کد خبر: ۱۳۲۷۴
تعداد نظرات: ۱۰ نظر
با برداشت هیأت مدیره انجمن، مسئولین سازمان دامپزشکی هیچ‎گونه نیتی به واگذاری بعضی از امور را به دامپزشکان بخش خصوصی ندارند/سازمان دامپزشکی وقتی که جلو مشارکت دامپزشکان در شرکت در کنکور رشته تخصصی علوم آزمایشگاهی تشخیص طبی را گرفتند، هیچ اقدام و اعتراضی ننمود/ در آخرین جلسه پیگیری تدوین آیین‎نامه واگذاری بخشی از امور به بخش خصوصی در سازمان دامپزشکی آب پاکی روی دست هیأت مدیره انجمن صنفی آزمایشگاهیان تشخیص دامپزشکی ریخته شد...
microscope[1]

حکیم مهر -  انجمن صنفی آزمایشگاهیان دامپزشکی استان تهران در بیانیه‎ای با عنوان "از شعار تا واقعیت" به انتقاد از عملکرد سازمان دامپزشکی کشور در واگذاری امور به بخش خصوصی پرداخته است.

به گزارش حکیم مهر، متن این بیانیه که در شماره بهار 92 فصلنامه دامپزشکی منتشر شده بدین شرح است :

"سالهاست کمیته آزمایشگاههای جامعه دامپزشکان ایران تشکیل و برای پیش‎برد امور و رفع مشکلات کاری و یکنواخت نمودن روش‎ها و ارتقاء کیفیت علمی و کاربردی آزمون‌ها و تبادل نظرها جلسات زیادی در جامعه داشته و پس از سالها موفق به کسب مجوز از وزارت کشور به صورت انجمن صنفی آزمایشگاهیان دامپزشکی استان تهران شد و برای همکاری صمیمانه و بیشتر و دقیق‌تر در انجام دستورات سازمان دامپزشکی همت کامل نموده و مرتب از پذیرش دانشجویان رشته‎های دامپزشکی بصورت کارآموزی رایگان و اجرای سایر اوامر آن سازمان همکاریهای لازم را نموده و برای پیشرفت کار در راستای برنامههای 5 ساله و چشم‎انداز 20 ساله دولت طبق اصل 44 قانون اساسی کشور در واگذاری تعدادی از امور به بخش خصوصی این انجمن بیش از 2 سال فعالیت مستمر با کمک مسئولین خوش‎فکر سازمان دامپزشکی در راه تهیه آیین‎نامه واگذاری قسمتی از امور آزمایشگاهی و کارهای دامپزشکی به بخش خصوصی مذاکره و جلسات متعددی با آن‎ها داشته که پس از تکمیل آیین‎نامه با نظر سازمان دامپزشکی برای تصمیم نهایی در آخرین جلسه پیگیری تدوین آیین‎نامه واگذاری بخشی از امور به بخش خصوصی در سازمان دامپزشکی آب پاکی روی دست هیأت مدیره انجمن صنفی آزمایشگاهیان تشخیص دامپزشکی ریخته شد به نحوی که کلیه مفاد آن نادیده گرفته شده و آیین‎نامه مسکوت ماند. در این ارتباط همکاران ارجمند از انجمن گله‎مند نباشند. عدم پیشرفت در کارها را به علت تمایل سازمان دامپزشکی در واگذاری امور بدانند. برای بهتر روشن شدن مطلب بهتر است به نکات زیر توجه شود :

1 -  تا آن جایی که اطلاع داریم سازمان دامپزشکی وقتی که جلو مشارکت دامپزشکان در شرکت در کنکور رشته تخصصی علوم آزمایشگاهی تشخیص طبی را گرفتند، هیچ اقدام و اعتراضی ننمود و آنهایی که از گذشته در این رشته تخصص داشته ‎اند امروزه بهترین بازدهی و خدمت به بهداشت عمومی را نسبت به سایر رشته‎های شرکت‌کننده در کنکور داشته‎اند. همچنین نسبت به مسئولین فنی که وزارت بهداشت برای کارخانه‎هایی که فرآورده‎‌هایی با منشاء دامی داشته‎اند (کارخانه‎های لبنیات، کالباس، سوسیس، همبرگر، بسته‎بندی، کره، عسل، سردخانه‎ها و غیره) اقدامی جدی ننموده است و امروزه شاهد هستیم که چنین مراکزی با حقوق کمتر، از سایر گروه‏ها استفاده نموده‎اند و این همه زیان‎های بهداشتی بیماریهای عفونی زئونوتیک (حداقل 832 مورد) که بیشتر از مواد غذایی با منشاء دامی حاصل می‎شوند نادیده گرفته شده و اقدامی اساسی صورت نمی‎گیرد. متأسفانه این روزها زمزمه گرفتن پروانه داروخانه‌های دامپزشکی از همکاران به گوش می‎رسد که امیدواریم سازمان دامپزشکی این سکو را هم به راحتی از دست ندهد تا آخرین تیشه به ریشه نخورد.

