کد خبر: ۱۳۲۵۸
تعداد نظرات: ۱ نظر

حکیم مهر - رییس‌جمهور منتخب مردم که قرار است بدون مشورت با کاربلدهای هر حوزه تصمیم‌ نگیرد، مشورت کردن با کشاورزان و تولیدکنندگان را از اهم برنامه‌های خود در بخش کشاورزی عنوان کرده و مکانیزه‌ کردن کشاورزی برای افزایش توان رقابت و بهره‌وری، جلوگیری از واردات بی‌رویه برنج و میوه و حمایت از کشاورزان را وعده داده است.

Mehdi Ghasemi-7-8.jpg

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، کاندیداهای ریاست‌جهموری در دوران تبلیغات خود از پرداختن به مسائل و مشکلات کشاورزان نیز دریغ نکردند و همواره برنامه‌ها و شعارهای مختلفی برای بهبود وضعیت کشاورزان مطرح کردند اما در این میان بررسی دیدگاه‌ها و سخنان رییس دولت تدبیر و امید در این زمینه خالی از لطف نیست.

حسن روحانی با شعار محوری "نجات اقتصاد ایران" کاندیداتوری خود را در یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اعلام کرد و از همان ابتدا بر نقش حمایت و تقویت تولید در رفع مشکل گرانی، تورم و کمبود نقدینگی در کشور تاکید کرد.

تاکیدات رییس‌جمهور چهار سال آینده ایران بر توسعه بخش کشاورزی به حدی است که وی معتقد است باید نفت را صادر کرده و از درآمد آن برای سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی و توسعه منابع آبی و اصلاح خاک استفاده کرد تا ضمن افزایش تولیدات کشور، اشتغال‌زایی مناسبی در این بخش ایجاد شود.

حسن روحانی که پیش‌ از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری برای تبلیغات و سخن با مردم تنکابن در جمع آن‌ها حاضر شده بود به مشورت با مردم در همه زمینه‌ها حتی برای انتخاب وزرا اشاره و اظهار کرد: دولت نباید رقیب مردم باشد بلکه باید کار به دست مردم سپرده شود و من در هیچ کاری بدون مشورت با کاربلدهای آن حوزه تصمیم نمی‌گیرم؛ در کشاورزی با کشاورزان و در شیلات با صیادان مشورت می‌کنم.

وی با غیرضروری دانستن واردات بی‌رویه محصولات کشاورزی در سال‌های اخیر گفت: این همه نیاز به واردات نداشتیم 65 میلیارد دلار واردات اشتباه بوده است اما شاهدیم حتی انگور از آرژانتین و شیلی وارد شده و حتی برای ماه رمضان چند هیات برای خرید مرغ به ترکیه اعزام شدند که دلیل شکل‌گیری این شرایط این است که با تولیدکنندگان مشورت نشده بود.

رییس‌جمهور منتخب مردم ایران که به عنوان هفتمین رییس جمهور تا حدود 40 روز آینده عازم پاستور می‌شود در دوران تبلیغات خود به چایکاران گیلان هم اشاره کرد.

وی در سفر اخیر خود در جمع مردم رشت گفت که دنیا برای کشاورزی مدرن راه‌ حل پیدا کرده است اما برای احیا و حل مسئله چای گیلان هنوز راه‌ حل پیدا نکرده‌ایم. در شرایط فعلی باغات چای ما به یک دوم تقلیل پیدا کرده‌اند درصورتیکه می‌توانیم مشکل چای گیلان و صید صیادان را حل کنیم.

روحانی همچنین یکی دیگر از مشکلات بخش کشاورزی را واردات بی‌رویه برنج عنوان کرد و گفت: واردات برنج خارجی به محصول داخلی لطمه می‌زند.

او نخستین عامل تحقق عدالت اقتصادی را قرار گرفتن تولید را در جایگاه واقعی خود خواند و اظهار کرد: در شرایط امروز به جای اینکه تولید داخلی را بیشتر کنیم به واردات روی آورده‌ایم که این بزرگ‌ترین بی‌عدالتی است. عدالت اقتصادی این است که در شرایط فشار دشمن بتوانیم به تولید کمک کنیم، فضا را بهبود ببخشیم، تولید داخلی را بیشتر کنیم و از واردات بکاهیم.

همچنین یکی از سوالاتی که در یکی از مناظره‌های اقتصادی از روحانی پرسیده شد، این بود که " شب عید که تقاضای میوه افزایش می‌یابد، برخی از کارشناسان دولت، واردات میوه را به منظور تنظیم بازار، توصیه می‌کنند. شما به کدامیک معتقد هستید؛ محدودیت واردات در حمایت از باغداران یا واردات میوه برای تنظیم بازار و رفاه مصرف‌کنندگان؟" که حسن روحانی اینگونه پاسخ داد: باید از کشاورزان حمایت شود.

وی یکی از برنامه‌های خود را مکانیزه‌ کردن کشاورزی برای افزایش توان رقابت و بهره‌وری عنوان کرد.

انتظار می‌رود که هفتمین رییس‌جمهور منتخب ایرانیان که با شعار " دولت تدبیر و امید" قدم به میدان گذاشته است بتواند با نیازشناسی دقیق در بخش کشاورزی راهکارها و تدابیر لازم‌ برای برون رفت این بخش از مشکلات کنونی را فراهم آورده و امیدی تازه در دل کشاورزان برای نزدیک شدن به مرز خودکفایی ایجاد کند.

گفتنی است دامپزشکی به دلیل قرار داشتن سازمان دامپزشکی ذیل وزارت جهاد کشاورزی عمدتاً در بخش کشاورزی فراموش می شود!

 

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
کارشناس بخش خصوصی
|
-
|
۰۶:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۸
0
0
گمانه های پیرامونی دال بر این است که یکی از متخصصان ایرانی که تخصص و تجربه کاری وموفق در سازمانهای بین المللی از جمله فائو و سازمان جهانی بهداشت دام را دارد مسئولیت سازمان دامپزشکی کشور را ر چند ماه اینده بعهده خواهد گرفت
نظر شما
ادامه