کد خبر: ۱۳۲۰۸

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی زاوه، زنجان، قم و کرمان

 

شروع واکسیناسیون رایگان تب برفکی دامهای سنگین در شهرستان زاوه

 

به گزارش روابط عمومی شبکه دامپزشکی زاوه طرح سراسری واکسیناسیون رایگان دام های سنگین علیه بیماری تب برفکی آغاز گردید.
مسئول مبارزه شهرستان زاوه گفت : بیماری تب برفکی از بیماریهای ویروسی  با واگیری بالا می باشد که در هر سال در سه نوبت به صورت سراسری در استان در یک بازه زمانی مشخص به اجرا در می آید.
دکتر شیبانی افزود : این طرح که به مدت بیست روز کاری طول خواهد کشید  100% روستاهای دارای جمعیت گاوی و همچنین تمامی گاوداری های صنعتی شهرستان  می بایست تحت پوشش واکسیناسیون قرار گیرند  که پیش بینی می گردد در مجموع 2800 راس گاو وگوساله واکسینه گردند.
وی از مشارکت بخش خصوصی در این طرح خبر داد و گفت: این طرح توسط دو اکیپ از بخش دولتی و دو اکیپ از بخش خصوصی صورت خواهد پذیرفت که دراین فاز جهت واکسیناسیون 1800 راس دام سنگین با بخش خصوصی قرارداد بسته شده است و تعداد 1000 راس گاو وگوساله نیز توسط بخش دولتی واکسینه خواهند شد.

-----------------------

 

آغاز مرحله اول مایه کوبی تب برفکی در گاوداریهای صنعتی ، نیمه صنعتی و مناطق پر خطر روستایی استان زنجان


دکتر منصور صمصامی رئیس اداره مبارزه با بیماریهای دامی استان زنجان در گفتگو با روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان اعلام کرد : مرحله اول مایه کوبی تب برفکی در گاوداریهای صنعتی ، نیمه صنعتی و مناطق پر خطر روستایی در سال 92 از دهه دوم خرداد ماه در شهرستانهای تابعه بطور همزمان آغاز می گردد.

این عملیات در سطح دامداریهای تحت پوشش استان بصورت رایگان انجام میپذیرد و از زمان شروع واکسیناسیون بمدت 20 روز کاری طول خواهد کشید با استفاده از توان بخشهای دولتی و خصوصی انجام می گیرد ایشان در ادامه افزود بدلیل انجام واکسیناسیون و جهت حفظ سرمایه های ملی، صدور مجوز حمل دام(بجز کشتار) تا 2 هفته بعد از پایان طرح ممنوع خواهد بود لذا از کلیه دامداران عزیز استان تقاضامند است جهت پیشگیری از اشاعه بیماری و خسارات اقتصادی ناشی از آن همکاری لازم با اکیپ های اعزامی دامپزشکی را داشته باشند.

-----------------------

 

توسط دامپزشکی شهرستان قم صورت گرفت:
صدور،تاییدوتمدیدپروانه های دامداری ومرغداریها


اداره دامپزشکی شهرستان قم گزارش داد توسط کارشناسان اداره بهداشت اماکن دامی این اداره وادارات تابعه ، طی هفته گذشته با بازدید از9 واحد دامداری ومرغداری درسطح استان نسبت به صدوریک پروانه مرغداری گوشتی، تمدید2 پروانه  گاوداری ،یک پروانه گوسفندی وبهسازی 3 واحد گوسفند پرواری و3 واحد گوساله پرواری اقدامات لازم را وفق مقررات به انجام رسانده اند.

-----------------------

 

مسئول شبکه دامپزشکی کرمان:
19 هزار رأس دام در کرمان واکسینه می‌شوند


مسئول شبکه دامپزشکی شهرستان کرمان گفت: بیش از 19 هزار رأس گاو و گوساله در شهرستان کرمان علیه تب برفکی واکسینه می‌شوند.
محمدمهدی یزدان‌پناه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کرمان با اشاره به آغاز فاز اول واکسیناسیون تب برفکی در گاوداری‌های شهرستان کرمان اظهار داشت: فاز اول واکسیناسیون تب برفکی گاوی از 18 خرداد ماه جاری آغاز شده و به مدت 20 روز ادامه دارد.

وی با تاکید بر ضرورت واکسیناسیون دام‌ها و اینکه این طرح با اولویت گاوداری صنعتی اجرا می‌شود، بیان داشت: پیش‌بینی می‌شود طی مدت انجام این فاز بیش از 19 هزار رأس گاو و گوساله در شهرستان کرمان واکسینه شوند.

یزدان‌پناه با اشاره به مخاطرات و خسارت اقتصادی این بیماری عنوان کرد: ورود دام آلوده جدید به واحد و یا عدم رعایت اصول امنیت زیستی اصلی‌ترین و عمده‌ترین علت رخداد تب برفکی در واحدهای اپیدیمیولوژیک است.

وی خاطر نشان کرد: نظارت مستمر و دقیق بر فعالیت‌های اکیپ‌های مایه‌کوبی، حفظ سیستم زنجیره سرد و رعایت نکات بهداشتی در انجام واکسیناسیون از جمله اقدامات شبکه دامپزشکی شهرستان کرمان برای نتیجه‌بخشی هر چه بیشتر این طرح است.

یزدان‌پناه ابراز داشت: طی مدت اجرای این طرح هرگونه جابه‌جایی گاو و گوساله باید پس از اطمینان از انجام واکسیناسیون تب برفکی و اقدامات قرنطینه‌ای صورت پذیرد.

 

 

نظر شما
ادامه