کد خبر: ۱۹۱۸۷

مشاور رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت: براساس آزمایشات صورت گرفته در سالهای 91 و 92 میزان فلزات سنگین (سرب و کادمیوم) از میان نمونه های تصادفی انتخاب شده از مرغداری ها و کشتارگاه های طیور سراسر کشور پائین تر از حد مجاز بوده است.

دکتر محسن مشکوه روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا درباره برخی گزارشات مجدد مبنی بر وجود غیراستاندارد سرب در گوشت مرغ عرضه شده در میادین میوه و تره بار تهران، افزود: در سال 91 تعداد 623 نمونه مرغ از مرغداری ها و کشتارگاه های طیور سراسر کشور به روش تصادفی نمونه برداری و در اختیار آزمایشگاه های کنترل بهداشتی مواد غذایی اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی (مشهد) که به عنوان آزمایشگاه مرجع تخصصی فلزات سنگین در فرآورده های دامی انتخاب و قرار داده شده است.

وی تصریح کرد: نتایج بررسی های نشان می دهد، از لحاظ سرب و کادمیوم، هیچیک از نمونه های مورد آزمون بالاتر از حد مجاز نبوده است.

به گفته وی، تعداد 623 نمونه مرغ از مرغداری ها و کشتارگاه های طیور سراسر کشور به روش تصادفی در سال 92 نیز تکرار شد و به طور مجدد نتایج سال 91 بدست آمد.

وی تاکید کرد: وقتی اشخاصی اقدام به انتشار چنین ادعاهایی دارند باید موارد را به شکل مستند به مراکز و دستگاه های ذیربط ارایه دهند تا موضوع مورد پیگیری قرار گیرد.

وی اضافه کرد: براساس آزمایش های صورت گرفته در پرورش و رشد مرغ کشور از جمله مرغ گوشتی از داروهای هورمونی استفاده نمی شود.

مشکوه گفت: معتقدیم برای اندازه گیری میزان آنتی بیوتیک، باقیمانده های دارویی و فلزات سنگین همچون سرب و کادیوم باید یافته ها براساس آزمایش های معتبر در آزمایشگاه های تخصصی دارای تجهیزات و امکانات مناسب باشد، چرا که دستیابی به نتایج صحیح در آزمایشگاه های معمولی امکان پذیر نیست.

وی ادامه داد: حدمجاز باقیمانده های فلزات سنگین براساس استاندارد ملی کشور و گاها طبق استانداردهای اتحادیه اروپا و کدکس (کدکس تدوین کننده استاندارد) تعیین می شود.

مشاور رئیس سازمان دامپزشکی افزود: هم اکنون در کشور 4 آزمایشگاه مرکز تشخیص فلزات سنگین، باقیمانده های دارویی و آنتی بیوتیک در استان های تهران، قزوین، مشهد و ارومیه فعال است.

وی اظهار داشت: به طور مثال آزمایشگاه تخصصی و مرجع تشخیص اندازه گیری باقیمانده فلزات سنگین در خراسان رضوی (مشهد) دایر است.

 

 

نظر شما
ادامه