حکیم مهر -  محققان با استفاده از شیوه‌های تحلیل ژنتیکی نشان دادند تکامل ببر از ‪۳‬ میلیون و ‪ ۲۰۰‬هزار سال قبل شروع شد و نزدیک‌ترین خویشاوند آن پلنگ سفید ( برفی) است که نسل آن به اندازه ببر در معرض خطر انقراض قرار دارد.

براساس این گزارش ببر احتمالا موجودی قدیمی تر و متمایزتر از آن چیزی است که تاکنون تصور می‌شد.

براساس یک مطالعه جامع، خویشاوندی ببر با شیر، پلنگ و پلنگ خالدار آمریکایی کمتر از میزان خویشاوندی این سه با یکدیگر است.

با وجود محبوبیت ببرها و اینکه در معرض خطر هستند، ناشناخته‌های زیاد از جمله چگونگی تکامل آنها وجود دارد.

اکنون مدت هاست که معلوم شده پنج گونه از گربه سانان بزرگ - ببر، شیر، پلنگ، پلنگ خالدار آمریکایی و پلنگ سفید - و دو گونه دیگر پلنگ از نوع درشت خال بیش از سایر گربه سانان کوچک به هم نزدیک هستند، اما درک نسبتا دقیق آنها با یکدیگر دشوار بوده است.

برای کشف این مساله برایان دیویس، گانگ لی و ویلیام مورفی اقدام به تحلیل دی ان آ همه این گونه‌ها کردند.

آنها با بررسی شباهت‌های دی ان آ آنها که در میتوکندری و در کروموزم‌های جنسی و سایر نقاط قرار دارد دریافتند که نسبت این پنج گونه به یکدیگر از آنچه تاکنون تصور می‌شد متفاوت است.

داده‌های آنها دلالت بر این دارد که شیرها، پلنگ‌ها و پلنگ خالدار آمریکایی بیش از دیگران به یکدیگر نزدیکند.

اجداد این سه گونه از ‪ ۴‬میلیون و ‪ ۳۰۰‬هزار سال قبل تا سه میلیون و ‪۸۰۰‬ هزار سال قبل از بقیه گربه سانان جدا شدند.

جگوار یا پلنگ خالدار آمریکایی از سه میلیون و ‪ ۶۰۰‬هزار سال قبل شروع به تکامل کردند، درحالی که شیرها و پلنگ‌ها در حدود ‪ ۳‬میلیون و ‪ ۱۰۰‬هزار سال تا یک میلیون و ‪ ۹۵۰‬هزار سال پیش از یکدیگر جدا شدند. اما ببر پیش از آن ظاهر شده بود.

اجداد ببر و پلنگ سفید حدود ‪ ۳‬میلیون و ‪ ۹۰۰‬هزار سال قبل از بقیه جدا شدند.

ببر سپس در حدود ‪ ۳‬میلیون و ‪ ۲۰۰‬هزار سال قبل در اواخر عصر پلیوسین شروع به تکامل و تبدل شدن به موجودی منحصر به فرد کرد.

محققان در مقاله خود در نشریه تکامل و فینوژنتیک مولکولی گزارش می‌دهند که به این ترتیب ببر و پلنگ سفید گونه‌های خواهر هستند.

ببر و پلنگ سفید جزو در معرض خطرترین گربه سانان بزرگ جهان هستند.

گفته می‌شود که تعداد ببرهای باقی مانده در حیات وحش کمتر از ‪ ۳۵۰۰‬قلاده است.