کد خبر: ۱۴۳۵۲

حکیم مهر - ‌مدیر جهاد کشاورزی صومعه‌‏سرا گفت: پرورش و نگهداری از گاومیش در صومعه‏‌سرا نسبت به سال‌های گذشته کاهش یافته است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، احمد پادیاب خاطرنشان کرد:‌ اخیرا اقداماتی از قبیل تشویق و ارائه تسهیلات برای روستاییان در نظر گرفته شده است تا پرورش این دام در صومعه‏‌سرا افزایش یابد.

وی با بیان این‌که تا حدودی در این کار موفق شده‏‌ایم اما تا شرایط ایده‏‌آل هنوز فاصله داریم. در حال حاضر تعداد گاومیش‏‌ها در صومعه‏‌سرا به کمتر از صد راس می‏‌رسد.

پادیاب افزود: گاومیش دامی است که نسبت به بیمارهای دام بسیار مقاوم است و شیر تولیدی گاومیش از کیفیت بسیار خوبی برخوردار است. با توجه به این‌که برخی روستاهای صومعه‏‌سرا در کنار تالاب قرار دارند، نگهداری و پرورش این دام برای روستاییان این روستا می‏‌تواند از نظر اقتصادی بسیار به صرفه باشد.

وی با بیان این‌که شهرستان صومعه‌‏سرا بیش از صد هزار دام سبک و سنگین دارد، تصریح کرد: اغلب دامداری‏‌های این شهرستان به صورت سنتی اداره می‌شوند.

پادیاب عنوان کرد: نگهداری از دام و طیور در کنار تولید برنج موجب می‏‌شود که رفاه معیشتی شالیکاران ارتقا یابد، افزایش پرورش اردک بومی کار جدید و بی‌‏نظیری است که هم اکنون در صومعه‏‌سرا در حال انجام است. اخیرا جوانان روستایی صومعه‌‏سرا به نگهداری و پرورش اردک بومی علاقه زیادی دارند و شاید درآمد خوب حاصل از این کار مهمترین دلیل این رشد باشد.

وی از خرید 70 هزار قطعه جوجه اردک در سال‌جاری در شهرستان صومعه‏‌سرا خبر داد و گفت: پرورش این جوجه اردک‏‌ها موجب می‏شود تا تولید گوشت اردک صومعه‌‏سرا افزایش یابد.

پادیاب خاطرنشان کرد: شهرستان صومعه‌‏سرا همچنین یکی از شهرستا‌ن‌‏های مهم گیلان در پرورش مرغ گوشتی است و در حال حاضر 149 واحد مرغداری گوشتی در این شهرستان فعال هستند. به 12 واحد دیگر نیز تسهیلات داده شده است تا به واحدهای مرغداری صومعه‌‏سرا بپیوندند. در حال حاضر بیش از 3 میلیون و 450 هزار قطعه مرغ در صومعه‏‌سرا تولید می‏‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی صومعه سرا با بیان این‌که علاوه بر پرورش دام و طیور، صومعه‌‏سرایی‏‌ها، امسال در کشت دوم نیز همت خوبی داشتند، افزود: شهرستان صومعه‌‏سرا 28 هزار هکتار اراضی شالیزاری دارد که 12 هزار هکتار آن به کشت دوم اختصاص یافته است.

پادیاب اظهار کرد: امسال 7000 هکتار از شالیزارهای صومعه‏‌سرا به پرورش راتون اختصاص یافت و هم اکنون شالیکاران صومعه‌‏سرایی در حال برداشت راتون هستند.

 

نظر شما
ادامه