کد خبر: ۱۴۲۴۳
حکیم مهر - سازمان بهزیستی کشور پیشنهاد استفاده از دام‌های ذبح‌شده از عربستان برای توزیع بین خانواده‌های نیازمند را ارائه کرد، اما پیگیری بعدی انجام نشد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایانا، معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور با اعلام این مطلب گفت: مطابق سنت هرساله که حجاج در مناسک حج باید قربانی گوسفند، گاو یا شتر انجام دهند، امسال نیز تمهیداتی در این زمینه اندیشیده شده است.

دکتر محسن مشکات افزود: از آنجایی که در فاصله دو روز باید حدود 2.5 تا سه میلیون کشتار انجام شود و این حجم بالا نظارت‌های بهداشتی را کاهش می‌دهد، واردات گوشت‌های ذبح‌شده ممکن است دارای مخاطرات بهداشتی باشد.

وی خاطرنشان کرد: در گذشته دام‌ها از کشورهای مختلف ازجمله آفریقا و کشورهای اقیانوسیه و سایر کشورها برای کشتار در این روز به عربستان حمل می‌شد و از آنجایی که حجم عظیمی از دام‌ها در منطقه بود، اختلاط آنها باعث می‌شد که نشود از نظر بهداشتی تحت نظارت قرار گیرند.

مشکات ادامه داد: با تمهیدات دولت عربستان پس از کشتار دام‌ها، سردخانه‌هایی برای نگهداری آنها اختصاص یافت که پس از طی چند روز و با مجوز به کشورهای فقیر ارسال می‌شد.

 

استفاده از دام‌های ذبح‌شده در عربستان در صنعت فرآوری کنسرو

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور تصریح کرد: در سال جاری سازمان بهزیستی کشور با سازمان دامپزشکی جلسه‌ای تشکیل داد که به موجب آن این سازمان برای واردات گوشت‌های قربانی و فرآوری آن و سپس توزیع بین خانواده‌های نیازمند اعلام آمادگی کرد.

وی یادآور شد: در این راستا سازمان دامپزشکی پس از بررسی‌های انجام‌شده با واردات گوشت‌های ذبح‌شده در عربستان از طریق جزایر ساحلی و بنادر مرزی موافقت کرد تا در سردخانه‌ها نگهداری شود و سپس در کارخانه‌های فرآوری تبدیل به گوشت‌های کنسروی با بسته‌بندی متفاوت شود و سپس در بین خانواده‌های نیازمند توزیع شود.

مشکات تأکید کرد: از سوی سازمان بهزیستی کشور، پیگیری بعدی برای انجام اقدام عملیاتی در این زمینه نشد.

وی اظهار داشت: در گذشته همکاران سازمان دامپزشکی کشور به‌عنوان ناظر در کشتارگاه‌های عربستان حضور می‌یافتند و بر نحوه ذبح بهداشتی نظارت می‌کردند، اما در سال جاری تاکنون اطلاعیه‌ای از این کشور صادر نشده است.

 

قربانی کردن دام در ایران همزمان با عربستان به کجا رسید؟

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور گفت: برای استفاده از گوشت‌های قربانی بحثی مطرح بود که همزمان با کشتار در عربستان برای حجاج ایرانی در ایران کشتار صورت گیرد که این بحث نیز به نتیجه نرسید.

مشکات در ادامه افزود: از آنجا که تولید گوشت قرمز در ایران حدود یک میلیون تن و گوشت مرغ نیز بیش از یک میلیون و 800 هزار تن برآورد می‌شود، بنابراین ایده‌آل آن است که واردات گوشت از عربستان به سایر کشورهای نیازمند برود.

وی خاطرنشان کرد: واردات گوشت از عربستان به خاطر شرایط نگهداری دام‌ها و حجم زیاد کشتار ممکن است مخاطرات برای سلامتی انسان و دام داشته باشد، بدین ترتیب تاکنون هیچ‌گونه وارداتی از عربستان به جمهوری اسلامی نداشته‌ایم.

مشکات در پایان تصریح کرد: اگر از سوی کشور عربستان توافقی صورت گیرد، ناظران بهداشتی ایران در کشتارگاه‌های این کشور حضور خواهند یافت.

گفتنی است، عربستان برای سهولت حجاج در تهیه گوسفندان قربانی طرح جدید خرید اینترنتی با کارت‌های اعتباری و به مبلغ هر رأس 131 دلار معادل 402 هزار تومان راه‌اندازی کرده است؛ چگونگی خرید کارت‌های اعتباری برای خرید دام‌های قربانی و چگونگی ذبح آنها از طریق سفارت‌ها و کنسول‌گری‌ها به حجاج همه کشورها اعلام شده است.

لازم به ذکر است، گوشت‌های قربانی حجاج و هدایای سایر مسلمانان سال گذشته بیش از 16 میلیون رأس دام ذبح‌شده بود که بین نیازمندان و آوارگان 27 کشور جهان توزیع شد.

 

نظر شما
ادامه