کد خبر: ۱۹۸۲۹
تعداد نظرات: ۲۶ نظر
متولد دی ماه سال 61 هستم. بعد از اتمام دکترای عمومی دامپزشکی در دانشگاه تهران، دوره تخصصی حیات‌وحش را در آفریقای جنوبی، اسپانیا و هلند گذراندم ...
20467_414

 

حکیم مهر – به گزارش «پایگاه خبری تحلیلی زیست بوم»، ایمان معماریان دامپزشکی است که در چند سال اخیر نامش کنار بسیاری از گونه های ارزشمند آسیب دیده تکرار شده است. خوش مشرب و پُرکار. وقتی از جانورانی که در نتیجه تصادف، بیماری یا جراحت شکارچیان حرف می زند می شود عشق و علاقه اش به طبیعت را حس کرد.

دکتر ایمان معماریان یک جوان دهه شصتی پرسپولیسی است که از طرف مادری لُر بختیاری است و از طرف پدر تهرانی. او بعنوان دامپزشک حیات وحش در اولین جراحی کاشت دندان طلا دنیا برای پوزپلنگ ایرانی حضور داشت. معماریان که دل پُری از برخی توهین ها و قضاوت های نادرست دارد می گوید: کاش ما عادت می کردیم یاد بگیریم هر کار تخصصی، متخصص دارد که می داند چه کاری به چه شکلی باید انجام شود.

ایمان معماریان در خصوص عکس های یادگاریش با حیات وحش و آتش زدن شیرها در باغ وحش تهران با زیست بوم به گفتگو نشست.

زیست بوم: آقای معماریان کمی از خودتان بگویید.

- متولد دی ماه سال 61 هستم. بعد از اتمام دکترای عمومی دامپزشکی در دانشگاه تهران دوره تخصصی حیات وحش را در آفریقای جنوبی، اسپانیا و هلند گذراندم. در حقیقت تحصیل در دامپزشکی را در شاخه حیات وحش ادامه دادم و به ایران برگشتم.
شیرهای باغ وحش را زنده زنده سوزاندند
زیست بوم: الان در کجا مشغول هستند؟


- دامپزشک کلینیک حیوانات پارک پردیسان و دامپزشک باغ وحش تهران هستم و هیچ مسئولیتی در سازمان حفاظت محیط زیست ندارم اما هر زمان در خصوص هر گونه ای از حیات وحش مشکلی باشد کمک می کنم.

زیست بوم: آقای معماریان! نظرتان در مورد انتقاداتی که بخاطر انتشار عکس های شما با حیوانات شده مطرح شده است چیست؟ در شبکه های مجازی خیلی ها این کار را نپسندیدند.

- ما بطور ساعتی یا موقت با حیوانات سر و کار نداریم، بلکه تمام ساعات شبانه روز ما با حیوانات سپری می شود و عکس ها که با حیات وحش گرفته می شود به نوعی عکس ها کاری هستند و دو هدف را از انتشار این عکس ها دنبال می کنیم. اولین هدف آشنایی عمومی با حیات وحش و فرهنگ سازی در مورد این حیوانات است و دلیل دوم بخاطر دانشجویان رشته دامپزشکی است. با توجه به اینکه خلاء بزرگی که در خصوص وجود دامپزشک حیات وحش در ایران داریم باید تلاش کنیم باعث ایجاد علاقه در دانشجویان این رشته شویم. باید در نظر بگیریم دامپزشکی حیات وحش یکی از پرخطرترین و ریسک پذیرترین رشته ها و کم درآمدترین شاخه ایست که نیازمند وسعت علمی فراوان در خصوص گونه های مختلف است، انتشار این عکس ها کمک به ترغیب دانشجویان این شاخه می کند.

زیست بوم: اما برخی معتقدند همین رفتار در انتشار عکس ها ترویج فرهنگ نگهداری حیوانات است.

- این عکس ها به هیچ عنوان جنبه تبلغ جهت نگهداری حیوانات وحشی بعنوان حیوان خانگی را ندارد و اگر عکسی چنین معنی را انتقال می دهد توضیحاتی را درخصوص آن ذکر کرده ام.

زیست بوم: آقای معماریان! شما آیا صحت دارد که شیر های باغ وحش تهران که بیماری مشمشه گرفته بودند را زنده آتش زدند؟

- من در آن زمان ایران نبودم اما عکس هایی را که کارشناسان محیط زیست از محل گرفته بودند دیدم که در آن عکس ها به نظر می رسد شیرهای بزرگ را سر بریده اند و شیر های کوچکتر را در آتش سوزاندند.
ایمان معماریان
زیست بوم: یعنی بدون بیهوشی؟!

