کد خبر: ۱۳۹۶۱

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی قزوین، خراسان رضوی، اردبیل و یزد

 

تقویت حس مشارکت پذیری در پرسنل اداره کل دامپزشکی قزوین

 

اولین جلسه شورای هماهنگی اداره کل دامپزشکی استان قزوین با حضور کلیه مدیران ستادی وشهرستانی مجموعه دامپزشکی استان تشکیل شد.دکتر بهمن نقیبی مدیر کل دامپزشکی استان قزوین در این جلسه خواستار برخورد محترمانه با ارباب رجوعان اداره کل شد وپاسخگویی کامل،قانونی وبه موقع را از مهمترین عوامل ایجاد رضایت در مراجعین دانست.دکتر نقیبی در بخش دیگری از صحبتهایش بر مدیریت مشارکتی تاکید کرده و از تشکیل کمیته ای متشکل از کارکنان در سطوح مختلف تحصیلی ومسئولیتی در آینده نزدیک ،با هدف ارتباط دو سویه وبدون واسطه بین مدیریت وپرسنل خبر داد  که این کمیته بصورت ماهیانه جلساتی را با مدیر کل برگزار نموده ودر تصمیم گیریهای وبرنامه ریزیهای اداره کل دامپزشکی استان، سهیم باشند.دکتر نقیبی در بخش دیگری از صحبتهایش بر لزوم رعایت صرفه جویی درکلیه سطوح تاکید کرده وتوضیح داد صرفه جویی نباید به معنی کاهش فعالیتها باشد بلکه صرفه جویی را به فعالیت با بازدهی وراندمان بالاومصرف هوشمندانه منابع تعریف کرد .درادامه جلسه نیز مدیران عضو شورای هماهنگی اداره کل دامپزشکی استان قزوین هریک به بیان دیدگاهها ونظرات خویش در خصوص برنامه های آتی اداره کل دامپزشکی پرداختند وسوؤالاتی مطرح گردید که ازسوی مسئولین ذیربط پاسخ داده شد.

 

--------------------------

 

اقدامات همه جانبه دامپزشکی استان برای
 ساماندهی مراکز جمع آوری شیر خام

 

اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی از انجام اقدامات همه جانبه برای ارتقای بهداشت شیر خام از طریق ساماندهی مراکز جمع آوری شیر خام خبر داد.
معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان در حاشیه برگزاری کارگاه آموزشی بهداشت شیر برای 65 نفر از مسئولین فنی و بهداشتی مراکز جمع آوری شیر خام استان در مشهد با اعلام این خبر افزود: در این راستا مجموعه ای از اقدامات فنی و بهداشتی، آموزشی، ترویجی و اطلاع رسانی با همکاری گروه ها و تشکل های ذیربط طی برنامه ای مدون آغاز شده است.
دکتر جواد اعلمی، اظهار داشت: نظر به اهمیت شهرستان های استان در این طرح مقرر شده است 15 مرکز  از آزمایشگاههای  استان به حداقل امکانات مورد نیاز آنها جهت انجام آزمایشات ضروری شیر خام و شناسائی تقلبات تجهیز شوند و صدور گواهی بهداشتی قرنطینه ای حمل شیر خام در مراکز برای اولین بار، صدور پروانه اشتغال به حمل بهداشتی شیر خام برای تانکرهای حمل شیر، کنترل و نظارت بهداشتی بر کارگاه¬های لبنیات سنتی و هویت دار نمودن شیر دریافتی این مراکز  برای اولین بار در استان انجام گردد.
 وی در ادامه عنوان داشت: شناسائی مراکز روستائی دارای جمعیت دامی قابل توجه در سطح استان و تبیین و اجرای برنامه های کنترلی و بهداشتی بمنظور ارتقائ سطح سلامتی شیر خام استحصالی از اینگونه دامداریهای سنتی شامل؛ آموزش دامداران در نحوه صحیح دوشش - استقرار دکتر دامپزشک در روستا - تامین دستگاههای سرد کننده شیر خام در روستا - تامین تانکرهای بهداشتی حمل شیر خام و ...از جمله مباحث محوری است که در این طرح به آنها پرداخته شده است.
اعلمی، بازرسی و کنترل بهداشتی و نمونه برداری و آزمایش در آزمایشگاههای دولتی از 10 درصد مراکز استان تا پایان شهریور ماه 92،  اجرای برنامه ملی کنترل و پایش شیر خام کشوری ابلاغی از سوی سازمان دامپزشکی در استان بر اساس برنامه اعلامی، بازرسی و کنترل بهداشتی تصادفی مراکز لبنی سطح شهرستانها تا پایان شهریور ماه امسال، برگزاری جلسات مشترک با اداره غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، برگزاری جلسات مشترک با صاحبان صنایع لبنی و مدیران وابسته، تجهیز و راه اندازی آزمایشگاههای شیر خام در شهرستانها اعم از بخش دولتی و یا خصوصی را از جمله اهداف پیش روی این طرح دانست.
 یادآور می گردد در حال حاضر 207 مرکز جمع آوری شیر خام دراستان وجود دارد.

