کد خبر: ۱۷۸۶۹

به دنبال اظهارات اخیر وزیربهداشت درباره تخلف صنایع لبنی در استفاده از روغن پالم در شیر و ماست عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس از حضور وزرای بهداشت و جهاد کشاورزی در مجلس برای پاسخگویی در زمینه وجود روغن پالم در شیر خبر داد. به گزارش تسنیم، علی کائیدی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، از بررسی وجود روغن پالم در شیر پُرچرب در کمیسیون متبوعش خبر داد و اظهار داشت: هفته آینده از وزرای جهاد کشاورزی و بهداشت، دعوت خواهیم کرد تا نسبت به این مهم پاسخگو باشند. کائیدی با یادآوری اظهارات وزیر بهداشت، نسبت به اضافه کردن روغن پالم در شیرپُرچرب و برخی لبنیات به خانه ملت گفت: متاسفانه بُعد نظارتی در کشور بسیار ضعیف بوده و چنین مواردی نخستین بار نیست که شاهد آن هستیم.

کائیدی گفت: این تخلفات بهداشتی در بعضی موارد مشاهده شده و بر این اساس مجلس موظف است نسبت به تخلفاتی که سلامت مردم را تهدید می کند نظارت جدی انجام دهد و از مسئولان مربوطه دعوت کرده تا پاسخگو باشند. سخنگوی کمیسیون بهداشت مجلس نیز در واکنش به صحبت های وزیربهداشت نسبت به مضر بودن روغن پالم در برخی تولیدات لبنی گفت: هیچ شک نکنید در صورت اثبات مضرات روغن پالم،کارخانجات متخلف لبنیات تعطیل می شوند. به گزارش تسنیم، محمدحسین قربانی گفت: بنده نیز به تازگی این اظهارنظرهای وزیر بهداشت را درباره استفاده از روغن پالم در شیر و لبنیات شنیده ام، بنابر این مُصر هستیم در جلسه کمیسیون بهداشت و درمان به این مسئله به صورت جِد رسیدگی کنیم. از سویی به دنبال اظهارات وزیربهداشت مبنی بر تخلف صنایع لبنی در استفاده از روغن پالم (روغن نخل) در شیر و معرفی صنایع متخلف در این زمینه مسئولان برای محدود کردن مصرف روغن پالم به تکاپو افتادند و در اولین گام، کمیته بازنگری مصرف روغن پالم در فرآورده های غذایی به ویژه محصولات لبنی تشکیل شد. مدیر کل نظارت بر مواد غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو از تشکیل کمیته فنی "بازنگری مصرف روغن پالم در فرآورده های غذایی با تاکید بر محصولات لبنی" خبر داد و گفت: ظرف دو تا سه هفته آینده، نتایج جلسات این کمیته به اطلاع وزیر بهداشت می رسد. به گزارش مهر، دکتر هدایت حسینی اظهارداشت: با توجه به حساسیتی که در ارتباط با مصرف روغن پالم در فرآورده های غذایی وجود دارد و به دنبال پیگیری های وزیر بهداشت، کمیته فنی "بازنگری مصرف روغن پالم در فرآورده های غذایی با تاکید بر محصولات لبنی"، از دیروز در سازمان غذا و دارو تشکیل شد. وی از حضور استادان دانشگاهی، صاحبان صنایع غذایی، کارشناسان غذا و دارو، نمایندگان انجمن فرآورده های لبنی و... در این کمیته فنی خبر داد و گفت: قرار است جلسات متعددی در ارتباط با بازنگری مصرف روغن پالم در فرآورده های غذایی، در سازمان غذا و دارو تشکیل شود. حسینی با اعلام اینکه ظرف دو تا سه هفته آینده نتایج جلسات این کمیته فنی به وزیر بهداشت و همچنین مردم ارائه خواهد شد، افزود: هدف این کمیته، محدود سازی بیش از پیش مصرف روغن پالم در فرآورده های غذایی به ویژه محصولات لبنی پرمصرف است. مدیر کل نظارت بر مواد غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو با اعلام اینکه سازمان غذا و دارو برای تعداد معدودی از محصولات لبنی مجوز استفاده محدود از روغن پالم را صادر کرده است، گفت: این محصولات اغلب کم مصرف هستند ولی برخی از فرآورده های لبنی پر مصرف بدون مجوز سازمان غذا و دارو نسبت به استفاده روغن پالم اقدام کرده اند که این تخلف است و با آنها برخورد می شود.