- اینکه داروی بیهوشی زده اند یا نه در عکس معلوم نبود اما احتمال اینکه داروی مناسبی استفاده نشده باشد وجود دارد، چرا که اگر دارویی استفاده نمی شد شیرها در آتش نمی ماندند، اما دارو یا به اندازه کافی و یا مناسب مصرف نشده است چون شیرها کامل بیهوش نبودند.

زیست بوم: دلایل مخالفت وزارت بهداشت از تکرار مجدد آزمایش خون ببر سیبری در قرنطینه چیست؟

- وزارت بهداشت متصدی بهداشت عمومی است و نگران انتقال بیماری مشترک بین انسان و ببر است اما این ببر چهارسال در قرنطینه بوده و از نظر ظاهری و بالینی سالم است. در تمام دنیا هیچگونه آزمایشی برای تشخیص صددرصدی بیماری گربه سانان در خصوص بیماری مشه مشه وجود ندارد هم چنین میزان سرم های ارسالی در زمان آزمایش دوارده نمونه بوده است این در حالی است که باغ وحش تهران در آن زمان تنها دو ببر داشته است و می توان این احتمال قوی را داد که نمونه خون شیرها و گرگ ها را نیز به نام ببر برای آزمایش فرستاده اند به همین دلیل جواب آزمایشات مشکوک است.

زیست بوم: شما اقدامی نکردید؟


- ما درخواست تکرار مجدد آزمایش خون را دادیم اما با تاکید وزارت بهداشت این اجازه داده نشده است البته از طرف اتحادیه باغ وحش های اروپا، باغ وحش های استرالیا مکاتباتی را داشته ایم و آن ها درخواست کردند با توجه به اینکه این گونه جز گونه های ارزشمندی است که نباید مثل حیوانات اهلی با آن برخورد شود پشنهادات مختلفی از تکرار آزمایش و یا ایجاد جایگاه مناسب تر برای این ببر را داده اند اما متاسفانه سازمان دامپزشکی کشور تحت نظر وزارت بهداشت هم چنان دستور قرنطینه حیوان را داده و هیچ تصمیمی برای حتی راحت کردن حیوان از این شرایط را هم نداده است.

زیست بوم: و حرف آخر؟

- دلگیرم از افرادی که بدون داشتن اطلاعات کافی و تخصص و اینکه چه کسی شکارچی و چه کسی حافظ حیات وحش است و بدون داشتن دید علمی و شناخت،دوست داشتن حیوانات را بهانه ای می کنند تا به دیگران توهین کنند. این راه درستی برای حمایت از حیوانات نیست.

زیست بوم: منظورتان انتقاداتی است که در مورد عکسی های مربوط به جابجا کردن حیوانات به شما کرده اند؟

- این یک موضوع تخصصی است، یک متخصص می داند وقتی حیوانی را بیهوش می کند موقع جابجایی آن باید به چه شکل عمل کند و اگر عکسی از این جابه جایی منتشر می شود خوب است افرادی که می خواهند پیغام بگذارند به این نکته توجه کنند که کاش ما عادت می کردیم یاد بگیریم هر کار تخصصی متخصص دارد که میداند چه کاری به چه شکلی باید انجام شود. اگر کسی نسبت به کاری انتقاد و اعتراضی دارد خوب است یاد بگیرد انتقاد کردن به معنی توهین کردن به افراد نیست و این توهین و تشرها هم کمکی به محیط زیست و حیوانات نمی کند. ما همه باید کنار هم از محیط زیست حمایت کنیم نه اینکه انرژی مان را با جنگیدن با همدیگر هدر بدهیم.

_____________________________________________________________________________________________________

خبر تکمیلی: پس از انتشار گفتگویی با دکتر ایمان معماریان دامپزشک پارک پردیسان که در آن عنوان شد شیرهای باغ وحش را زنده زنده سوزانده اند، پایگاه خبری تحلیلی زیست بوم در راستای وظیفه رسانه ای و قضاوت های بی طرفانه و تکمیل گزارش خود طی یک تماس تلفنی مواضع باغ وحش تهران را در خصوص گفته های ایمان معماریان جویا شد.

مدیر باغ وحش تهران در واکنش به خبر سوزانده شدن زنده زنده شیرها گفت که این اتفاق در زمان مسئولیت وی رخ نداده است.

به گزارش زیست بوم، پس از انتشار گفتگویی با ایمان معماریان دامپزشک پارک پردیسان که در آن عنوان شد شیرهای باغ وحش را زنده زنده سوزانده اند، پایگاه خبری تحلیلی زیست بوم در راستای وظیفه رسانه ای و قضاوت های بی طرفانه و تکمیل گزارش خود طی یک تماس تلفنی مواضع باغ وحش تهران را در خصوص گفته های ایمان معماریان جویا شد.