2 -  آزمون‏های مواد غذایی با منشاء دامی به واسطه اهمیت بیماریهای مشترک (زئونوزها) در اکثر کشورها توسط دامپزشکان صورت می‎گیرند. در ایران تا زمان ریاست محترم سازمان دامپزشکی وقت (آقای دکتر.....) اقدامی جدی صورت نمی‎گرفت. ریاست محترم وقت بود که توانست با دقت و سماجت و کوشش مستمر به این امر تحقق بخشد و آنها را از کارهای اساسی دامپزشکان دانست. به همین منظور کنترل بسیاری از کارخانه‌‎ها و کارگاههای قطعه‎بندی، بسته‎بندی انواع گوشت‎ها مورد کنترل قرار گرفت و در زمانی که سرکار خانم دکتر....... مسئولیت نظارت بر این کار را در شهر تهران داشت، این امر بسیار دقیق و اصولی انجام می‎شد. متأسفانه با تغییر شغل ایشان تا حدی امور به فراموشی سپرده شد و اکنون چنین کنترل‎هایی به حداقل و به زمان گذشته برگشته است و گویا مسئولین فراموش‎ کرده‎اند مسئولیت بهداشیت اینگونه مواد خطیر نباید از نظر دور شود و حتی با تبلیغات بسیار علنی، شیر و فرآورده‎های غیرپاستوریزه آن در مغازه‎ها و سوپرمارکت‎ها به راحتی عرضه شده و هیچ سازمان مسئول بهداشت کشور به این امر مهم توجهی ندارند. در کشوری که بیماریهای زئونوز تب مالت، لیستریوز، کمپیلوباکتریوز، سل گاوی و دهها بیماریهای عفونی دیگر وجود دارد، عرضه شیر خام با این همه تبلیغ امری کاملاً غیربهداشتی می‎باشد.

3 -  با برداشت هیأت مدیره انجمن، مسئولین سازمان دامپزشکی هیچ‎گونه نیتی به واگذاری بعضی از امور را به دامپزشکان بخش خصوصی ندارند، غافل از اینکه این امور جزء سیاست‎های  اقتصادی کشور می‎باشند، زیرا بخش خصوصی دامپزشکی دهها دامپزشک و کاردان را به کار گرفته و میلیاردها تومان وسایل آزمایشگاهی تهیه نموده و در این راه سرمایه‎گذاری هنگفتی نموده‎اند. با این توصیف در آخرین جلسه مشخص گردید که حتی نتایج آزمایشگاهها را هم قبول ندارند. این نظر مایه تأسف است، زیرا وزارت بهداشت حداقل تا سال 92 بیش از 150 پروانه به آزمایشگاههای بخش خصوصی داده و تقریباً آزمون کلیه مواد غذایی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی را به آن آزمایشگاهها واگذار نموده و حمایت کاملی هم از آنها می‎نماید. آیا این همه مواد مورد مصرف انسان از واردات، صادرات، تولیدات کارخانجات داخلی و خارجی و مواد اولیه آنها که نیاز به کنترل دارند از چند قلم مواد که مورد مصرف دامپزشکی می‎باشند کم‎اهمیت‎تر است؟ به همین سبب است که آزمایشگاههای تشخیص دامپزشکی اقدام به گرفتن پروانه از وزارت بهداشت نموده و آنهایی هم که این پروانه را دارند آزمایشگاههای خود را طوری در حال تجهیز هستند که بتوانند جوابگوی وزارت بهداشت باشند و به علت عدم توجه سازمان دامپزشیک با این مهم بسیاری از امور دامپزشکی ممکن است در رده آخر امور آزمایشگاهها قرار گیرند. این خود جلوگیری از پیشرفت می‎باشد. چطور می‎شود وزارت بهداشت، استانداردها، گمرکات، وارد و صادرکنندگان کلیه مواد و تولیدات کارخانجات در این آزمایشگاهها موادشان آزمون شده و نتایج آزمونها مورد قبول کلیه مراکز قانونی قرار می‎گیرند ولی سازمان دامپزشکی حتی حاضر نیست چند قلم مواد (ذرت، گندم، جو، سویا و غیره) را جهت آزمون در اختیار آزمایشگاههای دامپزشکی مورد تأیید خود که به آنها پروانه داده قرار دهد و نتایج آنها را قبول کند.

