کد خبر: ۱۷۹۹۰

برخورداری از امنیت در زمره مقوله‌هایی است که بدون وجود آن تضمینی برای زندگی انسان وجود ندارد.

اما قرار نیست هر گاه سخن از امینت و یا نبود آن به میان بیاید اذهان به سرعت به سوی مسائلی چون جنگ و اغتشاش برود، بلکه مواردی جزئی‌تر نیز وجود دارد که اگر چه در ظاهر ساده هستند اما امنیت روانی انسان را به مخاطره می‌افکنند.

در زندگی شهری امروز علاوه بر مسائل کاری و اجتماعی که موجب فشار روانی به بشر می‌‌شود گاه سهل‌انگاری‌هایی نیز وجود دارد که این قضیه را پررنگ‌تر می‌کند.

"بیجار" به لحاظ وسعت و مساحت در ردیف بالای شهرستان‌های کردستان قرار می‌گیرد و به همین جهت دارای دشت‌های وسیع و مناطق غیرمسکونی زیادی است.

این موضوع موجب می‌شود تا گهگاه برخی حیوانات وحشی از جمله گرگ‌ها به دلایل مختلف که شاید مهم‌ترین آنها تخریب زیستگاه و نبود مواد غذایی طبیعی است، به سوی نواحی مسکونی شهر و روستاهای آن هجوم آورند.

*گرگ‌ها میهمان ناخوانده بیجاری‌ها

حضور هر از چند گاه گرگ‌ها در نقاط مختلف این شهر و روستاهای آن اکنون به یک منظره عادی برای شهروندان بیجاری مبدل شده است و اهالی این شهر به همین علت از امنیت روانی بالایی برخوردار نیستند.

موضوع زمانی حادتر خواهد شد که بدانیم بسیاری از این گرگ‌ها به علت گرسنگی به قلمرو آدمیان نفوذ کرده و آنگاه می‌توان این خطر را با درجات بیشتری احساس کرد.

این موضوع موجب می‌شود تا خانواده‌های بیجاری در این روزهای گرم تابستان با خوف و هراس نسبت به تفریح به ویژه در ساعات پایانی شب در اماکن و تفرجگاه‌های شهر حاضر شوند.

از سوی دیگر با فرا رسیدن زمستان، سرمای هوا و تردد دشوار عابران هر لحظه احتمال دارد برخی از شهروندان و به ویژه کودکان و افراد سالخورده مورد حمله گرگ‌های گرسنه قرار گیرند.

رئیس اداره محیط زیست بیجار در خصوص حمله اخیر گرگ‌ها در برخی از مناطق بیجار به شهروندان، دلایل ورود گرگ‌ها به داخل روستاها و شهرها را نبود غذای طبیعی گرگ‌ها به دلیل کاهش زاد و ولد و شکار بی‌رویه حیواناتی که طعمه گرگ هستند، عنوان کرد.

"مجید پارسافر" با بیان اینکه امسال تاکنون 3 بار گرگ‌ها به اهالی روستاها و شهر بیجار حمله کرده‌اند، گفت: در روستای "قم چقای" و "قباسرخ" و در یکی از محله‌های شهر بیجار حمله گرگ موجب زخمی شدن تعدادی از اهالی این مناطق شد که در نهایت گرگ‌ها توسط میرشکاران تلف شدند.

وی از دیگر دلایل ورود گرگ‌ها به داخل شهر و روستا را وجود زباله‌های پراکنده در سطح و اطراف شهر عنوان کرد و گفت: متأسفانه عملکرد شهرداری در راستای جمع‌آوری زباله‌های شهری مناسب نیست و موجب تجمع انواع حیوانات از جمله گرگ‌ها شده است.

 

 

برچسب ها: گرگ، بیجار،
نظر شما
ادامه