کد خبر: ۱۸۴۵
تعداد نظرات: ۱ نظر

حکیم مهر -  یک متخصص بیولوژی دریایی با اعلام اینکه 90 درصد تلفات دلفینهای ایرانی مربوط به تورهای پیاله ای گردان کشتیهای صیادی - صنعتی است، گفت: سالانه 500 دلفین در آبهای ایران تلف می شوند.

محمدرضا فاطمی با اشاره به اینکه دلفینها در ایران جزو گونه های حمایت شده اند و صید آنها جریمه دارد، افزود: این پستاندار دندان دار در تمامی دنیا تحت حفاظت است و نباید صید شود و البته به زیر گونه های متعددی تقسیم می شود که دلفین سفید رودخانه ای از جمله گونه های در معرض خطر است که این گونه در ایران نیست و در رودخانه زرد چین زندگی می کند.

مدیر گروه بیولوژی دریایی دانشگاه علوم و تحقیقات تهران، اضافه کرد: دلفینها با گله های ماهی تن حرکت می کنند و در تورهای کشتیهای صیادی و صنعتی به دام می افتند و بیشتر تلف می شوند که 90 درصد تلفات دلفینها در آبهای ایران ناشی از همین تورهای نامناسب است.

فاطمی با اشاره به طراحی تورهای مناسب از سوی کشورهای اروپایی و استفاده صیادان از آنها، اظهار داشت: در این کشورها تورهایی طراحی شده که دلفینها می توانند از بخشهایی از آن فرار کنند و در دام نیفتند و به همین دلیل تعداد قابل ملاحظه ای از تلفات دلفینها در دنیا کاهش پیدا کرده است. البته فرهنگسازی بین مردم هم مهم است در اروپا مردم تن هایی را مصرف می کنند که روی قوطی آن  عبارت "عاری از دلفین" نوشته شده و این خود نشان می دهد که مردم برای حفظ این گونه ها تلاش می کنند.

این کارشناس و متخص محیط زیست گفت: مرگ و میر دلفینها در ایران بیشتر مربوط به تورها است اما گاهی تلفاتی ناشی از برخورد با شناورها و تورهای سرگردان و یا پروانه و موتور کشتی ها نیز گزارش شده است. البته صیادان بومی دلفینها را شکار نمی کنند و بعد از صید آنها را به آبها بر می گردانند.  این استاد دانشگاه با اشاره به وجود آلودگیهای نفتی و شیمایی در آبهای خلیج فارس تاکید کرد: تاکنون گزارش مشخصی از تلفات دلفینها بر اثر آلودگیهای نفتی و شیمیایی گزارش نشده است و حتی زمانی که نفت کویت در جنگ عراق به دریا ریخت باز هم تلفات دلفینها زیاد نشد.

دلفینهای ایرانی در آبهای خلیج فارس و دریای عمان پراکنده اند و گونه های متعددی شامل دلفینهای "پوز دراز"، " معمولی" و دلفینهای "راه راه"  است که در سالهای گذشته تعداد زیادی از دلفینهای راه راه ایرانی در سواحل عمان تلف شدند.

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
دامپزشک
|
-
|
۱۲:۵۵ - ۱۳۸۹/۰۲/۱۵
0
0
هرچند این اظهارات دور از ذهن نمیباشد اماوقوع آن در کشور ما بعید است اینرا باید متخصصانی که در کنار ساحل تجربه کسب کردهاند بگویند نه این آقا در تهران
نظر شما
ادامه