کد خبر: ۱۵۹۶

حکیم مهر -  مسؤول نهاد نمایندگی ولی فقیه در سازمان دامپزشکی کشور با اشاره به نقش و جایگاه ضابطان و ناظران ذبح شرعی گفت: نظارت بر ذبح شرعی یک امر ضروری و واجب است.

حجت الاسلام و المسلمین محمدباقر لیاقتی در جلسه کارگروه تدوین دستورالعمل قانون نظارت بر ذبح و صید کشور در اداره کل دامپزشکی استان مرکزی با تاکید براینکه سال گذشته مصوبه امر نظارت بر ذبح شرعی دام و صید تصویب و به دنبال آن دولت یک آیین‌نامه تنظیم کرده است، افزود: در این آیین‌نامه قید شده که ناظران بر ذبح باید از روحانیون باشند.
وی با بیان اینکه ناظران ذبح شرعی درمقام ضابطان قضایی هستند، تصریح کرد: حتی ناظران بهداشتی نیز چنین سمت و مسئولیتی را ندارند.
مسئول نهاد نمایندگی ولی فقیه در سازمان دامپزشکی کشور هدف از تشکیل این جلسه را تدوین پیش‌نویس دستورالعمل نظارت ذبح شرعی دام و صید عنوان کرد و اظهار داشت: نظارت شرعی وظیفه سنگینی است.
لیاقتی با تاکید براینکه اگر حیوانات حلال گوشت با شرایط ذبح اسلامی کشتار نشوند، طعام حرام محسوب می‌شوند، متذکر شد: نظارت برکشتارگاه‌هایی که روزانه چند هزار تن انواع دام و طیور را کشتار می‌کنند بسیار ضروری است.
وی با بیان اینکه کشتارگاه‌های کشور به ویژه کشتارگاه‌های دام از نظر بهداشتی مشکلاتی دارند، افزود: خوشبختانه در تمامی کشتارگاه‌های کشور مشکل شرعی وجود ندارد و تمامی مستحبات هم رعایت می‌شود.
مسؤول نهاد نمایندگی ولی فقیه در سازمان دامپزشکی کشور نظارت ناظران شرعی برکشتارگاه‌های خارج از کشور را نیز ضروری دانست و بیان داشت: نظارت برکشتارگاه‌های خارج از کشور باید جدی‌تر دنبال شود.
لیاقتی با بیان اینکه در کشور ایران نیز برخی از علما به دلیل اینکه اطمینان و یقیین کامل ازکشتار مرغ ندارند گوشت مرغ مصرف نمی‌کنند، خاطرنشان کرد: در کشوری که دارای نظام اسلامی است، باید تمامی مسائل و موارد اسلامی رعایت شود.
نماینده ولی فقیه در استان مرکزی نیز با اشاره به مسئولیت و تکلیف شرعی ناظران شرعی گفت: نظارت بر ذبح شرعی وظیفه ناظران است و مردم به تضمین و اطمینان این ناظرین از گوشت دام و طیور استفاده می‌کنند.
آیت‌الله قربانعلی دری‌نجف‌آبادی برآموزش مدیران کشتارگاه‌ها تاکید کرد و افزود: باید جزوه و کتابی در این زمینه نوشته شده و در اختیار همه افراد قرار گیرد.
وی تامین بهداشت روانی جامعه و سلامت نسل آینده را در رعایت مسائل شرعی و اسلامی دانست و اظهار داشت: در کشور نظام اسلامی باید تمامی ابعاد اسلامی به ویژه در غذا و خوراک مردم حفظ شود.
نماینده ولی فقیه در استان مرکزی به روز رسانی کتاب‌های فقهی در زمینه ذبح دام و صید را ضروری عنوان کرد و متذکر شد: باید کتاب‌های فقهی با اصول و روش‌های نوین روز چاپ و تدریس شود.
مسئول نمایندگی ولی فقیه در اداره کل دامپزشکی استان مرکزی هم در این جلسه با اشاره به اینکه 14 کشتارگاه دام و 7 کشتارگاه طیور در استان فعال است گفت: در تمامی این کشتارگاه‌ها ذبح و مسائل شرعی رعایت می‌شود.
حجت الاسلاممحمدرضا نعمتی‌نیا با تاکید براینکه قانون نظارت بر ذبح شرعی تنها یک سال است که به تصویب رسیده است، خاطرنشان کرد: استان مرکزی یکی از استان‌های پایلوت کشور در زمینه ذبح شرعی است.

 

نظر شما
ادامه