در خاتمه امیدواریم امور خیرخواهانه و مثبت سازمان دامپزشکی در راه اجرای سیاست‎های اقتصادی دولت در برنامه‌های 5ساله یا چشم‎انداز 20 ساله طوری باشد که با نظارت خود موارد ذکر شده در آیین‌نامه پیشنهادی که مسکوت مانده راهی را انتخاب کند تا آزمایشگاهها فعال‌تر گردیده، بهداشت عمومی کنترل شده، مانع خروج ارز از کشور شده و به واردکنندگان هم خسارت مالی وارد نشود و به خصوص خدمات ارزنده سازمان به حرفه دامپزشکی در خاطره‎ها و حافظه تاریخ دامپزشکی ماندگار گردد."

گفتنی است عدم نام‎‌بردن از مقامات و مسئولین در این بیانیه به انتخاب صادرکنندگان بیانیه صورت گرفته و حکیم مهر نقشی در آن نداشته است.

انتظار می‎رود سازمان دامپزشکی کشور با احترام به این صنف محترم در اسرع وقت پاسخ خود را به منظور تنویر افکار عمومی منتشر نماید. حکیم مهر نیز آماده است پاسخ سازمان دامپزشکی را دریافت نموده و به اطلاع جامعه دامپزشکی کشورمان برساند.

 

خبر مرتبط :

