کد خبر: ۱۳۷۲۳

حکیم مهر - قائم‌مقام ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور از تصویب سیاست‌های اجرایی قانون ثبت اختراعات و مالکیت فکری در سی‌ و هفتمین جلسه ستاد خبر داد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، دکتر منصور کبگانیان در حاشیه سی‌و هفتمین جلسه ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور که در محل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد با بیان اینکه در این جلسه اقدامات ملی مربوط به نظام ثبت مالکیت فکری و صنعتی که طبق نقشه جامع علمی کشور باید به قوه مجریه محول شود، در دستور کار قرار گرفت، تصریح کرد: در واقع این اقدامات باید با اصلاح قانون از طریق مجلس شورای اسلامی انجام شود، که قبلا رایزنی‌های کلی با مجلس شورای اسلامی به عمل آمده بود.

وی افزود: براین اساس در راستای شفاف‌سازی برای تدوین قانون و دستگاه متولی این امر در قوه مجریه، سیاست‌های شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید که برای هماهنگی بین سه قوه این سیاست‌ها ملاک عمل خواهد بود.

کبگانیان تصریح کرد: انتقال وظیفه ثبت اختراعات و مالکیت فکری از قوه قضائیه به قوه مجریه که حکم صریح نقشه جامع علمی است، باید با ظرافت صورت پذیرد.

به گفته وی، توانایی تحلیل مسائل صنعتی، اشراف و داشتن اطلاعات کافی از فضای کسب و کار و تولید و تجارت کشور، تسلط بر مسائل حوزه فناوری و الزامات و سیاست‌های توسعه این حوزه، فهم و تسلط کافی بر مفاهیم و قوانین و معاهدات بین‌المللی در این حوزه و کارکرد این معاهدات و از همه مهم‌تر وجود انگیزه سازمانی برای ارتقا کمی و کیفی ثبت اختراعات از محورهای مورد تاکید در سیاست های مصوب ستاد راهبری به شمار می‌رود.

کبگانیان اظهارکرد: البته دادرسی و حل اختلاف در این زمینه همچنان برعهده قوه قضائیه خواهد بود.

وی افزود: احساس ما این است که این اقدام ملی در نقشه جامع علمی اقدامی مترقی است و در اغلب کشورهای پیشرفته جهان این اقدام در قوه مجریه است و برای رفع اختلافات و مرجع قضائیه در قوه قضاییه است.

به گفته کبگانیان قانون مالکیت فکری چندین بار در مجلس شورای مطرح بوده است و اعضای مجلس پیشنهاد داشتند که به علت اشکالات اساسی موجود و تناقضی که با نقشه علمی کشور دارد این قانون دائمی نشود و تنها یک سال تمدید شود تا کسی بلاتکلیف نباشند. بر این اساس فرصت اصلاح قانون را تا پایان سال داریم و درصدد هستیم تا در چارچوب این سیاست‌ها تعامل داشته باشیم و قانون طوری اصلاح شود که مرجع ثبت مالکیت صنعتی در قوه مجریه ایجاد و یا انتخاب شود.

قائم‌مقام ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور درخصوص دیگر دستورات این جلسه نیز گفت: همچنین دراین جلسه ماده واحده نحوه همکاری مرکز همکاری‌های فناوری ریاست جمهوری در دستور کار قرار گرفت و بعد از بحث و بررسی اعضا مقرر شد شرح وظائف مرکز همکاری‌های فناوری ریاست جمهوری در راستای اجرای نقشه جامع علمی کشور مورد بررسی بیشتر قرار گیرد.

کبگانیان خاطرنشان کرد: استفاده از همه توانایی‌ها و ظرفیت‌های کشور برای اجرای نقشه جامع علمی کشور برنامه‌ریزی بیشتری را مطالبه می‌کند و ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور مصمم به انجام این وظیفه مهم است.

 

نظر شما
ادامه