کد خبر: ۱۶۹۵

حکیم مهرخبرهایی از دامپزشکی یزد ، کردستان ، کرمان و خراسان رضوی

 

رئیس اداره مبارزه با بیماری‌های طیور اداره دامپزشکی استان یزد:
زنبورداران استان یزد بیماری نوزما را جدی بگیرند

رئیس اداره مبارزه با بیماری‌های طیور و زنبور عسل اداره کل دامپزشکی استان یزد از زنبورداران این استان خواست تا بیماری نوزما را جدی بگیرند.

محمدسعید حکیمیاظهار داشت: با بررسی‌های انجام شده از زنبورستان‌های استان یزد، وجود بیماری نوزما در بین زنبورهای عسل استان تایید شده است.
وی خاطرنشان کرد: وجود زنبور عسل تلف شده در مقابل کندو،‌ عدم توانایی زنبورها در پرواز، متورم شدن شکم زنبورها و مشاهده لکه‌های زرد و قهوه‌ای تیره روی قاب یا جلوی دریچه پرواز کندو می‌تواند از علایم ابتلا به این بیماری باشد.
حکیمی بیان داشت: این بیماری باعث تلفات در میان زنبورها و کاهش شدید تولید عسل خواهد شد.
وی عنوان کرد: زنبورداران برای تشخیص قطعی بیماری در زنبورستان می‌توانند 20 نمونه از زنبورهای تلف شده یا بیمار را پس از قرار دادن درون پاکت یا ظروف شیشه‌ای با اعلام نشانی و شماره تلفن به شبکه دامپزشکی شهرستان مربوطه تحویل و یا به نشانی یزد - صندوق پستی 669 ارسال کنند.
حکیمی خاطرنشان کرد: تمام مراحل تشخیص این بیماری توسط اداره کل دامپزشکی استان یزد به صورت رایگان انجام خواهد شد و نتیجه آزمایشات انجام شده در اسرع وقت به صورت تلفنی به اطلاع ارسال‌کننده خواهد رسید.
رئیس اداره مبارزه با بیماری‌های طیور و زنبور عسل اداره کل دامپزشکی استان یزد در خاتمه از زنبورداران استان یزد خواست تا با همکاری‌های لازم، علاوه بر جلوگیری از تلفات زنبورهای عسل، از شیوع این بیماری در کندوهای استان نیز جلوگیری کنند.

----------------------------------------

 

مدیرکل دامپزشکی کردستان خبر داد:
نظارت بر بهداشت فرآورده‌های خام دامی در ایام نوروز

مدیرکل دامپزشکی کردستان از فعالیت اکیپ نظارت بر بهداشت فرآورده‌های خام دامی در ایام نوروز خبر داد.

ناصر مخدوم با اشاره به خدمات ارائه شده این اداره‌ کل در تعطیلات نوروزی اظهار داشت: اداره‌ کل دامپزشکی استان کردستان به منظور انجام وظایف خود در راستای نظارت بر بهداشت فرآورده‌های خام دامی و کنترل بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان امسال نیز همچون سال‌های گذشته اقدام به برقراری اکیپ نظارت در طول ایام تعطیلات نوروز کرده است.
وی افزود: در طول ایام نوروز امسال کارکنان این اداره‌ کل در سطح شهرستان‌های تابعه استان در دو نوبت صبح و بعد از ظهر از ساعت هشت صبح تا 18 بعد ‌از ظهر آماده ارائه خدمات به شهروندان است.
مدیرکل دامپزشکی کردستان اضافه کرد: همچنین در این ایام اکیپ‌های سیار این اداره‌ کل تمام مراکز تهیه، تولید و نگهداری و عرضه فرآورده‌های خام دامی را زیر نظارت خواهند داشت.
مخدوم تصریح کرد: در استان کردستان 3 میلیون و 500 هزار راس دام کوچک و بزرگ وجود دارد که سالانه 23 هزار تن گوشت قرمز و 181 هزار تن شیر در استان تولید می‌شود.
وی عرضه بهداشتی فرآورده‌های خام دامی را ضامن امنیت و سلامت جامعه دانست و خاطرنشان کرد: کنترل بهداشتی در مراحل تولید و توزیع مواد خام دامی از وظایف تعریف شده اداره‌ کل دامپزشکی است.
مدیرکل دامپزشکی کردستان اضافه کرد: دامپزشکی استان به منظور حمایت از مصرف‌کننده فرآورده‌های خام دامی سالم و بهداشتی به صورت مستمر و مداوم از طریق کارشناسان خود بر عملکرد و فعالیت مراکز عرضه این مواد نظارت می‌کند.
وی از شهروندان خواست در صورت مشاهده هرگونه تخلف در عرضه فرآورده‌های خام دامی مراتب را به شبکه دامپزشکی شهرستان مورد نظر اطلاع دهند.
مخدوم از شهروندان و مسافران نوروزی خواست که فرآورده‌های خام دامی و مرغ مورد نیاز خود را از مراکز و فروشگاه‌های مجاز و به شکل بسته‌بندی (دارای آرم و تاریخ تولید) و مهر دامپزشکی تهیه کنند و از خرید مرغ زنده و یا مرغ‌هایی که خارج از کشتارگاه‌های مجاز ذبح شده‌اند جدا خودداری کنند.
وی همچنین در پایان از مسافران نوروزی و شهروندان در سطح استان خواست از خرید گوشت قرمز از افراد دوره‌گرد و یا مغازه‌های کنار جاده‌ها که خود اقدام به ذبح می‌کنند خودداری و فرآورده‌های لبنی از قبیل شیر، پنیر، بستنی و خامه را به صورت پاستوریزه تهیه کنند و در صورت مشاهده هرگونه تلفات در دام‌ها و پرندگان مراتب را به نزدیک‌ترین مرکز دامپزشکی گزارش دهند.
----------------------------------

