کد خبر: ۱۵۹۸۶

مدیرکل  دامپزشک حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری در خصوص گونه های در معرض اخطر انقراض استان گفت: هم اکنون 13 گونه جانوری شامل پلنگ، خرس قهوه ای،عقاب طلایی، بحری، بالابان، کبک دری، قوچ، میش وحشی، کل، بز وحشی، ماهی گورخری و اردک سر سفید در معرض انقراض قرار دارد.

ˈسیعد یوسف پورˈ افزود: نوع تغذیه، زیستگاه و شیوه زندگی از ملاک های و نشانه های آسیب پذیری و انقراض این گونه های جانوری است .

وی گفت: خشکسالی، شکار بی رویه این گونه های جانوری و تغییرات اکوتوریسمی مهمترین علل خطر انقراض و آسیب برای آنهاست.

وی افزود: افزایش مناطق حفاظت شده، پرهیز از شکار و صید بی رویه، جلب مشارکت مردم و ارتقای سطح آگاهی آنان از راهکارهای موثر در راستای حفظ محیط زیست است.

یوسف پور از وجود 10 هزار اسلحه دارای مجوز در دست مردم استان خبرداد وگفت: تعداد زیاد سلاح های دارای مجوز و بدون مجور از دیگر مسائلی است که گونه های جانوری استان را به شدت تهدید می کند.

وی گفت: افزایش سلاح های شکاری و شکار و صید قانونی و غیرقانونی در عرصه های ملی باعث از بین رفتن برخی گونه های جانوری شده و محیط زیست را برای حیات وحش ناامن کرده است.

وی گفت: از ابتدای امسال تاکنون یک هزار و 105 قطعه صید غیرمجاز ماهی دراستان کشف و ضبط شده که برای این تعداد 66 پرونده تخلف تشکیل شده است.

یوسف پور تصریح کرد: در این مدت صید غیرمجاز پستانداران 22مورد، 219 قطعه پرنده و 11راس پستاندار زنده گیری شده نیز به طبیعت بازگردانده شده است.

وی تصریح کرد: چهارمحال وبختیاری از نظر تنوع زیستی رتبه نخست کشور را دارد که حفاظت از این تنوع زیستی، فرهنگ سازی عمومی و تعامل دستگاه های مختلف به ویژه رسانه ها و تشکل های مردمی با سازمان حفاظت محیط زیست را می طلبد.

مدیرکل محیط زیست چهارمحال وبختیاری کمبود نیروی انسانی به ویژه محیط بان را از مشکلات این اداره کل برای کنترل گونه های در معرض خطر انقراض دانست.

یوسف پور گفت: براساس برنامه باید به ازای هر هزار هکتار یک محیط بان در مناطق حفاظت شده فعال باشد که به دلیل کمبود نیروی انسانی این استاندارد محقق نمی شود.

***

حمایت نماینده عالی دولت در استان از پلنگ ایرانی

استاندارچهارمحال وبختیاری نیز در دی ماه امسال در نامه ای به رییس سازمان محیط زیست کشور، از آمادگی این استان برای اجرای پروژه حفاظت ازپلنگ ایرانی با همکاری سازمان های منطقه ای خبر داد.

ˈˈقاسم سلیمانی دشتکیˈ به عنوان استاندار یک از استان های زاگرس با ارسال نامه ای به رییس سازمان محیط زیست کشور، دغدغه های مسئولان چهارمحال و بختیاری برای حفظ گونه جانوری ارزشمند پلنگ ایرانی را با دکتر ابتکار مطرح کرد.

در این نامه که نسخه ای از آن نیز در اختیار رسانه ها قرار گرفته، آمده است: افزایش شمار پلنگ های کشته شده در سال های اخیر به ویژه 9 ماهه سال جاری نگرانی های زیادی را در خصوص خطر انقراض این گربه سان ایرانی برای دوستداران محیط زیست و مسئولان ایجاد کرده است.

سلیمانی دشتکی در این نامه یادآور شده بود: پلنگ ایرانی از سوی اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت (IUCN) که وظیفه پایش گونه های در معرض خطر انقراض است، در رده گونه های نادر و در خطر انقراض قرار گرفته است .

استاندار چهارمحال وبختیاری در ادامه این نامه افزود: کم توجهی در زمینه پایش و تعیین جمعیت واقعی پلنگ ها، نداشتن پروژه های حمایتی منطقه ای، ملی و بین المللی، حفاظت از این گربه سان ایرانی را در وضعیت شکننده و نگران کننده قرار داده است.

وی گفت : نبود برنامه های مدون آموزشی و آگاهی بخشی به منظور ظرفیت سازی اطلاعاتی و آشنایی بیشتر جوامع محلی با اهمیت و ارزش این میراث طبیعی جانوری و نداشتن آگاهی لازم در زمینه چگونگی رفتار با این حیوان ارزشمند در محیط های طبیعی و زیستگاه های تخریب شده آن، این گونه را در معرض خطر انقراض قرار داده است.

سلیمانی دشتکی در نامه خود به رییس سازمان حفاظت زیست کشور پیشنهاد داده این سازمان، زیستگاه های مهم این گربه سان را شناسایی کرده و برای افزایش ضریب حفاظتی، طرح های حمایتی در سطوح منطقه ای، ملی و بین المللی با هدف حفاظت از پلنگ ایرانی تعریف کند.

12 اسفند امسال برای نخستین بار به نام روز جهانی حیات وحش نامگذاری شده است.

سازمان ملل متحد روز سوم مارس (12 اسفند) که روز انعقاد معاهده منع تجارت گونه های در حال انقراض است را به عنوان روز جهانی حیات وحش نامگذاری شده است .

هم اکنون 9.4 درصد مساحت استان چهارمحال و بختیاری جزو مناطق حفاظت شده، پارک ملی و منطقه شکار ممنوع است و این استان رتبه اول تنوع زیستی کشور را دارد.

تاکنون 923 گونه گیاهی و 294 گونه جانوری از انواع پرندگان، پستانداران، ماهی ها و خزندگان در این استان شناسایی شده است.

پلنگ، پرندگان شکاری و گوشتخوار، خرس قهوه ای، عقاب، قوچ و میش، باز، قو، قوش، حواصیل، قرقی، لک لک، بوف و جغد،باکلان، کورکرو، سنقر، اردک مرمری، سارگپه، خروس کولی، بزمجه، کبک دری، لاک پشت،خاکزی، پرستو، افعی شاخدار، کک مار، ماهی قزل آلا و باربوس از جمله گونه های جانوری استان است.

اکثر این گونه های جانوری در معرض خطر انقراض قرار دارند و اگر مورد حمایت قرار نگیرند، نسل آنان در آینده نه چندان دور به طور کلی نابود خواهد شد.

از گونه های در معرض خطر انقراض استان چهارمحال و بختیاری باکلان، عقاب طلایی، شاهین،بحری، اردک بلوطی و ماهی گور خری است که تعدادی از آنها به صورت مهاجر در استان وجود دارد.

هم اکنون بسیاری از گونه های حیات وحش استان در فهرست گونه های حمایت شده سازمان حفاظت محیط زیست قرار دارد.

 

 

نظر شما
ادامه