کد خبر: ۱۳۱۷۹

حکیم مهر - رئیس اداره مبارزه و مراقبت از بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی استان کرمان گفت: بیماری تب خونریزی دهنده کریمه‌کنگو بیماری شغلی است و مناسب‌ترین راه پیشگیری از آن رعایت ضوابط بهداشتی است.
به گزارش حکیم مهر به نقل از فارس، صدیقه کاظمی‌نیا در کارگروه تخصصی سلامت و امنیت غذایی استان اظهار داشت: سال گذشته هشت مورد از بیماری تب خونریزی دهنده کریمه‌کنگو در استان گزارش شد که با درمان به‌موقع هیچ‌کدام از این موارد منجر به مرگ افراد مبتلا به این بیماری نشده است.

وی بیان کرد: بیماری تب خونریزی دهنده کریمه‌کنگو بیماری شغلی است که بیشترین مبتلایان به این بیماری دامداران، نقل و انتقال دهندگان دام، افراد شاغل در کشتارگاه‌ها، دامپزشکان و پرستارانی که در ارتباط با فرد آلوده هستند را شامل می‌شوند.

کاظمی‌نیا گفت: گزیده شدن توسط کنه آلوده، تماس با بافت‌های تازه، خون و سایر ترشحات حیوان آلوده ، ورود ویروس از جراحات پوست یا غشاهای مخاطی در حین اخته کردن، قطع شاخ، پشم چینی، واکسیناسیون، له کردن کنه‌های آلوده با انگشت، تماس با گوشت تازه آلوده، عفونت‌های بیمارستانی از طریق تماس نزدیک با خون و سایر ترشحات و بافت‌های انسان بیمار از دیگر موارد انتقال این بیماری از دام به انسان به شمار می‌رود.

وی مناسب‌ترین راه پیشگیری از بیماری تب خونریزی دهنده کریمه‌کنگو را رعایت ضوابط بهداشتی و اصول قرنطینه دامپزشکی برای حمل و نقل، سمپاشی محیط دام‌ها و بهبود شرایط  کشتارگاه‌ها عنوان کرد.

مهرالحسنی عضو هیئت علمی دانشگاه علوم‌پزشکی کرمان اظهار داشت: در راستای سند توسعه سلامت استان از سال 87 تا 89 به صورت آزمایشی و با همکاری معاونت برنامه‌ریزی استانداری و سازمان بیمه خدمات درمانی استان برنامه حساب‌های استانی سلامت اجرا شد.

وی اضافه کرد: در این برنامه اطلاعاتی برای سیاستگذاران شامل منابع مصرفی و نتایج آن در حوزه سلامت ارائه می‌شود که در این برنامه شفاف‌سازی گردش بودجه در حوزه سلامت و سهم مردم، دولت و سازمان‌های خصوصی از هزینه‌های حوزه سلامت مشخص می‌شود.

رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان قلعه‌گنج و کارشناس برنامه حذف مالاریا در جنوب استان نیز در این نشست به موفقیت دانشگاه علوم‌پزشکی جیرفت در حذف بیماری مالاریا در جنوب استان اشاره کرد.

اسدالله احمدی‌کهنعلی با اشاره به اقدامات انجام شده از سوی مسئولان استان و همچنین کارشناسان حوزه بهداشت و درمان اظهار داشت: در سال گذشته تنها یک مورد از بیماری مالاریا در جنوب استان گزارش شد.

وی اضافه کرد: با انجام  اقدامات مؤثر در راستای پیشگیری از بروز این بیماری تعداد مبتلایان به بیماری مالاریا در استان از یک‌هزار مورد در سال 84 به یک مورد در سال گذشته رسید.

اسماعیل نجار استاندار کرمان در پنجاه و نهمین نشست کارگروه تخصصی سلامت و امنیت غذایی استان از تلاش دانشگاه‌های علوم‌پزشکی استان و دست‌اندرکاران برنامه حذف مالاریا در راستای حذف این بیماری در استان به ویژه مناطق جنوبی قدردانی کرد.

 

نظر شما
ادامه