 

مدیرکل دامپزشکی کرمان:
1800 کیلو فرآورده خام دامی فاسد معدوم شد

مدیرکل دامپزشکی استان کرمان گفت: بیش از یک هزار و 800 کیلوگرم فرآورده خام دامی فاسد از نمایشگاه‌های بهاره استان کرمان ضبط و معدوم شد.

غلامرضا زیدآبادی اظهار داشت: در نمایشگاه‌هایی که در آستانه سال نو در نقاط مختلف استان کرمان توسط سازمان بازرگانی استان برگزار شد، یک هزار و 802 کیلوگرم فرآورده خام دامی که از سوی کارشناسان نظارت بر بهداشت عمومی دامپزشکی غیرقابل مصرف تشخیص داده شده بود ضبط و معدوم شد.
وی افزود: این فرآورده‌ها که یک هزار و 197 کیلوگرم گوشت قرمز، 388 کیلوگرم مرغ و 217 کیلوگرم ماهی بود، پس از انجام آزمایشات مربوطه غیرقابل مصرف شناخته شده و از چرخه مصرف بازار حذف شدند.
زیدآبادی تصریح کرد: مصرف فرآورده‌های دامی که تائیدیه بهداشتی دامپزشکی ندارند و یا مراکزی که بدون مجوز دامپزشکی اقدام به عرضه چنین فروآرده‌هایی می‌کنند، می‌تواند موجب اختلال در سلامت و بهداشت جامعه شود.
وی خاطرنشان کرد: هر سال پیش از سال جدید که از سوی سازمان بازرگانی برای رفاه جامعه اقدام به برگزاری چنین مجموعه‌هایی می‌شود، باید برای رعایت مسائل بهداشتی به ویژه در ارتباط با مایحتاج اغذیه جامعه اقدامات ضروری انجام شود.
زیدآبادی گفت: اداره کل دامپزشکی کرمان برای مراکزی که صلاحیت لازم را اخذ کرده و هیچ‌گونه مشکل بهداشتی برای عرضه فرآورده خام دامی ندارند، مجوز را صادر و همچنین نظارت‌های لازم را بر فعالیت این مراکز انجام می‌دهد.
وی اظهار داشت: سازمان‌های ذی‌ربط قبل از برگزاری هر نمایشگاهی باید برای احراز شایستگی لازم این مراکز برای عرضه فرآورده‌های خام دامی استعلام لازم را از اداره کل دامپزشکی استان به عمل آورند و تنها به واحدهایی که از سوی دامپزشکی معرفی شوند اجازه برپایی نمایشگاه داده خواهد شد.
زیدآبادی افزود: مصرف فرآورده‌های بهداشتی دامی که مجوز یا کد بهداشتی لازم را از اداره کل دامپزشکی نداشته باشند، می‌تواند موجب بروز مسمومیت‌های غذایی شود.

---------------------------------------

 

دامپزشکی کرمان بیش از 18 هزار لیتر سم خریداری کرد

 

مدیر کل دامپزشکی استان کرمان گفت: این اداره کل برای سمپاشی اماکن دامی شمال استان 18 هزار و 750 لیتر سم خریداری کرده است. 

