کد خبر: ۱۸۴۷۵

به گزارش روابط عمومی سازمان دامپزشکی کشور، دکتر مهدی خلج روز سه شنبه در نشستی خبری که به مناسبت هفته دامپزشکی برگزار شد افزود: هم اکنون خوشبختانه با انباشت و افزایش تولید در گوشت مرغ روبرو هستیم که با توجه به بازارهای منطقه از جمله بازارهای کشورهای عربستان، عراق و آذربایجان، زمینه های مناسبی برای صادرات محصولات دامی به وجود آمده است.

وی همچنین با اشاره به رویدادهای اخیر و تحریم هایی که علیه کشور روسیه وضع شده است،‌گفت: بعد از تحریم ها، صادرات محصولات کشاورزی، دامی و شیلاتی به این کشور ممنوع شده است که ما می توانیم بخش عمده ای از نیاز این کشور را تامین کنیم.
رییس سازمان دامپزشکی کشور افزود: در این راستا، سازمان دامپزشکی روسیه اطلاعاتی درخواست کرده است که ما برای آنها ارسال کرده ایم و امیدواریم به این ترتیب، صادرات گوشت مرغ و حتی تخم مرغ به این کشور آغاز شود.

وی خطاب به تولیدکنندگان داخلی خاطرنشان کرد: تولیدکنندگانی می توانند از این شرایط بهره مند شوند که خط اتوماتیک شان به صورت کامل کار کند و طیور را به طور کامل تهی کرده و بتوانند به صورت پایدار، مرغی سالم و بهداشتی به روسیه صادر کند.

دکتر خلج در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در مورد بسته بندی مرغ و محصولات دامی گفت: در 12 سال گذشته فعالیتی مستمر و فرهنگ سازی جدی در این زمینه صورت گرفت و هم اکنون در کل کشور، گوشت مرغ به صورت بسته بندی عرضه می شود.

دکتر خلج با اشاره به این که در آستانه روز عید سعید قربان قرار داریم، گفت: درراستای نظارت بهداشتی بر ذبح اسلامی دام، در روز عید قربان یک هزار و 700 ناظر بهداشتی به صورت ثابت و سیار در 288 کشتارگاه صنعتی و سنتی کشور فعال هستند.

وی از مردم خواست برای رعایت اصول بهداشتی،ذبح دام های خود را خارج از کوچه و خیابان، در مکان های تعبیه شده زیر نظر سازمان دامپزشکی کشور انجام دهند.

به گفته رییس سازمان دامپزشکی کشور، امسال بیش از 526 ناظر شرعی نیز بر رعایت ذبح اسلامی نظارت می کنند.

وی در خصوص ممنوعیت استفاده از خمیر مرغ در فرآورده های دامی گفت: معتقدم وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ممنوعیتی برای استفاده از خمیر مرغ در فرآورده های دامی ایجاد نکرده است بلکه تاکید این وزارتخانه بر ممنوعیت استفاده از خمیر مرغ واحدهای غیرمجاز بوده است.

دکتر خلج تصریح کرد: سازمان دامپزشکی کشور تولید خمیرمرغ صنایع تولیدکننده ای که دارای مجوز و پروانه بهداشتی از این سازمان هستند را تائید می کند و معتقد است استفاده از خمیرمرغ تولیدشده در صنایع مجوزدار در فرآورده های دامی بلامانع است.

رییس سازمان دامپزشکی کشور در خصوص حذف تعرفه صادرات دام سبک گفت: در روزهای اخیر با حذف عوارض گمرکی از صادرات دام سبک، 93 هزار راس دام سبک برای صادرات از سوی سازمان دامپزشکی کشور گواهی بهداشتی دریافت کردند.

وی تصریح کرد: هم اکنون 210 هزارراس دام برای دریافت گواهی بهداشتی سازمان دامپزشکی در قرنطینه قرار دارند.

به گفته دکتر خلج ، با حذف عوارض گمرکی صادرات، عملیات صادرات دام سبک طبق روال گذشته بدون هیچ مشکلی انجام خواهد شد و تاکنون آماری ازتلفات دام سبک در مبادی گمرکی به دلیل طولانی شدن زمان صادرات به این سازمان گزارش نشده است.

رییس سازمان دامپزشکی کشور واردات دام سبک به کشور نیز افزود: امسال ممنوعیت واردات دام زنده به کشور ایجاد شده است و تنها بخشی از دام زنده برای مقاصد اصلاح نژادی به کشور وارد می شود.

وی درباره حفاظت از حیوانات خانگی و زینتی گفت: حفظ حیوانات و دام تکلیف قانونی این سازمان است و بخش خصوصی ما دراین حوزه فعال است.

دکتر خلج اظهارداشت: هم اکنون کمیته کنترل و پیشگیری از بیماری های خانگی همچون سگ های نگهبان و زینتی، گربه و سایر حیوانات دراین سازمان شکل گرفته و محدودیتی برای واردات غذا و داروی این حیوانات وجود ندارد.

به گفته خلج، تنها گاهی محدودیت هایی برای واردات حیوانات زینتی به کشور وجود دارد ؛ چرا که سالانه تعداد بسیار زیادی تقاضا برای ورود این حیوانات به کشور اعلام می شود.

رییس سازمان دامپزشکی همچنین با اشاره به هفته دامپزشکی ، گفت: چهاردهم مهرماه بعنوان روز ملی دامپزشکی همایشی با شعار دامپزشکی در خدمت سلامت و دام سالم انسان سالم برگزار می شود.

 

 

نظر شما
ادامه