کد خبر: ۱۵۲۵۸

نزدیک یک سال پیش، برخی زمزمه‌ها مبنی بر آلوده بودن برنج‌های وارداتی از هند به راه افتاد ‌و این مسأله آنقدر پیگیری شد تا به گوش نهادهای واردکننده و حتی نمایندگان مجلس شورای اسلامی رسید. پس از آن بود که برخی نهادهای نظارتی نیز در این ‌باره ‌اظهارنظر کردند و همچون همیشه تکذیب و پس ار آن تأیید شد.

این بحث آنقدر بالا رفت که سرانجام مدیر نظارت بر مواد غذایی و آرایشی بهداشتی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، نام برخی ‌برنج‌های آلوده را اعلام نمود، ولی نکته جالب این بود که در میان این نام‌‌ها، نام چند برند ایرانی و پاکستانی نیز به چشم می‌خورد!

سوسن صدری، این مقام مسئول در بهداشت و درمان، نام برنج‌های آلوده را به شرح زیر اعلام کرد: بنا بر ‌نامه سازمان غذا و دارو، برنج‌های بابا نور (کشور هند)، زیتون (کشور پاکستان)، صدری هاشمی (آستانه‌اشرفیه)، طارم محلی معطر فریدون‌کنار، سیاه دم هاشمی دودی (رشت)، اویلا و ستایش آلوده هستند.

و پس از این اطلاع‌رسانی بود که مجلس شورای اسلامی تصمیم گرفت تا گروهی را برای بررسی این موضوع به کشور هند بفرستد و مقرر شد با توجه به بحث آلودگی این نوع برنج‌ها در هفتهٔ جاری چند تن از نمایندگان کمیسیون کشاورزی، کمیسیون بهداشت مجلس و مسئولان ذی‌ربط از جمله سازمان غذا و دارو برای بررسی برنج هندی به کشور هند سفر کنند.

عباس پاپی‌زاده، یکی ا‌ز نمایندگانی که قرار بود در این سفر باشد، درباره دلایل این سفر‌ گفت: بین سازمان‌های نظارت‌کننده اختلاف‌نظرهای بسیاری وجود دارد. آمار و نتایج متناقضی نیز در سال‌های گذشته از سوی این سازمان‌ها ارائه ‌شده و مرتب بحث از برنج‌های آلوده می‌شو، ولی تأیید نمی‌شود.

عضو کمیسیون کشاورزی گفت: سرانجام تصمیم گرفته شد، مجلس برای ‌انجام وظیفه نظارتی خود به این موضوع ورود کند، چون دستگاه‌های نظارت‌کننده نتوانسته‌اند، شفاف و دقیق اعلام نتیجه کنند و تصمیم‌گیری در این حوزه با تردید روبه‌رو شده است؛ بنابراین، تیمی متشکل از مجلس و سازمان غذا و دارو و ارگان‌های مربوطه تشکیل ‌و یکشنبه همین هفته‌ ‌به آنجا فرستاده شد ‌که تا پایان هفته بازخواهند گشت. سفر دیگری نیز به هند خواهیم داشت و نمونه‌برداری‌هایی در آنجا انجام ‌می‌دهیم. همچنین ‌نمونه‌برداری‌هایی‌ از برنج وارداتی انجام خواهد شد و نمونه‌ها را به آزمایشگاه‌های بی‌طرفی خواهیم داد تا آن‌ها را بررسی کرده و نتیجه آن را گزارش خواهیم کرد.

وی در پاسخ به اینکه نمونه‌ها در آزمایشگاه‌های دولتی بررسی خواهد شد یا آزمایشگاه‌های خصوصی گفت: در این باره فکری نکرده‌ایم. نکته با اهمیتی است؛ بنابراین، تلاش‌ می‌کنیم ‌از آزمایشگاهی خصوصی استفاده کنیم تا شبهه‌ای پدید نیاید. گزارش سرانجام در کمیسیون کشاورزی و صحن مجلس اعلام خواهد شد.

اما درباره این اقدام مجلس شورای اسلامی یک نکته قابل توجه است و آن اینکه در روزهای اخیر، مجلس شورای اسلامی در گیر مسائل مهم‌تری مانند بررسی لایحه بودجه است و گویا ورود در این ‌قضایا ‌جز اینکه مداخله مستقیم در کار قوای دیگر باشد، تمرکز نمایندگان را در مورد بودجه کم خواهد کرد.

 

 

 

 

 

 

نظر شما
ادامه