کد خبر: ۱۴۶۵۷
تعداد نظرات: ۱ نظر

حکیم مهر - مدیر کل دامپزشکی خراسان رضوی از بهره‌گیری انواع سامانه‌های اطلاعات جغرافیایی (GIS) در راستای تقویت پدافند غیرعامل در دامپزشکی استان خبر داد.
به گزارش حکیم مهر به نقل از فارس و روابط عمومی دامپزشکی خراسان رضوی، ناصر مرگان ازغدی اظهار داشت: در حال حاضر بیش از 50 درصد عوامل بیماری‌زا منشأ حیوانی داشته که از عوامل مستعد در بیوتروریسم بوده و تهدید بالقوه علیه افراد و کشورها شناخته می‌شوند؛ بسیاری از بیماری‌های بازپدید و نوپدید نیز در این زمره قرار می‌گیرند.

وی اعلام داشت: با توجه به اهمیت موضوع، در حال حاضر سامانه‌های ردیابی بیماری‌های دام، طیور و آبزیان با استفاده از  آخرین تغییرات و بهره‌مندی از نرم افزارهای کارآمد در دامپزشکی در حال بکارگیری است.

مرگان ازغدی گفت: در این راستا و با استفاده از دستگاه GPS کلیه نقاط استان به لحاظ دارا بودن ظرفیت‌های دام و طیور و... کدگذاری شده به نحوی که در حال حاضر، در زمینه دام 6 هزار و 788 واحد اپیدمیولوژیک، در زمینه طیور، 7 هزار و 150 واحد اپیدمیولوژیک و در زمینه آبزیان سردآبی و گرم‌آبی استان نیز 348 واحد اپیدمیولوژیک کدگذاری شده که تمامی گزارش‌های مربوط به این کدها، شامل آمار دامی، وضعیت بیماری‌ها، میزان دام و طیور در حال پرورش، میزان جوجه‌ریزی طیور، انجام عملیات مایه کوبی و... از طریق سامانه و به صورت آنلاین در دفاتر بررسی بیماری‌های دامی در دامپزشکی استان و کشور قابل ردیابی و پیگیری لحظه به لحظه است.

وی از این اقدام به عنوان یکی از زیرساخت‌های ضروری برای پدافند غیرعامل یاد کرد و اهمیت گزارش‌دهی این سامانه را برای حیات صنایع پرورش دام، طیور، آبزیان، پیشگیری و کنترل بیماری‌های دامی و مشترک ضروری دانست.

گفتنی است خراسان رضوی حدود هشت درصد جمعیت دام و طیور کشور را در خود جای داده است.

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
كارشناس
|
-
|
۲۲:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۶
0
0
والله چه عرض كنم؟
اطلاعات GIS دام حداقل متعلق به 6 سال پيش بوده و اطلاعات طيور و آبزيان در خوشبينانه ترين وضغيت تا 60 درصد قابل استناد هستند، حال جناب مدير كل از كجا و چه طريقي بر ضد بيوتروريسم اقدام علمي و عملي خواهند كرد خدا مي داند.
نظر شما
ادامه