پرویز قندالی مدیر باغ وحش تهران در پاسخ به خبرنگار زیست بوم ضمن تشکر از پیگیری خبر گفت: در آن زمان مسئولیتی در باغ وحش تهران نداشته ام.

وی افزود: پاسخی در این خصوص نمی توانم بدهم.

 

 

انتشار یافته: ۲۶
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۳
مسول فني سابق
|
-
|
۰۳:۳۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۵
3
1
تا جاييكه من اطلاع دارم دكتر معماريان از دامپزشكان مجرب در امر حيات وحش هستند، اما سازمان دامپزشكي بدليل ناتواني در پيشبرد مسائل دامپزشكي ( مثل قضيه خمير مرغ ) در برابر وزارت بهداشت بجاي حل مساله مشمشه در ببر مجددا موضع محافظه كاري را اتخاذ كرده و به توصيه هاي متخصص حيات وحش خود اعتنا نكرده و حمايت مؤثر را نمي كند. بايد مثل قضيه خمير مرغ در اين مورد هم پاي مسولان وزارت بهداشت را كه مستقيما در امر حيات وحش دخالت مي كنند را به مراجع قضائي كشاند و با مستندات علمي و قانوني را در خصوص الوده نبودن حيوان بيگناه ، ببر بيچاره را از قرنطينه خارج كنند
ناشناس
|
-
|
۰۴:۳۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۵
5
7
از دکتر ایمان عزیز بابت زحماتشون ممنونم. واقعا اگر شیرها را آتش زده باشند این جانیان بالفطره می بایست هر چه زودتر شناسایی و محاکمه بشوند.
دکتر محمدیان
|
-
|
۰۸:۲۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۵
10
8
با سلام
ضمن تشکر از زحمتهای آقای دکتر معماریان در زمینه حیات وحش. لازم بذکر است که ایشان متخصص نیست و تنها دوره عملی کوتاه مدت گذرانده و قطعا نمیشود به شخصی که امتحان بورد نداده و رساله دکتری تخصصی نگذرانده لقب متخصص داد.
یک همکار
|
-
|
۱۸:۲۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۵
7
5
با سلام و خسته نباشید
تعداد افرادی که مثل ایشان به حیات وحش ایران کمک می کنند به تعداد انگشتان دست هم نمی رسد. حالا چه تحصیلات آکادمیک داشته باشند یا نه- بهتر بگوئیم آنهایی که تحصیلات آکادمیک داشتند چه کردند. موفق و سلامت باشید-یک همکار و حامی حیوانات از همدان
م.ش
|
-
|
۰۸:۱۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۶
5
1
برای اقای معماریان و همکارانش آرزوی موفقیت دارم و امیدوارم در راه تکثیر پلنگ ایرانی در ارم با پلنگ های کیجا و رکیکا موفق باشن از دامپزشکان عزیز می خوام برای احیای ببر و شیر ایرانی دوشادوش سازمان محیط زیست باشن وبرای خارج شدن تنها ببر سیبری ارم که نزدیک به ببر ایرانی هست اتفاق نظر داشته باشن
باتشکر
دوستدار محیط زیست
امیر
|
-
|
۲۲:۴۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۷
6
3
کسی که در رشته دامپزشکی دوره های کوتاه مدت در خارج از کشور می گذرونه قطعا کمتر از دامپزشکی که تخصص خود را داخل کشور گذرونده نیست.
دامپزشک
|
-
|
۰۶:۰۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۱
9
7
چه با سواد باشه و چه بی سواد ، حق نداره خودش را متخصص عنوان کند. در ضمن دهها متخصص با سواد بیماریهای عفونی و مشترک از سازمان و وزارت بهداشت در مورد مشمشه اتفاق نظر دارن و یک دامپزشک عمومی با تجربه عملی(!) حق نداره از دور همه چیز را رد کنه
ناشناس
|
-
|
۰۶:۱۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۱
4
6
از تصویری که در بالا و درون قفس تهیه شده معلومه که با تزریق داروی آرام بخش توانسته عکس یادگاری بگیره و حیوان بی زبان را از زمین بلند کرده. این کار به دور از شئونات اخلاقی و حقوق حیواناته.
ناشناس
|
-
|
۱۹:۴۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۱
1
5
چرا پوست حیوان و گرفتی بلندش کردی گناه داره
دامپزشک از کرج
|
-
|
۰۴:۵۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۲
2
2