 غلامرضا زیدآبادی افزود: به علت ورود به فصل گرما و افزایش تکثیر حشرات موذی که گاهی باعث شیوع بیماری های متعدد در سطح دامداری ها می شود اداره کل دامپزشکی اقدام به خرید این میزان سم کرده است.
به گفته وی این مقدار سم از محل اعتبارات خشکسالی استان خریداری شده و تمام خدمات نیز به صورت رایگان به دامداران ارائه می شود.
وی ادامه داد: بر اساس پیش بینی این اداره کل حدود سه میلیون و 375 هزار متر مربع  از اماکن دامی و دو میلیون و 625 هزار راس دام با این میزان سم پاشی می شوند.
زید آبادی با اشاره به انتقال برخی ازبیماری های دامی که عامل حشرات و انگل های خارجی بدن دام است گفت: در اثر جابجایی حشرات در سطح دامداری و حتی بین دامداری های یک منطقه امکان انتقال بسیاری از بیماری ها در سطح استان فراهم می شود.
وی تاکید کرد: گاهی اوقات این حشرات عاملی برای انتقال بیماری های دامی به انسان می شوند.
مدیر کل دامپزشکی استان کرمان ابراز امیدواری کرد: با اجرای عملیات سم پاشی علاوه بر جلوگیری از تکثیر حشرات گام بزرگی برای پیشگیری از شیوع بیماری های انگلی در استان برداشته شود
 --------------------------------------

 

رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی:
52 متخلف به مراجع قضایی خراسان رضوی معرفی شدند

رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی گفت: از ابتدای اجرای طرح تشدید نظارت بر بهداشت عمومی در ایام نوروز تاکنون 52 متخلف به مراجع قضایی استان معرفی شدند.

جعفر عطارباشی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: پس از انجام 2 هزار و 700 مورد بازدید از اماکن تولید، ‌نگهداری و عرضه فرآورده‌های خام دامی 52 نفر از متخلیفن به دلیل عدم رعایت موازین بهداشتی به مراجع قضایی معرفی شدند.
وی ادامه داد: طی مدت یادشده بیش از هزار و 260 کیلوگرم مواد پروتئینی غیربهداشتی از سطح مراکز یادشده جمع‌آوری گردیده که از این میان هزار و 200 کیلوگرم از موارد یادشده نابود شده است.
رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی تعداد اکیپ‌های دامپزشکی استان را در راستای تامین سلامت فرآورده‌های خام دامی و نیز تامین امنیت غذایی زائرین و مجاورین 31 اکیپ ثابت و 23 اکیپ سیار در هر روز در سراسر استان دانست و افزود: از آغاز طرح نوروزی به 70 مورد از شکایات مردمی نیز رسیدگی شده است.
عطارباشی با ارائه آماری از کشتارگاه‌های طیور استان گفت: طی مدت یادشده بیش از یک میلیون قطعه طیور به وزن یک میلیون و 950 هزار کیلوگرم در کشتارگاه‌های طیور استان تحت نظارت کارشناسان دامپزشکی کشتار شده است که از این تعداد 17 هزار قطعه به
وزن 16 هزار و 900 کیلوگرم به دلیل ابتلای به برخی بیماری‌ها از چرخه مصرف انسانی حذف شده است.
وی کشتارگاه‌های دام را از دیگر اماکن تحت نظارت دامپزشکی استان دانست و اعلام کرد: از زمان آغاز طرح مذکور در اسفند ماه سال قبل و تا روز پنجم فرودین ماه امسال بیش از 32 هزار راس دام سبک، هزار و 310 راس دام سنگین و 142 نفر شتر مطابق موازین شرعی و دستورالعمل‌های بهداشتی دامپزشکی کشتار شده که از این تعداد 20 لاشه به وزن 2 هزار و 100 کیلوگرم از چرخه مصرف حذف و از ورود این مقدار به بازار مصرف جلوگیری به عمل آمده است.
رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی از شهروندان و زائرین حریم منور رضوی خواست در صورت مشاهده هرگونه تخلف در عرضه و یا تولید مواد پروتئینی مراتب را در مشهد با شماره تلفن‌های 6233075 (پیامگیر روابط عمومی دامپزشکی استان) 7250025 و 7250035 شبکه دامپزشکی مشهد، 7624208، مرکز پیام جهادکشاورزی استان و در شهرستان‌ها با نزدیک‌ترین مرکز دامپزشکی درمیان گذارند.

نظر شما
ادامه