برخورد وزارت بهداشت با صنایع لبنی متقلب در مصرف روغن پالم

به گزارش فارس، رئیس سازمان غذا و دارو نیز گفت: در بازرسی های وزارت بهداشت، نمونه هایی از روغن پالم در فرآورده های لبنی پرچرب وجود داشته است و مطمئناً با تمام کسانی که در این تقلب نقش داشته اند، برخورد می شود. دیناروند گفت: متأسفانه در سال 92 حدود 50 درصد میزان واردات روغن گیاهی کشور، روغن پالم بوده است. این روغن دارای کمترین کیفیت است و اسیدچرب اشباع بالایی دارد. این اسید چرب اشباع با زنجیره بلند شبیه اسیدهای چرب اشباع موجود در روغن جامد است. وی با اشاره به اینکه ثابت شده روغن های جامد نباتی یا روغن هایی که دارای اسید چرب اشباع بالا هستند مثل پالم، در گرفتگی عروق و حتی افزایش سرطان ها دخالت دارند، خاطرنشان کرد: متأسفانه روز به روز سن ابتلا به گرفتگی عروق و سکته های قلبی در کشور کاهش می یابد که بخش عمده آن وابسته به تغذیه از جمله مصرف اسیدهای چرب اشباع ناشی از روغن پالم است. رئیس سازمان غذا و دارو گفت: بخشی از صحبت های وزیر بهداشت این بود که ما باید مصرف روغن پالم را کاهش دهیم. از این رو با پیگیری های وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو در سال جاری دولت تصویب کرد که میزان واردات روغن پالم به حداکثر 30 درصد برسد چون سال گذشته بیش از 500 هزار تن واردات روغن پالم داشتیم. دیناروند با بیان اینکه در بازرسی های وزارت بهداشت نمونه هایی از روغن پالم در فرآورده های پرچرب وجود داشته، گفت: مطمئناً با تمام کسانی که در این تقلب نقش داشته اند، برخورد خواهد شد.

ورود شورای شهر پایتخت به موضوع "روغن پالم"

در همین حال رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه اضافه کردن روغن پالم به شیر، به هیچ عنوان مورد تایید ما نیست، تصریح کرد: این اقدام سلامت شهروندان را به صورت جدی تهدید می کند و لازم است وزارت بهداشت و درمان مداخله جدی برای نظارت داشته باشد. رحمت ا... حافظی در گفت وگو با ایسنا،  با اشاره به اینکه ترانس موجود در روغن پالم، بسیار بالاست و عوارض متعددی بر سلامت جسمی افراد از جمله بیماری های قلبی و عروقی دارد، تصریح کرد: باید بررسی های لازم صورت گیرد تا اگر از سویی تخلفی انجام شود مانع آن شوند و شورای شهر این موضوع را به شکل جداگانه پیگیری می کند.

سازمان استاندارد تهران: اعلام تخلفات احتمالی تا هفته آینده

در آخرین لحظات تنظیم گزارش خبر رسید مدیرکل استاندارد استان تهران با اشاره به ممنوع بودن استفاده از چربی نباتی (روغن پالم) در تولید محصولات لبنی گفت: سال قبل یک مورد تخلف در این زمینه کشف و برخورد شد و قرار است اواخر هفته آینده نیز نتایج تازه ترین نمونه گیری انجام شده از محصولات لبنی اعلام شود. به گزارش ایسنا، مسلم بیات، با اشاره به اینکه اداره استاندارد تهران در چندین مورد از سال قبل تا امسال استفاده از چربی نباتی را در تولید محصولات لبنی ممنوع اعلام کرد، افزود: در تاریخ 24 دی ماه سال گذشته یک مورد استفاده از چربی نباتی در تولید ماست 3 و 5 درصد کشف شد که این مورد را به دادگاه معرفی و مدیرکل کنترل کیفی آن را نیز عزل کردیم.

غیرقانونی بودن استفاده از روغن پالم در محصولات لبنی

او با بیان اینکه اداره استاندارد تهران در تاریخ 19 فروردین امسال نیز طی اطلاعیه ای بار دیگر بر غیرقانونی بودن استفاده از روغن پالم در تولید محصولات لبنی تاکید کرد، افزود: طبق قانون استاندارد استفاده از روغن پالم در تولید اغلب محصولات لبنی مانند شیر پاستوریزه، کره پاستوریزه، خامه پاستوریزه استریل، شیر طعم دار، شیر استریل، شیرخشک، پنیر رسیده در آب نمک، پنیر تازه، دوغ، کشک ، کشک و ماست پروبیوتیک و محصولاتی از این دست ممنوع است. مدیرکل استاندارد استان تهران افزود: استفاده از روغن پالم در تولید لبنیات نوعی تقلب هم محسوب می شود، چرا که قیمت چربی نباتی از قیمت چربی حیوانی بسیار پایین تر و تقریبا یک شش تا یک هفتم آن است. ضمن اینکه لبنیات باید چربی ناشی از خود شیر را داشته باشد. بیات عنوان کرد: استفاده از چربی نباتی تنها در تولید تعداد محدودی از محصولات لبنی مانند پنیر فرآوری شده، بستنی های مخلوط و پنیر پیتزای فرآوری شده آن‌هم با ذکر عنوان "تولید شده با چربی نباتی" مجاز است. وی تاکید کرد: طبق بخشنامه 53205 سازمان استاندارد مورخ 13 مهر 1390 استفاده از چربی گیاهی در تولید اغلب محصولات لبنی ممنوع اعلام شده است.

 

 

نظر شما
ادامه