کد خبر: ۱۳۸۵۲
حکیم مهر - یک عضو هیات علمی دانشگاه زنجان از موفقیت محققان دانشگاهی در افزایش زاد و ولد میش‎ها با اصلاح ژن در آنها خبر داد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، طاهر هرکی‎نژاد با اعلام این خبر اظهار کرد: مطالعات طرح ژن چندقلوزایی از سال 86 در دانشگاه زنجان آغاز شد که هدف آن افزایش تعداد بره به ازای هر میش بود، زیرا در شرایط معمولی از هر 100 میش، 100 بره متولد می‌شود ولی با استفاده از این روش از هر 100 میش 260 بره به دنیا می‎آید و تعداد بره‎ها 2.5 برابر افزایش می‌یابد.

وی افزود: مطالعات برای انجام این کار 6 سال به صورت پیوسته در دانشگاه زنجان صورت گرفت و نتایج آن منتشر نشد و پس از انجام تمام آزمایش‌ها و اطمینان از نتایج آن در یک ایستگاه نیمه خصوصی در سال 91 این بره‎ها در اختیار دامداران قرار گرفت.

هرکی‌نژاد خاطرنشان کرد: در سطح جهانی برخی از کشورها مانند انگلستان، استرالیا و روسیه این ژن چند قلوزایی را دارا هستند، اما نژاد تولید شده در ایران کاملاً بومی و گامی نو در این زمینه است و بره‎های چند قلوزای ایرانی قابل مقایسه با نژاد خارجی هستند و حتی در برخی موارد دارای خصوصیات برتر هستند.

وی اظهار کرد: بر اساس تفاهم‎ با جهاد کشاورزی استان زنجان، دامداران این استان برای گرفتن این بره‎ها در اولویت قرار دارند و تا زمانی که در داخل استان متقاضی وجود دارد، امکان واگذاری آن به خارج از زنجان نیست؛ البته با در اختیار قرار دادن این بره‎ها به دامداران استان زنجان، این بره‌ها در اختیار متقاضیان استان‏‌های سمنان و آذربایجان غربی نیز قرار گرفته‌اند.

 

نظر شما
ادامه