کد خبر: ۱۳۹۵۵
حکیم مهر - استفاده از نانو و بیوتکنولوژی در تحقیقات شیلات به‌منظور پرورش و تکثیر آبزیان و استفاده از پوشش‌های خاص مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایانا - رئیس مؤسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور با اعلام این مطلب گفت: ورود فناوری‌های نوین به حوزه شیلات از رویکردهای اصلی محسوب می‌شود.

دکتر عباسعلی مطلبی افزود: نانوتکنولوژی کاربردهای بسیاری در موضوع محصولات شیلاتی به‌ویژه در افزایش ماندگاری، روش‌های جدید و نوین بسته‌بندی دارد.

وی خاطرنشان کرد: پرورش و تکثیر آبزیان با استفاده از نانوتکنولوژی از دیگر مواردی است که بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد و علاوه بر آن، از پوشش‌های آنتی‌باکتریال در این صنعت استفاده می‌شود.

مطلبی ادامه داد: در بحث‌های زیست‌فناوری و بیوتکنولوژی نیز ده‌ها پروژه در حوزه شیلات وجود دارد که ایجاد بانک‌های ژن در راستای حفظ ذخایر ژنتیک آبزیان، شناسایی گونه‌های جدید، فراوری محصولات شیلاتی، تعیین جنسیت انواع آبزیان، ژنتیک مولکولی و ایجاد گله‌های تک‌جنس از مهمترین کاربردهای آن محسوب می‌شود.

ماده افزایش ایمنی آبزیان کشف شد

رئیس مؤسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور تصریح کرد: با استفاده از عصاره گیاهان دارویی و با تکیه بر زیست‌فناوری و نانوفناوری، محققان این مؤسسه موفق شدند ماده افزایش ایمنی در آبزیان زنده را کشف کنند.

وی یادآور شد: این عصاره گیاهی می‌تواند آبزیان زنده را در مقابل بیماری‌ها مصون نگه داشته و جایگزین مواد شیمیایی مورد استفاده در حال حاضر شود.

مطلبی تأکید کرد: مکانیزاسیون نیز توانسته است در مباحث مربوط به آبرسانی و مدیریت منابع آب مؤثر واقع شود، به‌گونه‌ای که در استخرهای چندمنظوره مکانیزاسیون از آب‌های برگشتی برای سیستم‌های گلخانه‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی اظهار داشت: گردش مجدد آب و یا استفاده از آب در استخرهای چندمنظوره از دیگر مواردی است که در بخش شیلات مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مطلبی در پایان گفت: کاربرد مکانیزاسیون در شیلات نیازمند صرف هزینه بالایی نیست، زیرا سازه‌های پیچیده‌ای مورد نیاز نیست.

 

نظر شما
ادامه