 

------------------------------

 

اجرای طرح نشانه گذاری تکمیلی لاشه های دام استحصالی در کشتارگاه صنعتی دام اردبیل

 

رئیس اداره دامپزشکی شهرستان اردبیل از آغاز طرح نشانه گذاری تکمیلی لاشه های دام سبک و سنگین برای اولین بار در سطح استان در مجتمع کشتارگاه صنعتی دام اردبیل خبر داد.
دکتر مهران پدرنژاد گفت : این طرح با هدف بالا بردن ضریب اطمینان مصرف کنندگان از سلامت و بهداشت گوشت مصرفی ، به حداقل رساندن تخلفات حوزه سلامت و امنیت فرآورده های خام دامی و ارتقاء سطح سلامت و بهداشت عمومی جامعه و برابر دستورالعمل های سازمان دامپزشکی کشور انجام می گیرد.
این مقام مسئول در دامپزشکی شهرستان اردبیل بر تولید محصولات دامی سالم و فرآورده های خام دامی بهداشتی تحت نظارت دامپزشکی تأکید کرد و افزود : دامپزشکی اردبیل در راستای خدمت رسانی مطلوب به مردم و تأمین فرآورده های خام دامی سالم به صورت کاملاً بهداشتی و شرعی بر کشتار دام در کشتارگاه صنعتی نظارت می نماید.
پدرنژاد با بیان اینکه حساس ترین بخش روند تولید بهداشتی گوشت و فرآورده های گوشتی در مراحل کشتار در کشتارگاهها اتفاق می افتد ، خاطر نشان کرد : بهداشت کشتارگاهها ارتباط مستقیم با بهداشت و سلامت مردم دارد و رعایت اصول بهداشتی در کشتارگاهها و مراکز عرضه در تأمین امنیت غذایی و بهداشت عمومی جامعه فوق العاده حائز اهمیت است.
وی در زمینه اطلاعات تکمیلی اجرای این طرح اظهار داشت : در این طرح از لیبل های مخصوصی که دارای اطلاعات کشتارگاه ، کد کشتارگاه شامل محل کشتار دام و بازرسی های بهداشتی انجام شده ، کد پروانه بهداشتی و بهره برداری کشتارگاه صنعتی ، تاریخ تولید و تاریخ انقضاء است استفاده گردیده و حداقل چهار عدد از این برچسب ها بر روی ران و سردست دو طرف لاشه ها الصاق می شود و الزاماً این برچسب ها باید تا زمان فروش کامل روی لاشه باقی بمانند.
رئیس اداره دامپزشکی شهرستان اردبیل همچنین بر ضرورت ممهور شدن لاشه ها به مهر بهداشتی دامپزشکی تأکید کرد و افزود : علاوه بر لیبل گذاری ، درج مهر دامپزشکی کما فی السابق به عنوان نماد بازرسی بهداشتی دامپزشکی روی لاشه های استحصالی دام الزامی است.
پدرنژاد در عین حال رعایت استانداردها را ضامن سلامت و رضایت مصرف کنندگان دانست و تولید و توزیع و استحصال فرآورده های خام دامی را مشروط به آموزش و آگاهی و اطلاع رسانی به آحاد جامعه از شرایط تولید ، نگهداری و مصرف گوشت و فرآورده های خام دامی دانست.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به عملکرد حوزه نظارت بر بهداشت عمومی دامپزشکی اردبیل از ابتدای سالجاری اشاره کرد و گفت : در پنج ماهه امسال 52410 رأس دام سبک و 5734 رأس دام سنگین در کشتارگاه صنعتی دام ذبح و پس از اعمال فرآیند بازرسی بهداشتی دامپزشکی در چرخه مصرف انسانی وارد شده اند.
دکتر پدرنژاد ادامه داد طی این مدت 4200 کیلوگرم فرآورده های خام دامی آلوده و غیر بهداشتی کشف و ضبط و
10 متخلف این حوزه با تشکیل پرونده جهت سیر مراحل قانونی به مراجع قضایی معرفی شده اند.
 وی به مردم اطمینان داد که همه محصولات و فرآورده های خام دامی موجود در سطح بازار که ممهور به مهر بهداشتی دامپزشکی بوده و در بسته بندیهای تحت نظارت دامپزشکی تهیه می شوند از هر نظر استاندارد و بهداشتی هستند و از همشهریان عزیز خواست به هنگام تهیه گوشت و آلایش گوشتی حتماً به مهر بهداشتی دامپزشکی بر روی لاشه و تاریخ تولید و انقضاء درج شده بر روی فرآورده های بسته بندی شده دقت لازم مبذول فرمایند.

