کد خبر: ۱۳۸۶۷
حکیم مهر - معاون سازمان دامپزشکی کشور با بیان اینکه 10 درصد از دام‌های آلوده به بیماری تب سه روزه تلف شده‌اند، گفت: برای خرید واکسن تب سه روزه و ایجاد ذخیره مطمئن برای واکسیناسیون دام‌های حساس در سال آینده اعتبار درخواست شده است چراکه طی مدت اخیر به دلیل گران بودن واکسن تب سه روزه دامداران برای به واکسیناسیون علیه این بیماری اقدام نکردند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، دکتر محسن مشکوة اظهار کرد: علیرغم شیوع بیماری تب سه روزه در واحدهای دامی استان‌های گلستان، مازندران و گیلان این بیماری در حال حاضر تا حد قابل قبولی کنترل شده و روند کاهشی دارد.

وی افزود: از خرداد ماه امسال که شیوع این بیماری در واحدهای دامی با انتقال از طریق مگس‌ها گسترش یافت فعالیت‌های سازمان دامپزشکی در جهت آموزش دامداران و دامپزشکان برای مدیریت بهداشتی واحدهای دامی و درمان این بیماری آغاز شد که توانست این بیماری را در کشور کنترل کند.

معاون تشخیص و درمان سازمان دامپزشکی گفت: بیماری تب سه روزه یکی از بیماری‌های ویروسی است که با پرستاری به موقع و مراقبت از دام‌های بیمار می‌تواند به راحتی کنترل شود که البته در سال جاری حدود 10 درصد از دام‌های بیمار تلف شدند.

مشکات با بیان این‌که دام‌های حساس از شش ماهگی تا دو سالگی بیشتر در معرض ابتلا به بیماری تب سه روزه قرار دارند، افزود: علائم اولیه این بیماری که دامداران باید به آن توجه کنند تب، افسردگی و ایجاد لنگی در مفاصل دام است که در صورت حاد بودن باعث تلف شدن دام آلوده شود.

وی اظهار کرد: در گذشته یکی از مسائلی که برای پیشگیری از ابتلا به بیماری تب سه روزه در دستور کار قرار می‌گرفت خرید واکسن این بیماری از ژاپن بود که البته به دلیل بالا بودن قیمت آن نسبت به دیگر واکسن‌های دامی و خرید و فروش از سوی بخش خصوصی چندان استقبال نشد.

معاون تشخیص و درمان سازمان دامپزشکی ادامه داد: برخی ازواکسن‌ها مانند تب برفکی حدود 800 تومان در اختیار دامداران قرار می‌گیرند در حالی که هر دز از واکسن تب سه روزه بیش از 10 هزار تومان است.

مشکات گفت: از آنجا که واکسیناسیون دام‌های حساس در پیشگیری و کنترل این بیماری موثر است سازمان دامپزشکی طرحی را ارائه کرده تا بتواند با دریافت اعتبار مناسب حدود 150 هزار دز از واکسن تب سه روزه را خریداری و در بانک واکسن خود ذخیره کند تا برای واکسیناسیون در سال‌های آینده مورد استفاده قرار دهد.

وی اظهار کرد: یکی از مسائلی که باید دامداران بیش از پیش به آن توجه کنند بیمه کردن دام‌های حساس است چرا که در این صورت آن‌ها متحمل ضرر و زیان نمی‌شوند اما بسیاری از واحدهای دامی از بیمه کردن دام‌های خود پرهیز می‌کنند و تنها هنگامی که دام‌های آن بیمار می‌شوند هزینه می‌کنند.

تب سه روزه دامی یکی از بیماری‌های عفونی است که از طریق حشرات ناقل به دام‌ منتقل می‌شود اما حتی در صورت مصرف گوشت این دام‌ها برای انسان هیچ مشکلی ایجاد نمی‌شود.

این بیماری ابتدا دراستان سمنان و سپس در استان‌های گلستان، مازندران و گیلان شایع شده است.

 

نظر شما
ادامه