کد خبر: ۱۶۴۷۹

 

شماری از مردم منطقه جاسک، یکشنبه با مراجعه به شورای این بخش اعلام کردند دو شب پیش دو فروند لنج را در حال تخلیه تعدادی الاغ در سواحل جاسک کهنه و باغان مشاهده کردند.

رییس شورای بخش مرکزی جاسک، در این مورد گفت:بنا به اعلام منابع محلی، قاچاق الاغ عربی آلوده به بیماری ˈمشمشهˈ از کشورهای حوزه خلیج فارس به سواحل این شهرستان نگرانی مردم را درپی داشته است.

محمد ابراهیمی ضمن هشدار به مسوولان دامپزشکی و محیط زیست افزود:درسال 79 هم 400 الاغ از نوع عربی که آلوده به بیماری ˈمشمشهˈبودند با چهارفروند لنج به طور قاچاق در سواحل شهرستان جاسک رها شدند.

وی بیان داشت:در سال مورد اشاره ، مسوولان ذی ربط اعلام کردند این نوع بیماری به باغ وحش تهران هم رسید و در تیر سال 90 باعث عزل رییس باغ وحش تهران شد.

او گفت:به مدت 11 سال رییس وقت باغ وحش تهران در کار جابه جایی الاغ های آلوده به بیماری از هرمزگان به باغ وحش تهران فعالیت داشت.

ابراهیمی افزود:این رییس معزول از شیر وگوشت الاغ های آلوده به بیماری مشمشه، به سایر حیوانات موجود در باغ وحش تهران می داد.

اما ابوذر فیروزی، رییس اداره دامپزشکی جاسک گفت: پس از اطلاع از این موضوع محل هایی را که گفته می شود الاغ های آلوده به بیماری ˈ مشمشه ˈ در آن رها شده اند بررسی کردیم لیکن تاکنون هیچ موردی یافت نشده است.

کاظم شریفی، رییس محیط زیست جاسک هم دراین زمینه بیان داشت:در حال بررسی هستیم و تا کنون الاغی از نوع عربی مشاهده نشده اما از نسل گذشته که در سال 79 و 80به این منطقه آورده شده بودند مواردی موجود است.

بیماری ˈمشمشهˈ یکی از قدیمی ترین بیماری های عفونی واگیر و قابل انتقال بین حیوان و انسان است. بیشتر حیوانات تک سم همچون اسب، الاغ و قاطر به این بیماری حساس هستند و ابتلای به آن می تواند منجر به مرگ آنها شود.

عامل این بیماری، باکتــری بورخولــدریا مالئی (Burkholderia mallei)است که سابق بر این به عنوان پسودوموناس مالئی شناخته می شد.

سرفه، ریزش ترشحات چرک از بینی، زخم مخاط بینی از جمله علائم این بیماری در دام است.

بندرجاسک از بندرهای تجاری و صیادی کشور محسوب می شود که در 300کیلومتری شرق بندرعباس مرکز استان هرمزگان واقع شده است.

 

نظر شما
ادامه