--------------------------------

 

رئیس اداره تشخیص و درمان اداره کل دامپزشکی استان یزد گفت:
فعالیت مشترک بخش دولتی و خصوصی به منظور درمان بیماری های دامی


در 4 ماهه اول سال جاری تعداد 39825 راس دام سبک و سنگین  مورد معاینه و درمان، تعداد 115 راس دام و 1353 قطعه طیور کالبدگشایی و 195 راس دام تحت عمل جراحی قرار گرفتند.
رئیس اداره تشخیص و درمان اداره کل دامپزشکی با اعلام این خبر گفت : تشخیص و درمان دام ها طیف وسیعی از بیماری ها را در بر می گیرد که به همت متخصصان  دامپزشکی در بخش های خصوصی و دولتی (در مناطقی که دامپزشک بخش خصوصی وجود ندارد) صورت می پذیرد.
دکتر یدا... پورامرالهی افزود: عوامل بیماریزا مهمترین تهدید علیه جمعیت دامی و بهداشت عمومی کشورها می باشد و تامین بهداشت دام، پیشگیری و کنترل بیماری ها مهمترین عامل حفظ سرمایه های دامی، تضمین سرمایه گذاری در این بخش و زمینه ساز تولید مطمئن و پایدار است.
وی در ادامه افزود: معمولا بیماری های دام را بر اساس سرعت انتشار و سرایت بیماری، خسارات اقتصادی، تاثیر بر بهداشت عمومی، وجود برنامه های مبارزه ای ملی-منطقه ای و جهانی و اهمیت در تجارت بین الملل به منظور برقراری مراقبت، اولویت بندی می کنند. در این بین بیماری های مشترک بین انسان و دام از اهمیت ویژه ای برخوردار است که جزء اولویت های کاری دامپزشکی می باشد.
دکتر پورامرالهی در خصوص تنوع این خدمات گفت : فرآیند درمان شامل بررسی  و تشخیص می شود که این روند عملیات مختلفی مانند معاینه، کالبد گشایی، نمونه برداری، دارو درمانی و مشاوره در مورد تغذیه و شرایط محیط نگهداری دام را شامل می گردد.

 

نظر شما
ادامه