همکاران ما اعتبار خود را برای یک واکسن به خطر اندازند، منطقی نیست. هزینه تزریق واکسن به حدی نیست که دامپزشکان به خاطر درآمد آن اعتبار خود را هزینه کنند.
وی اضافه کرد: اگر مصداق‌ها به سازمان دامپزشکی اعلام شود و آنها نیز گزارشی را به سازمان نظام دامپزشکی ارسال کنند، حتما توسط هیات‌های بدوی این سازمان، رسیدگی‌های لازم انجام خواهد شد.
جعفری در پاسخ به اینکه برای این تخلفات چه جریمه‌ای در نظر گرفته شده است، اذعان داشت: در آیین‌نامه رسیدگی به تخلفات بر اساس نوع تخلف، جرایم درج شده است. میزان جرایم از درج در پرونده و تابلوی کلینیک تا تعلیق فعالیت، متفاوت است.
وی ادامه داد: بعضا اگر خسارت مادی به کسی وارد شده باشد، با استناد به حکم هیات‌های بدوی، می‌تواند شکایت خود را از طریق مراجع قضایی پیگیری کند. این اقدام بارها اتفاق افتاده است.
معاون بهداشت، آموزش و توسعه سازمان نظام دامپزشکی گفت: یک بار خانمی که بر اساس سهل‌انگاری دامپزشک، طوطی خود را از دست داده بود به دادسرا شکایت کرد. در نهایت غرامت طوطی و حتی هزینه کارشناسان رسمی دادگستری از دامپزشک خاطی دریافت شد.

انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
بهلول زاده
|
-
|
۱۵:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۱
0
0
آقای دکتر جعفری چرا شما با کارکردن اعضای هیات علمی بصورت نیمه وقت مخالفید بعد هم ادعا دارید که سازمان دامپزشکی باید زیر نظر وزارت بهداشت و یا معاون رئیس جمهوری باشد اینکار را می کنید و افراد بدون پروانه و بی اطلاع سودجوئی می کنند بایستی همانند پزشکان رقابت ایجاد نمائید تا بهترین ها مشخص شوند و بتوانند فکری به حال بیماریهای دامی بکنند وگرنه با شکایت کردن یک خانم و یا افراد دیگر چیزی حل نمی شود نهایت غرامت آن را بدهند بعدش چی.
ناشناس
|
-
|
۱۶:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۲
0
0
در دامپزشکی تخلفات و جنجالها فراوان است و کسی به داد ما نمی رسد
هزاران بار شکایت میکنیم و هیچ ...
یک بیسواد در منطقه ما جراحی میکند و واکسن میزند . کجاست حامی ؟؟ کجاست مدیر ؟/
ناشناس
|
-
|
۲۳:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۳
0
0
لطفا یک سر به ارومیه بیایید و وضعیت واکسیناسیون دام را ببینید و لذت ببرید
نظر شما
ادامه