کد خبر: ۱۷۳۸۲

دکتر ˈنادر پرورˈ روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، اظهار کرد: 80 درصد برنامه کنترل این بیماری در استان کرمانشاه انجام شده و در هفت تا 10 روز آینده بطور 100 درصد بیماری لومپی اسکین در استان کنترل خواهد شد.

وی افزود: تاکنون 80 هزار راس دام سنگین (گاو و گوساله) در این استان مایه کوبی ،و همه مناطق درگیر با این بیماری را نیز تا شعاع 10 کیلومتری و نیز کانون های مرزی تا شعاع 40 کیلومتری سمپاشی شده است.

پرور، همچنین از انجام عملیات سمپاشی اطراف تالاب های استان که ممکن است محل تجمع حشره ناقل ویروس لمپی اسکین باشند و نیز مراکز نگهداری مانند گاوداری ها، دامپروری ها و سایر پرواربندی های این استان در همین راستا خبر داد.

وی در مورد پرداخت خسارت و جبران غرامت به صاحبان دام تلف شده بر اثر ابتلا به بیماری لومپی اسکین در استان کرمانشاه، گفت: تا این لحظه از پرداخت غرامت خبری نیست اما با کمک مدیریت ارشد، نمایندگان مردم استان در مجلس و نیز مراجعی چون وزارت جهاد کشاورزی و مدیریت بحران کشور در حال پیگیری این مساله هستیم.

پرور، میزان خسارت هایی که از سوی دولت جبران خواهد شد را 75 درصد ارزش دام های تلف شده عنوان کرد و افزود: در این راستا کارشناسان قیمت گذاری دامپزشکی استان کرمانشاه به محل هایی که دام های سنگین تلف شده اند، اعزام و نسبت به قیمت گذاری دام تلف شده اقدام خواهند کرد.

وی گفت: با ورود این بیماری به استان و رسوخ در مراکز نگهداری دام های سنگین و کانون های آن، 154 راس گاو و گوساله مبتلا شده اند که از سوی دامپزشکی این استان 110 راس از آنها معدوم شده است.

وی افزود: شش راس از این دام های آلوده نیز پیش از آنکه معدوم شوند، تلف شده ، ولی بقیه جمعیت گاو و گوساله مبتلا به این بیماری هم اینک در کنترل و درمان قرار گرفته اند.

وی، میزان خسارتی که از سوی کارشناسان این اداره کل را در استان برآورد و باید به دامداران پرداخت شود،(جبران 75 درصدی از سوی دولت) حدود هفت میلیارد ریال عنوان کرد.

وی در باره شایعه خطرناک بودن مصرف فرآورده های دامی از جمله شیر و لبنیات و یا گوشت، به دلیل بروز این بیماری اظهارکرد: بیماری لومپی اسکین، یک بیماری واگیر دامی و غیرقابل انتقال از دام به انسان است.

وی گفت: مصرف فرآوده های خام دامی از جمله شیر و لبنیات با تایید مراجع دامپزشکی هیچ مشکلی ندارد و از این بابت به مردم اطمینان کامل می دهیم.

وی حتی مصرف گوشت دام مبتلا که لاشه آنها به کشتارگاه های استان منتقل می شود را به شرط تایید کارشناسان دامپزشکی فاقد خطر سلامتی برای مصرف کنندگان عنوان کرد.

جمعیت دامی استان کرمانشاه براساس اعلام معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه، چهار میلیون و613 هزار واحد (حدود سه میلیون راس دام سبک) است که سالانه ظرفیت تولید افزون بر 30 هزار تن گوشت قرمز و نیز 315 هزار تن شیر خام را دارند.

بیماری ˈلومپی اسکینˈ یک بیماری پاکس ویروسی با ابتلای بالا در گاوها است اما درصد مرگ و میر در این بیماری پایین است و به دلیل کاهش تولید شیر، سقط، ناباروری، کاهش کیفیت پشم و آسیب پوستی منجر به ضرر و زیان می شود.

این بیماری تاکنون در گاوها و یا مراکز نگهداری بخش گهواره از توابع شهرستان های دالاهو، روانسر، اسلام آبادغرب و هرسین مشاهده شده است.

این بیماری در اصل متعلق به کشورهای افریقایی است که از راه کشورهای اردن، فلسطین اشغالی و عراق ازطریق استان های آذربایجان غربی و کردستان وارد، و از آنجا هم به درون استان کرمانشاه سرایت پیدا کرد.

 

 

نظر شما
ادامه