کد خبر: ۱۸۱۷

حکیم مهر -  رئیس انستیتو پاستور ایران گفت: ایران از نظر تولید اکثر واکسن‌ها در خاورمیانه رتبه نخست دارد.

محمد حسین مدرسی در حاشیه نخستین همایش دستاوردهای زیست فناوری ایران د رمصلی تهران افزود: واکسن آنفلوآنزا، هپاتیت، هاری و MMR در موسسه تحقیقاتی پاستور تولید می‌شود و برای تولید هر واکسن 4 مرحله آزمایشگاه، نیمه صنعتی، تولید صنعتی و تأیید توسط وزارت بهداشت لازم است.
مدرسی افزود: در هر یک از این واکسن‌ها این موسسه تحقیقاتی و تولیدی در یک مرحله قرار دارد، در واکسن هپاتیت مرحله آخر یعنی تولید انبوه و تأیید شده قرار دارد و امکان تولید 12 میلیون دز وجود دارد.
رئیس انستیتو پاستور ایران تصریح کرد: با توجه به اینکه افراد بزرگسال واکسن هپاتیت را استفاده کرده‌اند، میزان نیاز به این واکسن رو به کاهش بوده و فقط برای نوزادانی که به دنیا می‌آیند، استفاده می‌شود، در حال حاضر سالانه 7 تا 8 میلیون دز مورد نیاز است و از این پس سالی کمتر از 6 میلیون دز مورد نیاز خواهد بود.
مدرسی خاطر نشان کرد: واکسن ب‌ث‌ژ یا مقابله با بیماری سل در منطقه خاورمیانه فقط در ایران تولید می‌شود و یک‌سری امکانات جدید تولیدی و کاملا به روز ساخته شده که چند ماه دیگر افتتاح خواهد شد و نیاز کشور در این زمینه با فناوری جدید و زیر نظر سازمان بهداشت جهانی WHO در ایران تولید و با داشتن پتانسیل خوب صادر خواهد شد.
مدرسی افزود: توان صادرات این واکسن قطعا در کشور ایجاد شده و سالانه می‌توان چندین میلیون دلار از محل صادرات واکسن برای کشور به دست آورد.
وی افزود: واکسن ب‌ث‌ژ برای درمان سرطان مثانه هم به کار گرفته می‌شود.
رئیس انستیتو پاستور ایران در مورد تولید واکسن آنفلوآنزا گفت: در این زمینه مراحل قبل از تولید یعنی مراحل تحقیقات طی می شود و در مرحله آزمایشگاهی قرار دارد،در واکسن MMR برای مقابله با ویروس سرخک نیز در مرحله آزمایشگاهی است، البته موسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی هم تولید می‌کند.
مدرسی در پاسخ به این سوال که آیا مؤسسه پاستور و رازی در جهت هم‌افزایی توان به یکدیگر کمک می‌کنند یا رقیب هم هستند، گفت: هر دوی این مؤسسات دولتی بوده، ولی هر کدام زیر نظر یک وزارتخانه قرار دارند. مؤسسه پاستور زیر نظر وزارت بهداشت و مؤسسه رازی زیر نظر وزارت جهاد کشاورزی به فعالیت ادامه می‌دهد، ولی ارتباط کاری تنگاتنگی بین پژوهشگران دو مؤسسه برقرار است.
رئیس انستیتو پاستور ایران تصریح کرد: ایران از نظر تولید واکسن و سرم بهترین کشور خاورمیانه شناخته شده، اما در دنیا باید تلاش بر این باشد که جزء کشورهای برتر قرار گیرد و در حال حاضر نمی‌توانیم به خوبی محصولات داخل را صادر کنیم، چون استانداردهای دنیا باید کسب شود.
مدرسی افزود: برای گرفتن استانداردهای جهانی واکسن و سرم مشکلات فراوانی سر راه تولید‌کنندگان واکسن و سرم ایرانی به لحاظ تحریم قرار دارد.
رئیس انستیتو پاستور ایران سابقه این مؤسسه تحقیقاتی را به سال 1299 شمسی بعد از جنگ جهانی اول دانست که توسط فرمانفرما وقف شده و در حال حاضر اکثر ساختمان‌ها و تجهیزات آن وقفی هستند.
وی افزود: در گذشته سالانه میلیون‌ها دلار برای واردات واکسن و سرم خرج می‌شد، اما به همت پژوهشگران ایرانی این واکسن‌ و سرم‌ها‌ در ایران تولید شد.
مدرسی با بیان اینکه رشته جدید زیست‌فناوری یا بیوتکنولوژی در ایران و در بین مدیران میانی شناخته شده نیست، گفت: خوشبختانه توان بسیار مناسبی در بین فارغ‌التحصیلان و دانشجویان کشور وجود دارد و باید به این رشته‌ها اهمیت فراوانی قائل شد، تا کشور در این رشته‌ها به موفقیت برسد.

 

نظر شما
ادامه