کد خبر: ۱۹۳۲۹
تعداد نظرات: ۱ نظر

مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی از مخالفت محیط زیست با انجام پرورش ماهی تیلاپیا در استان خبر داد.

حسن اکبری در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اراک اظهار داشت: موافقت محیط زیست با انجام پرورش ماهی تیلاپیا در استان مرکزی و مخالفت مجدد آن ناشی از برخوردهای سلیقه‌ای است نه علمی.

وی تصریح کرد: از تعداد کشورهایی که در جهان به پرورش ماهی تیلاپیا در سیستم‌های مختلفی مانند گلخانه‌ها، قفس، حوضچه‌های پلاستیکی، مزارع و استخر اقدام می‌کنند، به کرات در این یک دو سال اخیر گفته شده است.

مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی ادامه داد: 120 کشور در جهان از جمله برخی از کشورهای همسایه ایران مثل عربستان، امارات و... به پرورش ماهی تیلاپیا که در صنعت آبزی پروری به مرغ آبزی پروری معروف است، اقدام کرده و توسعه آن را به عنوان یکی از گونه‌های با ارزش شیلاتی برای تأمین غذای سالم برای مردم خود در اولویت قرار داده‌اند.

اکبری گفت: امروزه پرورش تیلاپیا با تولید حدود چهار میلیون تن در سال و پیش‌بینی افزایش آن به 12 میلیون تن در سال 2030 توانسته است رتبه دوم آبزی پروری در جهان را به خود اختصاص دهد.

وی ادامه داد: پس از تنظیم پروتکل سه جانبه بین سازمان حفاظت محیط زیست کشور، موسسه تحقیقات علوم شیلاتی و سازمان شیلات ایران در سال 86 مبنی بر تولید تک جنس این ماهی و پرورش آن در استان‌هایی که به آب‌های آزاد دسترسی ندارند، به شرط انجام مطالعات ارزیابی زیست محیطی، استان مرکزی نیز از محل اعتبارات استانی و اعتبارات ملی تخصیص داده شده اقدام به مطالعه ارزیابی زیست محیطی پرورش این گونه با توجه به عدم دسترسی به آب‌های آزاد با تاکید بر پرورش در محیط‌های محصور مثل گلخانه‌ها کرد، به شکلی که در گزارش تدوینی تمام زوایای مربوط به ارزیابی زیست محیطی، مدیریت ریسک و دستورالعمل نظارت مربوطه برای پرورش آن با الگو گرفتن از منابع معتبر علمی خارجی تدوین و در کمیته بررسی ارزیابی زیست محیطی استان مورد دفاع قرار گرفت.

مدیر شیلات سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی با اشاره به تصمیم سازمان شیلات ایران به پرورش تک جنس این ماهی با هماهنگی محیط زیست بر اساس توافقات قبلی صورت گرفته در استان‌هایی که مطالعات ارزیابی زیست محیطی آن را انجام داده‌اند، گفت: گونه انتخاب شده ماهی تیلاپیا برای پرورش در ایران بر خلاف اظهار نظر کارشناسان محیط زیست گونه‌ای است که 80 درصد گونه پرورش تیلاپیا را در جهان به خود اختصاص داده و جزو گونه‌های مهاجر محسوب نمی‌شود.

اکبری با اشاره به ظرفیت بسیار مناسب استان به خصوص استخرهای موجود در گلخانه‌های استان بیان داشت: استان مرکزی با ظرفیت فعلی استخرهای موجود در گلخانه‌های خود توان سالیانه دو هزار و 500 تن ماهی تیلاپیا را با ارزش اقتصادی حدود 27 میلیارد تومان و با اشتغال‌زایی 550 نفر دارد که در صورت تحقق این موضوع علاوه بر افزایش سرانه مصرف آبزیان در استان، محصولات تولیدی بخش گلخانه‌ها نیز با توجه به استفاده پساب این استخرها در امر آبیاری محصولات و عدم مصرف کود شیمیایی کاملا ارگانیک و عاری از هر گونه مواد شیمیایی خواهد بود.

وی به ارز بری سالانه حدود 25 میلیون دلار از کشور از طریق واردات فیله تیلاپیا کشور اشاره کرد و ادامه داد: در سیاست‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی توسط مقام معظم رهبری، استفاده از توانمندی‌های بخش داخلی یکی از اصلی‌ترین اهداف حوزه اقتصاد مقاومتی محسوب شده است.

مدیر امور شیلات سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی خاطر نشان ساخت: سوال این است چرا به جای اینکه بتوان از ظرفیت بسیار مناسب این موضوع در حوزه آبزی پروری مثل این 120 کشور استفاده کرد، با واردات سالیانه حدود 10 هزار تن در سال فیله تیلاپیا به کشور نتوان جلوی واردات گوشت این ماهی به کشور را که همانا رسیدن به اهداف اقتصاد مقاومتی در حوزه آبزی پروری به دلیل افزایش سرانه مصرف آبزیان، ایجاد درآمد و اشتغال‌زایی است گرفت.

اکبری موافقت محیط زیست با انجام پرورش ماهی تیلاپیا در استان مرکزی و مخالفت مجدد آن را ناشی از برخوردهای سلیقه‌ای و نه علمی دانست و بیان کرد: شاید مسائل دیگری به غیر از مسائل مطرح شده توسط محیط زیست مانع از پرورش آن در کشور شده که نتوان آن را به صورت علنی مطرح کرد.

 

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
-
|
۰۴:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۴
0
0
اتفاقا اين مخالفت ريشه علمي دارد
با اين وضعيت نظارتي پر از اشكالي كه در كشور ما وجود داره چه تضميني هست كه سو استفاده گران از راههاي غير مجاز به پرورش اين ماهي رو نيارند به نظر من سازمان شيلات تا كنون در زمينه ابزي پروري بسيار ضعيف عمل كرده است
نظر شما
ادامه