کد خبر: ۱۹۰۵۰

رییس اداره بهداشت و مدیریت بیماریهای دامی دامپزشکی استان اصفهان از برگزاری کارگاه آموزشی بروسلوز در قالب مدل SHEP با حضور 30 نفر از مسئولین و کارشناسان اداره کل و شبکه های دامپزشکی استان در سالن جلسات این اداره کل خبر داد

به گزارش روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان اصفهان، در این کارگاه دکتر وحید مقدس کارشناس اداره بهداشت و مدیریت بیماریهای دامی دامپزشکی استان گفت:تب مالت یا بیماری هزار چهره از جمله بیماری های عفونی و مسری مشترک بین انسان و دام است. وی افزود: «دیوید بروس» پزشک اسکاتلندی کاشف این بیماری بوده به همین دلیل بروسلوز نام گرفت و به علت مشاهده اولین مورد بیماری در جزیره مالت، تب مالت نامیده شده است که از گاو، گوسفند و یا بزهای آلوده به انسان انتقال می یابد.

ایشان مهمترین راه ورود میکروب تب مالت به بدن حیوان از طریق دستگاه گوارش و تنفس عنوان کرد و گفت: از بارزترین علائم این بیماری می توان به سقط جنین دامهای آبستن در ماههای آخر اشاره کرد.

وی به راههای انتقال بیماری از طریق مصرف شیرآلوده به صورت خام و فرآورده های شیری آلوده مانند پنیر تازه، سرشیر، خامه و بستنی به انسان اشاره داشت و مهمترین علامت این بیماری را در انسان تب، دردهای عضلانی و استخوانی، سر درد، تعریق شدید به ویژه در هنگام شب، ضعف و خستگی، بی اشتهایی، لاغری و افسردگی عنوان نمود.

در ادامه کارگاه وحید مقدس به شرح مدل آموزشی SHEP و موثر بودن آن برای پاسخگویی به نیاز های گروه هدف و نحوه اجرای آن در این بیماری پرداخت و به اقدامات لازم برای کاهش روند شیوع بیماری درسطح دامداریها در کشور، استان و شهرستان بر اساس وضعیت موجود اشاره کرد.

در ابتدای کارگاه دکتر شهرام موحدی، مدیر کل دامپزشکی استان اصفهان به شرکت کنندگان خوش آمد گفته و ایام سوگواری سالار شهیدان امام حسین (ع) را به مدعوین تسلیت گفت.

ایشان در ادامه به وضعیت بیماری بروسلوز در جمعیت دامی از سال 1387 تاکنون اشاره کرد و گفت: کمبود امکانات و نیروی انسانی در کنترل بیماری در دام ، گسترش استفاده و عرضه فرآورده های دامی غیر پاستوریزه و ناکافی بودن آگاهی و باور گروه های در معرض خطرشامل دامداران،کشاورزان، کارگران کشتارگاههاو... را از عوامل اساسی در افزایش بیماری در دام و انسان ذکر کرد.

وی در ادامه با تاکید بر نقش مهم سازمان دامپزشکی کشور و ادارات کل آن در کنترل این بیماری در دامها و ممانعت از انتقال آن به انسان، خواستار توجه ویژه و تعامل بیشتر ارگانها و دستگاههای مسئول به این بخش" که مستقیماً با سلامت افراد جامعه در ارتباطند" شدند.

در ادامه دکتر سید محمد حسینی، رییس اداره بهداشت و مدیریت بیماریهای دامی دامپزشکی استان بیان داشت: شیر و فرآورده های دامی دامداریهای صنعتی عاری از بیماری بروسلوز بوده و مشکل فقط در دامداریهای سنتی می باشد و باید علاوه بر واکسیناسیون دامها علیه بروسلوز در جهت کاهش بیماری به روستائیان آموزش داد تا حین زایمان و تماس با ترشحات آلوده دام از دستکش، لباس مخصوص، چکمه و... استفاده کنند و به انتقال بیماری از دام به انسان توجه ویژه داشته باشند.

 

 

نظر شما
ادامه