کد خبر: ۱۸۰۷

حکیم مهر -  معاون سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران از تولید و بومی سازی واکسن تب برفکی در کشور و راه اندازی خط تولید انبوه آن در مهاباد خبر داد و گفت: با بومی سازی این فناوری دارویی نیاز به واردات آن منتفی می شود و این واکسن پاسخگوی نیاز کشور خواهد بود.
رمضانعلی صادق زاده با اشاره به پروژه های "های تک" سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران گفت: تاکنون واکسن بیماری تب برفکی که یکی از بیماریهای دام و طیور است از خارج از کشور وارد می شد که با اقدامات انجام شده این واکسن در کشور تولید شده و به مرحله تولید انبوه رسیده است.

وی گفت: خط تولید واکسن تب برفکی به عنوان یکی از دستاوردهای صنایع "های تک" محققان کشور به زودی در شهر مهاباد استان آذربایجان غربی راه اندازی می شود و با بومی سازی این فناوری دارویی نیاز به واردات آن به کشور منتفی می شود و این واکسن پاسخگوی نیاز کشور خواهد بود.

به گفته معاون سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، این سازمان از سال گذشته حدود 18 طرح سرمایه گذاری در صنایع پیشرفته را با اعتباری بالغ بر 1569 میلیارد ریال در دست اجرا دارد که تولید واکسن تب برفکی از جمله آنها است.  

بیماری تب برفکی یک بیماری ویروسی و به شدت واگیردار است که به لحاظ شدت خسارات اقتصادی یکی از موانع اصلی در تامین بهداشت و تولید دام و فرآورده های دامی محسوب می شود. این بیماری سبب کاهش شدید تولید دام شده و نقش اساسی در تجارت دام و فرآورده های خام دامی دارد.

تقریباً تمامی دام های زوج سم از جمله گونه های نشخوارکنندگان اهلی نظیر گاو، گاومیش، گوسفند و بز مورد هدف و ویروس عامل بیماری قرار می گیرند. شدت واگیری در دامهای حساس بسیار بالا (100درصد) بوده ولی میزان مرگ و میر بسیار پائین بوده و عمدتاً دام های جوان را در بر می گیرد.
 

نظر شما
ادامه