کد خبر: ۱۹۷۲۷
تعداد نظرات: ۱ نظر

به گزارش ایرنا، ماموران شهرداری کاشان شب ها با شلیک گلوله بی محابا سیبل جانداری به نام سگ شلیک می کنند، بدون آنکه نظارت بهداشتی بر معدوم سازی، دفن و آلودگی و مشکلات زیست محیطی ناشی از خونریزی در کشتار این حیوانات بشود.

براساس آموزه های دینی و اسلامی این شیوه در معدوم سازی سگ ها مطلوبیتی ندارد و وجدان عمومی را خدشه دار می کند، اما آسایش و آرامش شهروندان و حفظ بهداشت عمومی را هم نباید نادیده گرفت.

بیماری هایی که از سگ به انسان گسترش یافته در دو گروه اصلی انگلی و عفونت های باکتریایی یا ویروسی می باشد، بیماری هایی مانند هاری، انگل، انواع کرم های گرد و عفونت قارچی از جمله بیماری هایی است که از سگ به انسان منتقل می شود.

لیشمانیوز جلدی (سالک) نیز یک بیماری پوستی طولانی مدت و بدون درد و تب قابل انتقال بین انسان و تعدادی از حیوانات از جمله جوندگان و سگ است، هنگام خون خواری پشه خاکی از زخم های سالک در جوندگان و سگ، انگل بیماری وارد بدن پشه خاکی می شود و با نیش پشه آلوده، بیماری به انسان منتقل می شود.

«کیست هیداتیک» نیز یک بیماری انگلی است که انسان و دام در اثر خوردن تخم نوعی انگل به نام «کرم تنیا اکینوکوک» که در مدفوع سگ بیمار وجود دارد، بدان مبتلا می شوند، راه انتقال این بیماری از طریق دست آلوده به مدفوع سگ و خوردن آب و موادغذایی است که به وسیله مدفوع حیوان بیمار آلوده شده باشد.

در اکثر موارد بیماری از حیوانات خانگی از جمله سگ ها در اثر گزش، خراش، تماس مستقیم با حیوان و یا مدفوع به انسان منتقل می شود.

بروز مسائل غیربهداشتی و گله مندی برخی شهروندان، ماموران شهرداری را بر آن داشته تا تلف کردن این حیوان با سلاح گرم را در برنامه خود قرار دهند، اما از سویی صدای شلیک در سطح شهر در کوچه و خیابان هایی که معبر هر روزه صدها نفر است که امنیت را یکی از موهبت های شهرنشینی می دانند و از سوی دیگر مشکلات روانی و هزینه سنگین آن را برای مردم در پی دارد.

سگ های ولگرد شهری شاید موجوداتی اضافه و در بسیاری موارد موجب انتقال بیماری و آلودگی محیط زیست در مناطق مسکونی هستند، اما آیا خلاص شدن از شر این موجودات که بسیاری از آنها البته بی آزارند، هیچ راه حلی جز تبدیل خیابان ها و کوچه های شهر به میدان تیر و یا زمینه سازی برای آلودگی محیط در پی ندارد.

این حیوانات در بسیاری موارد ناقل بیماری اند، اما چرا و کجا سگ های ولگرد جمع می شوند؟ در بیشتر موارد این تپه های زباله است که سگ ها را به صورت منفرد یا گله ای به سوی خود جذب می کند و بسیاری از کوچه ها و محله های کاشان که از دیرباز جایگاهی به شکل کوه زباله بی هیچ سرپوش و محفظه را در خود داشته اند، محلی دائمی برای زندگی دسته ای از این حیوانات ولگرد شده اند.

از نظر بهداشتی نیز کشتن این حیوانات که به انواع بیماری ها و ویروس ها آلوده هستند، عملی نادرست است و با ریختن خون این حیوانات در محل عبور شهروندان و یا بازی کودکان این گونه بیماری ها بسرعت انتقال پیدا می کند.

سازمان امور شهرداری‏
های وزارت کشور در سال 87 مصوبهای را به تصویب رساند که براساس آن به تمامی شهرداریهای کشور ابلاغ و دستور داده شد که از کشتار سگ های ولگرد در سطح شهر امتناع کنند.

براساس این مصوبه کشتار با گلوله ممنوع و شهرداری موظف است با ایجاد مراکز ساماندهی حیوانات ولگرد آنها را از سطح شهر جمع
آوری کرده و در این مکان با معاینه این حیوانات از آلوده بودن و بیماری مطمئن شود و سپس با تزریق داروی بیهوشی اقدام به معدوم سازی بنمایند و در صورت سالم بودن به افراد واجد شرایط و متقاضی واگذار کنند.

