کد خبر: ۱۴۷۳۴

حکیم مهر - بنابراعلام روابط عمومی سازمان دامپزشکی کشور،دستورالعمل اجرایی نظارت بهداشتی و شرعی دام های قربانی در ایام تاسوعا و عاشورای حسینی به تمامی ادارات کل دامپزشکی استانها ابلاغ گردید.
دستورالعمل مذکور به شرح زیر میباشد:
مدیرکل محترم دامپزشکی استان
موضوع نامه: " نظارت بهداشتی و شرعی دام های قربانی در ایام تاسوعا و عاشورای حسینی"
سلام علیکم ،
با صلوات بر محمد و آل محمد(ص) و با احترام
اَللّهُمَّ اجْعَلْ مَحْیاىَ مَحْیا مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ مَماتى مَماتَ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ
خدایا قرار ده زندگیم را زندگى محمد و آل محمد و مرگم را مرگ محمد و آل محمد
                                                                                          ( فرازی از زیارت عاشورا )
 باعرض تسلیت به مناسبت فرا رسیدن ایام سوگواری سالار شهیدان ، حضرت سیدالشهدا ، امام حسین (ع) و به استناد تبصره 2 ماده 2 « آئین نامه بازرسی و معاینه بهداشتی گوشت در کشتارگاه های کشور » ، مقتضی است ترتیبی اتخاذ فرمایند تا به‌منظور حفظ سلامت مصرف‌کنندگان گوشت دام های قربانی و تأمین بهداشت عمومی ، با برنامه‌ریزی دقیق و هماهنگی با کلیه دستگاه‌های ذی­مدخل ( شامل استانداری، فرمانداری‌ها، شهرداری‌ها، سازمان جهاد کشاورزی استان، دفتر نمایندگی ولی فقیه در دامپزشکی ، ائمه جمعه و جماعات، کارگروه سلامت و امنیت غذایی استان و نیز مرکز بهداشت استان و واحدهای تابعه، کمیته حضرت امام (ره) ، بهزیستی ، هیات امناء و متولیان بقاع متبرکه و .....) ، اقدامات زیر به بهترین نحو ممکن و فراگیرتر از سنوات گذشته به مورد اجرا گذاشته شود :
1- پرسنل فنی دامپزشکی ( اعم ازدکتران دامپزشک،کارشناسان،کاردان ها و تکنسین های دامپزشکی و بهداشت گوشت ) به همراه مسئول نمایندگی ولی فقیه و ناظرین شرعی در روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی از ساعت 7 الی 21 در قالب اکیپ های ثابت و سیارکنترل و نظارت بهداشتی در استان و شبکه های تابعه ، در دو شیفت کاری سازماندهی شوند.  
1-1- تجهیزات مناسب شامل روپوش سفید ،گوشی معاینه ، ترمومتر ، وسایل لازم جهت بازرسی بهداشتی گوشت ، چکمه ، کلاه، پیش بند ، ماسک ، دستکش سفید و غیره... برای پرسنل مزبور تدارک دیده شود.
2-1- کلیه مکان­های مناسب برای استقرار اکیپ ها شامل حرم امام معصوم/ امامزاده ها، مساجد جامع ، مسیرهای اصلی حرکت دستجات عزاداری و نیز میادین اصلی شهر از قبل شناسایی و تعیین شوند تا در روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی ، اکیپ های ثابت و سیار در این محل ها استقرار یابند .
3-1- برای استقرار اکیپ های سیار در مسیرهای اصلی عبور دستجات عزاداری ، مجوزهای لازم از اداره راهنمایی و رانندگی شهرستان اخذ شود.
4-1- یک نفر از همکاران به عنوان پاسخگوئی تلفنی و هماهنگ کننده بین شهروندان و اکیپ های عمل کننده در سطح شهر در هر یک از شبکه های دامپزشکی مستقر شود .
2- با عنایت به اولویت کشتار دام های قربانی در کشتارگاه های هر شهر ، کشتارگاه­های دام موظفند آمادگی لازم به منظور پذیرش دام های قربانی و ذبح آن ها از ساعت 7 صبح الی 13 بعدازظهر روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی داشته و بازرس بهداشتی گوشت و ناظر شرعی در محل کشتارگاه مستقر و آماده کار باشند، همچنین پیش بینی خودرو سردخانه دار برای حمل لاشه دام های قربانی ضروری است .
3- خدمات بهداشتی، شرعی و بازرسی باید برابر مقررات ابلاغی این سازمان به شرح زیر به مورد اجرا گذارده شود:
1-3. بازرسین بهداشتی موظفند:
þ در بازرسی بهداشتی پیش از کشتار آثار آلودگی­های انگلی خارجی و نیز تب دار بودن دام باید مورد توجه ویژه قرار گیرد .
þ لاشه و آلایش غیرقابل مصرف با نظارت دامپزشکی شهرستان به نحو مناسب جمع آوری و از چرخه مصرف خارج و امحاء شود.
þ اطلاعات لازم به منظور افزایش سطح آگاهی عمومی به ویژه در زمینه امکان انتقال بیماری و ابتلاء مصرف کنندگان از طریق مصرف گوشت های غیر بهداشتی را ( در قالب اطلاعیه ، توضیحات شفاهی و .... ) ارائه دهند و به شهروندان توصیه شود، مصرف گوشت دام­های قربانی پس از طی جمود نعشی انجام گیرد.
2-3. ناظرین شرعی موظفند:
þ اطلاعات لازم به منظور افزایش سطح آگاهی عمومی و اعتمادسازی به شهروندان و اهمیت ذبح و نظارت به شیوه مناسب اطلاع رسانی کنند..
تبصره: ارائه کلیه خدمات بهداشتی ، شرعی و بازرسی قبل و بعد از کشتار در کشتارگاه ها و دیگر اماکن ، رایگان است.
4- روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان موظف است با انجام موارد ذیل ،مراتب را به اطلاع عموم برساند .
1-4- تهیه اطلاعیه جهت پخش از طریق صداو سیما و مساجد، درج در نشریات محلی و استانی ، طرح در نماز جمعه با ذکر دقیق آدرس و شماره تلفن جهت تماس شهروندان
2-4- تهیه پلاکارد ویژه روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی و نصب در میادین اصلی شهر ، مساجد و کشتارگاه­هاو ...
3-4- تهیه پلاکارد ( اکیپ شماره .... بازرسی بهداشتی دامپزشکی ویژه روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی ) و نصب بر روی خودروهای اکیپ های سیار بازرسی بهداشتی دامپزشکی
4-4- همکاری با خبرنگاران جراید محلی و صدا و سیمای استان در زمینه تهیه عکس ، گزارش ، خبر و فیلم از امکانات فراهم شده و انجام گرفته در روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی
5- تعداد اکیپ ( ثابت و سیار ) و همچنین تعداد پرسنل (دکتر دامپزشک ، بازرس بهداشت گوشت ، ناظر شرعی ) عمل کننده ، حداکثر تا تاریخ 1392/8/13 و گزارش اقدامات انجام شده به تفصیل ، همراه با فرم تکمیل شده پیوست حداکثر تا تاریخ 1392/8/25 به سازمان ( به آدرس پست الکترونیک دفتر نظارت بر بهداشت عمومی ) ارسال گردد.

 

نظر شما
ادامه