کد خبر: ۱۵۸۸۸
دکتر معماریان در گفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران با اشاره به وجود 60 گونه حیات وحش در پردیسان گفت: روزانه نزدیک به 10 مورد از گونه‌های مختلف را به اینجا منتقل می‌کنند که بیشتر این حیوانات یا به خاطر نگهداری غلط به عنوان حیوان خانگی و یا توسط شکارچیان آسیب دیده‌اند.

وی درخصوص گرایش مردم به نگهداری حیات وحش در منزل اظهار داشت: دراین خصوص چند مشکل وجود دارد، اول اینکه ما دقیقا قانون مشخصی نداریم که به استناد آن بگوییم چه حیوانی را می‌توان در منزل نگهداری کرد و چه حیوانی را نباید در منزل نگهداری کرد.

دامپزشک کلینیک بازپروری پردیسان ادامه داد: همچنین باید فرهنگ سازی کرد که نگهداری حیوانات در منزل علاوه بر آسیب رساندن به حیات وحش و طبیعت، سلامت جامعه را هم تهدید می‌کند.

معماریان با اشاره به اینکه عده‌ای نگهداری حیوان را یک امتیاز می‌دانند افزود: حیوانات زمانی که کوچک هستند جذابیت‌های خاصی دارند، متأسفانه عده‌ای بر این باورند که نگهداری حیوانات از قبیل توله شیر، روباه و یا پرندگان شکاری نشان دهنده قدرت و ثروت است و اقدام به نگهداری آنها می‌کنند.

وی ادامه داد: متأسفانه این باور کاملا غلط است چرا که حیوانات حیات وحش شرایط خاصی برای نگهداری دارند نمونه آن شیر 8 ساله‌ای بود که چند ماه پیش به پردیسان سپرده شد، این حیوان به علت تغذیه نامناسب دچار مشکلات زیادی شده بود.

دامپزشک کلینیک بازپروری پردیسان ادامه داد: نگهداری حیات وحش در منزل باعث می‌شود، دیگران هم ترغیب شوند تا گونه‌ای از حیات وحش را در کنار خود داشته باشند و زمانی که تقاضا برای خرید زیاد شود، باعث می‌شود تا قاچاقچیان هم ترغیب شوند و گونه‌های بیشتری از طبیعت جدا کنند.

معماریان در ادامه افزود: قاچاقچیان و فروشندگان حیات وحش با تبلیغات دروغین که این حیوان در همین قد و اندازه، خواهد ماند، خریداران را ترغیب به خرید می‌کنند اما زمانی که حیوانات بزرگ می‌شوند صاحبانشان دیگر از عهده نگهداری آنها برنمی‌آیند و مجبور می‌شوند آنها را تحویل محیط زیست یا باغ وحش‌ها بدهند.

وی در پایان به شهروندان توصیه کرد: مواردی که بیان شد بخش کوچکی از مشکلاتی است که برای حیات وحش ایجاد می‌شود و مهمتر اینکه زمانی که گونه‌ای از طبیعت جدا شود به علت مشکلاتی که برایش ایجاد می‌شود دیگر امکان برگشت به طبیعت را نخواهد داشت، پس آگاه باشید که حیوانات وحش، به هیچ عنوان حیوان خانگی نیستند.
 
نظر شما
ادامه