کشتن این حیوانات به ضرب گلوله به جرم اینکه فقط سگ هستند و بدون اینکه هیچ معاینه
ای روی آنها انجام شود، قبل از اینکه خلاف قانون باشد برخلاف تعالیم اخلاقی ایرانی است و از سوی دیگر کشتار به این شکل در سطح شهر و جلوی چشم کودکان نوعی ترویج خشونت محسوب می شود.

علاوه بر این برخی از سگ
ها با وجود اصابت گلوله در دم نمیمیرند و فرار می‎‎کنند و در نهایت زیر پلها، گوشه کوچهها و خیابانها جان میدهند و شهرداری نیز اجساد آنها را پیدا نمیکند که وقوع چنین رخدادهایی نیز برای سلامت و بهداشت عمومی مخاطره‏آمیز است.

جمع آوری سگ های ولگرد از سطح شهر و رهاکردن در بیابان های اطراف و یا نگهداری آنها در محل هایی خارج از حوزه شهری به جای معدوم ساختن این موجودات می تواند از راهکارهای جایگزین معدوم سازی غیرانسانی این مخلوقات باشد.

معاون خدمات شهری شهرداری کاشان در این مورد گفت: تمامی شهرهای کشور تقریبا درگیر این مساله و چگونگی رهاشدن از این مشکل هستند و تمامی روشها بررسی شده و امکان رهاسازی نیست و امکان زنده گیری هم به دلیل برگشت آنها مشکل ساز است.

«محمدحسین واحدیان» افزود: زنده گیری و نگهداری این حیوانات پروسه ای زمان بر و هزینه براست و به همین دلیل و به علت عدم ابلاغ نظام نامه و شیوه نامه در مورد این مساله، شهرداری با هماهنگی نیروی انتظامی معدوم سازی سگ ها را از نیمه شب تا شش صبح در برنامه کار خود دارد.

به گقته وی مقررشده این عمل بیشتر در حاشیه بافت شهری و در ملاعام نباشد و لاشه سگ ها سریعا جمع آوری شود.

واحدیان افزود: روش تزریق مواد بیهوشی و معدوم سازی از این طریق نیز مورد انتقاد سازمان های مردم نهاد حامی حیوانات است، زیرا با این روش حیوان زجرکش می شود.

وی تاکید کرد: در صورت همکاری سایر ارگان ها، از روش های دیگر استفاده خواهد شد.

کارشناس خدمات شهری شهرداری کاشان نیز گفت: شهرداری در صدد جایگزینی امر زنده گیری به جای اتلاف سگ های ولگرد شهر با سلاح گرم است و در این ارتباط قراردادی با پیمانکار منعقد شده که در صورت همکاری دامپزشکی برای تعیین محلی جهت نگهداری و احراز نژاد سگ ها می توانیم به پروسه کشتن سگ به این شکل پایان دهیم.

«مجید معزی» افزود: در صورت همکاری اداره دامپزشکی تنها سگ های مضر و ناقل بیماری شناسایی و تلف و منتقل به محل مخصوص دفن خواهند شد.

به گفته وی طرح جمع آوری سگ های ولگرد در شهر از ابتدای سال جاری آغاز و در این مدت ماهانه 120 قلاده سگ جمع آوری و زنده گیری شده که از این تعداد نیز ماهانه 20 قلاده سگ مضر و ناقل بیماری در حاشیه و سطح شهر معدوم شده اند.

دکتر «سبحانی» رییس اداره دامپزشکی کاشان نیز گفت: این اداره تنها در راستای ارایه آموزش ها و تجهیزات لازم جهت زنده گیری و عقیم سازی سگ های ولگرد می تواند دخیل باشد.

اما مشکلات بهداشتی و آلودگی زیست محیطی و بروز برخی مسائل و مشکلات و تبعات ناشی از این مساله حلقه مفقوده ای است که باید آن را در نظارت متولیان امر بهداشت و بهداشت عمومی، حفاظت محیط زیست، دامپزشکی و برخی از ارگانهای دست اندرکار و دخالت مستقیم مدیران عالی هر شهرستان و استان جستجو کرد، شاید به یکی از معضلات در این خصوص که تبعات فراوانی برای جامعه دارد، برای همیشه پایان داده شود.

 

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
شاهین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۲۸ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۴
0
0
به نطر من دور از انسانیت است که فردی سلاح گرم بدست بگیرد واین حیوان وفادار را با ضرب گلوله بکشد و ۶توله این سگ چشم به راه باشند تا شیر از مادر کشته شده بخورند اگر انسانیت وجود داشته باشد این طوله ها را که از گرینگی مرده بودند را ببیند دلش کباب میشود وشک نکند کسی که این کشتار را انجام داده تقاسش را پس خواهد داد
نظر شما
ادامه