انتشار یافته: ۱۰
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
mahdi
|
-
|
۱۴:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۸
0
0
به نظر من درست بود...
کوتاهی دامپزشکا مشهوره
وحید
|
-
|
۱۸:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۸
0
0
متاسفم که همیشه حقوق این صنف گمنام نادیده گرفته می شود. گله مند نباشید دوستان هم رشته ای ما با گرایش بالینی (علوم آزمایشگاهی بالینی) پس از سالها تلاش هنوز نتوانسته اند وجود رشته علوم آزمایشگاهی در مقطع دکتری حرفه ای را که زمانی در دانشگاه های ایران تدریس می شد را احیا کنند . رشته ای که به درخواست پاتولوژیست ها تدریس آن ممنوع گردید تا رقیب کسب وکار پاتولوژیست ها نشود و مقطع علوم آزمایشگاهی بالینی تا لیسانس در ایران محدود شد. حالا هم باید نظاره گر ایجاد محدودیت و سنگ اندازی برای گرایش دامپزشکی این رشته باشیم. امیدوارم روزی هر دو گرایش علوم آزمایشگاهی بالینی و دامپزشکی در کنار هم به رفع موانع شغلی خود همت کنند. کلید حل مشکلات ما در دست خودمان است ما هستیم که می توانیم جامعه را از وجود چنین رشته مهمی آگاه کنیم وبا ایجاد تشکلهای صنفی و پیوستن به هم برای رفع موانع اقدام کنیم. بازهم ازدکتر لطفی برای بازتاب مشکلات این صنف کمال تشکر را دارم .
شادمهر
|
-
|
۰۹:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۹
0
0
فکر کنم باید یک دستی به سر و گوش سازمان دامپزشکی هم کشیده بشه و یک خانه تکانی اساسی لازم داره تا به امید خدا این مشکلات هم بالاخره حل بشه.
ناشناس
|
-
|
۰۹:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۳۰
0
0
...... دغدغه این مدیران انجمن ...نه دغدغه صنفی
عضو شورای نظام استان
|
-
|
۱۵:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۳۱
0
0
انعکاس مشکلات بخش خصوصی با سازمان دامپزشکی از طرف حکیم مهر که منافعش در سازمان دامپزشکی است جای تعجب و تقدیر است امید انکه درج این خبر در راستای امتیاز گرفتن از سازمان دامپزشکی نباشد
دکتر آراسب دباغ مقدم
|
-
|
۲۱:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۱
0
0
من حدود دو سال اول کارم در دانشگاه علوم پزشکی، مدیر گروه علوم آزمایشگاهی بودم. برخلاف آنچه دوستان بیان کرده اند، رشته علوم آزمایشگاهی برای دامپزشکان محدود نشده است، بلکه رویکرد این رشته از اساس تغییر کرده است. بعد از مقطع کارشناسی ارشد (که پزشکان عمومی و دامپزشکان نیز در همین مقطع ارزیابی می شوند.)، ده ها رشته دکترای تخصصی در گرایش های آزمایشگاهی ایجاد شده است که تقریبا در همه آنها هم دامپزشکان می توانند شرکت کنند. از هماتولوژی گرفته تا بیوشیمی و ایمونولوژی و میکروب شناسی و انگل شناسی و غیره. امروزه هم، اگر فردی بخواهد آزمایشگاه تشخیص طبی تاسیس کند، باید با دو رشته دیگر شریک شود که مثلا یکی از آنها هماتولوژی یا بیوشیمی است. دورانی که یک نفر با گذراندن یک دوره کوتاه مدت شش ماهه مجوز آزمایشگاه تشخیص طبی می گرفت، به اتمام رسیده است. تنها رشته ای که به تنهایی می تواند آزمایشگاه تاسیس کند، پاتولوژی است که آنهم کنکورش رزیدنسی است و فقط مخصوص پزشکان است و تا آنجا که بنده اطلاع دارم قبلا هم در کنکور رزیدنسی پزشکی، دامپزشکان شرکت نمی کردند.
دادخواه
|
-
|
۱۰:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۳
0
0
دکتر دباغ عزیز زمانی رشته علوم آزمایشگاهی در مقطع دکتری حرفه ای در کنار باقی رشته های دکتری حرفه ای مثل دکتری پزشکی عمومی ودکتری دامپزشکی و داروسازی در ایران تدریس می شد .یعنی فردی با 6 یا 7 سال درس خواندن می توانست مجوز تاسیس آزمایشگاه پزشکی را در دست داشته باشد و به تنهایی آزمایشگاه بزند ولی پس از اعتراض پاتولوژیست ها مقطع علوم آزمایشگاهی به لیسانس تنزل یافت یعنی اکنون فرد پس از گذراندن دوره کارشناسی علوم آزمایشگاهی باید دو سال در مقطع کارشناسی ارشد، آن هم در یکی از رشته های ویروس شناسی انگل شناسی ، قارچ شناسی یا هماتولوژی شرکت کند و دوباره پس ازگذراندن کارشناسی ارشد باید 5 سال در مقطع دکتری یکی از همین رشته ها که در بالا ذکر شد درس بخواند و phd بگیرد تازه وقتی phd گرفت می تواند با چهار نفر که هر کدا م دریکی از رشته های فوق الذکر phd دارند شریک شود و آزمایشگاه بزند یعنی عملا یک مقطع 7 ساله برای رشته علوم آزمایشگاهی تبدیل به یک مقطع 11 ساله شده و این در حالی است که درگذشته فرد با در دست داشتن مدرک دکتری علوم آزمایشگاهی قادر به تاسیس آزمایشگاه به تنهایی بود ولی ا کنون باگذراندن طول دوره تحصیل یازده ساله تازه باید با چهار نفر دیگر هم شریک شودکه اصولا این چنین آزمایشگاه هایی به ندرت دیده می شود. از سویی بچه های علوم آزمایشگاهی برآن شدند که دکتری حرفه ای علوم آزمایشگاهی بار دیگر احیا شود که بامخالفت رو به رو شد از این رو در پی آن شدند که دکترهای phd تک رشته ای بتوانندبه تنهایی آزمایشگاه بزنند که مراحل تصویب شدن را طی میکرد و قرار بود phd های تک رشته ای با گذراندن یک دوره 18ماهه امتیازتاسیس آزمایشگاه به تنهایی را بدست آورند که باز دوباره صنف پاتولوژیست ها در پی نامه ای مخالفت خود را بااین مصوبه به وزارت بهداشت ابراز داشت و بعد هم وزارت بهداشت با بهانه ی عدم تامین بودجه برای چنین طرحی ازاجرای آن سر باز زد و این در حالی است که کشور از کمبود مسئول فنی آزمایشگاه تشخیص پزشکی در بسیاری از مناطق کشور رنج می برد و تنها به دلیل اعتراض عده ای سود جو که از این واهمه دارند که کسب و کارشان به هم بریزد ، مردم کشور باید کمبود آزمایشگاه را در بسیاری از مناطق کشور تحمل کنند.
ناشناس
|
-
|
۱۹:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۴
0
0
در استان آذربایجان غربی .... استخدام شده است و..... از ریاست محترم جمهور منتخب استدعا دارد با خانه تکانی در سازمان دامپزشکی به بیعدالتی ها خاتمه داده شود .....- بخش خصوصی
فرشید
|
-
|
۰۷:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۳۱
0
0
سلام بنده دانشجوی دکترای دامپزشکی هستم ، میخواستم بدونم ما باید برای اینکه بتوانیم آزمایشگاه تشخیص طبی پزشکی بزنیم ، در رشته های بیوشیمی ، انگل شناسی ، ویروس شناسی و رشته هایی از این دست تخصص بگیریم؟؟؟؟
لطف کنید وجواب بدید.
مدیر مسئول حکیم مهر
|
-
|
۰۷:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۳۱
0
0
با سلام و احترام،
بله.
نظر شما
ادامه