کد خبر: ۱۹۳۱۰

رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلات کشور، میانگین مصرف ماهی توسط ایرانی‌ها را نصف مردم جهان اعلام کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد پورکاظمی، عصر سه شنبه در همایش ملی تیلاپیا در شهرستان بافق اظهار داشت: در جهان به طور میانگین هر فرد در سال بیشتر از ۱۹ کیلوگرم ماهی مصرف می کند در حالی که این میزان برای هر ایرانی به حدود ۸.۵ کیلوگرم می رسد.

وی تاکید کرد: اگر می خواهیم به میانگین مصرف ماهی در جهان برسیم باید در حوزه آبزی پروری نیز رشد کنیم و تولیدات فعلی را در سالهای آینده حداقل به ۲.۵ برابر اکنون برسانیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به پرورش و تکثیر ماهی تیلاپیا در کشور عنوان کرد: تاکنون بیش از ۲۰ پروژه تحقیقاتی در بخش های مرتبط با ماهی تیلاپیا از تحقیق و تکثیر تا رسیدن به سفره مردم انجام شده که حاصل این اقدامات پرورش ۱۰ تن گوشت در یک هکتار استخر بوده است اما متاسفانه این فعالیت ها فعلا متوقف شده است.

ایران سالانه ۲۰ هزار تن گوشت ماهی تیلاپیا وارد می کند

معاون آبزی پروری شیلات کشور نیز در این همایش با بیان اینکه هم اکنون ۱۳۵ کشور جهان ماهی تیلاپیا را پرورش می دهند و چین با در انحصار داشتن ۴۵ درصد تولید این ماهی، مقام نخست جهان را داراست، اظهار داشت: این در حالی است که ایران به رغم بهره مندی از ظرفیت های لازم برای تولید، سالانه ۲۰ هزار تن گوشت ماهی تیلاپیا وارد می کند.

حسین عبدالحی با بیان اینکه تیلاپیا را می ‌توان بسیار آسانتر از سایر گونه های آبزیان پرورش داد، ‌عنوان کرد: تیلاپیا در سیستم گلخانه ‌ای، استخرهای خانگی و استخرهای دو منظوره با مقاومت بیشتر و جیره غذایی ارزانتر پرورش می یابد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود یادآور شد: در کشور ما سالانه ۳۷۰ هزار تن گوشت انواع آبزیان تولید می شود که این میزان در سال ۹۲ نسبت به سال ۹۱ از افزایش ۱۳.۷ درصدی برخوردار بوده است.

۱۷ درصد ماهی قزل آلای جهان در ایران تولید می شود/ نیاز به ۴ هزار میلیارد سرمایه گذاری در پرورش میگو

معاون آبزی پروری شیلات کشور همچنین از تولید موفق ماهی قزل آلا در کشور خبر داد و بیان کرد: توانسته ایم با ۱۴۰ هزار تن تولید، ۱۷ درصد تولید جهان را در این گونه از آن خود کنیم.

وی در مورد پرورش میگو نیز اظهار داشت: این آبزی برای نخستین بار با گونه غیر بومی در کشورمان بومی‌ سازی شد و چنانچه چهار هزار میلیارد ریال در حوزه تولید میگوی کشور سرمایه ‌گذاری شود، تولید آن به ۱۸ هزار تن خواهد رسید.

امام جمعه بافق نیز در این همایش با اشاره به توقف اجازه پرورش ماهی تیلاپیا در بافق اظهار داشت: اگر اینگونه آبزی اجازه تکثیر و پرورش داشته باشد، ده ‌ها شغل در بافق ایجاد خواهد شد.

رئیس مرکز ملی تحقیقات شیلات آبهای شور بافق نیز در این گردهمایی با بیان اینکه تکنولوژی تکثیر آبزیان در این مرکز در حال اجراست، اظهار داشت: تیلاپیا بیش از ۱۰۰ گونه دارد و کاربرد آنها بسیار مثبت است.

نسرین مشایی در مورد برگزاری همایش نیز اظهار داشت: ۱۴ مقاله به این همایش وارد شده  که ۱۰ مقاله در قالب سخنرانی و بقیه به صورت پوستر ارائه می ‌شود.

 

 

 

برچسب ها: ماهی، ایران،
نظر شما
ادامه