هر کسی که تو زمینه کاری خودش تجربه عملی علاوه بر سواد تئوری داشته باشه میشه متخصص در کار خودش.خیلی از همکاران در دانشکده های دامپزشکی هستن که به حیوان علاقه ندارن ولی علاقه دارن به لقب تخصص.این افراد تخصص میخونن تا بشن استاد دانشگاه(البته منظورم همه نیست) این قضیه رو هممون میدونیم ولی متاسفانه انکارش میکنیم.تخصص یا عمومی فقط یه لقبه.مهم کار بلد بودنه
ناشناس
|
-
|
۰۸:۱۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۲
0
4
همکار محترم «دامپزشک از کرج»
به دامپزشکی که «تجربه عملی علاوه بر سواد تئوری داشته باشه» میگن دامپزشک مجرب و دامپزشک متخصص نمیگن. در کجای دنیا چنین رسمی وجود دارد؟
دامپزشک از کرج
|
-
|
۰۹:۳۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۲
2
2
همکار محترم شما منظور من رو متاسفانه متوجه نشدید!
من از تب تخصص گرفتن در دامپزشکی بدون بازدهی لازم در همکاران میگم ولی شما به جای توجه به این مطلب به حاشیه پرداختید!
میثم
|
-
|
۱۱:۱۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۵
0
1
با سلام. نظرات دکتر معماریان و دیگر همکاران را خواندم. متاسفانه هیچکدام اصل موضوع را دریافت نکرده اید. چرا؟ چون دامپزشک هستید. هنوز سر کاردان و دکتر عمومی و دکتر متخصص و این و آن درگیرید. هنوز حاشیه پردازی می کنید. هنوز ... . آنقدر ادامه دهید تا روزی همیم مهندس عمران را هم بعنوان مافوق مان زیادی بدانند. دوستان متاسفم.
از تهران
فرنام
|
-
|
۰۷:۰۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
4
1
باسلام و تشكر از زحمات دكتر ايمان عزيزمتاسفانه تو مملكت ما قدر زحمات ايشون رو كسي نميدونه جه با بورد جه بدون بورد تخصصي واقعيت اينه كه تو حيات وحش ما يه دكتر دلسوز و كار بلد هست اونم ايشونه من حتي يه لحظه نبودنشونو نميتونم تصور كنم و از صميم قلب ارزوي سلامتي و موفقيت براشون دارم و دست بوس زحماتشون هستم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۳
2
0
دکتر معماریان انسان خوبیه آنقدر بد نگید بهش کسی که شبانه حرکت میکنه میره بالا سر حیوان تو شهرستان آدم بدی نیست دامپزشک های دیگر لطفاحسودی نکنن اون دامپزشکها باید موقعی می اومدن حرف میزدن که ببر مشکل دار رو به ما ننداز اون موقع که معماریان نبود... شما کجا بودید یوز رو بردن تکثیر کردن مشمشه ای رو دادن بهمون....
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۴
3
0
دمت گرم ایمان جان تو روستای کرج من راکون دیدم این بومی ایرانه داشتن محلی ها میکشتن با چوب من نذاشتم یا شاید من نمیشناسم بعد کار خوبی کردم ولش کردم یا باید تحویلش میدادم محیط زیست...در ضمن تو اون روستا یه موش درختی وجود داره که مثل پرنده خونشو رو درخت میسازه و چشمای رنگی داره آیا این حیوان تو ایران شناسایی شده بعد ما عکس گرفتیم از حیات وحش. به کدوم نهادی باید بفرستیم تا. شناسایی شن حیوانها تو روستاها
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۶
1
1
آقای معماریان محیط زیست برای این ببر سیبری در دولت قبل هزینه کرده 2 تا از یوزپلنگ های در حال انقراض ما که حدود 40 تا در ایران داریم را داده به روسیه 2 ببر گرفته شما این ببر باقی مانده را نباید بگذارید عقیم شود باید یک عدد نر وارد کنیم و. در یک محیط نیمه طبیعی رها کنیم تا حداقل از این انتقال سود برده باشیم و در آینده یک جفت دیگر وارد کنیم. حداقل. یک نژاد از ببر شبیحه به ببر خزر داشته باشیم آدم لجش میگیره که روس ها یوز را تکثیر کردن ولی ما کامل به علت عدم صلاحیت و دانش یک سری انسان معلوم الحال و مقامات باغ وحش این طرح از بین برده بشه. بخاطر لجاجت باشیم احمدی نژاد و... لطفا این ببرها را عقیم نکنید چون گونه ای در حال انقراض هستش به جای وارد کردن ببر سفید که مشکل ژنتیکی دارد این سلطان جنگل را پرورش بدهید و حداقل یک پارک نیمه طبیعی بشه مردم بیان از دور این حیوان زیبا را ببینند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۵
0
0
آقا ایمان از هیبرید ببر نر سیبری و ببر بنگال ماده میشه ببر خزراحیا کرد چون طبق تحقیقات من میشه انجام داد و به ژن مورد نظر رسید حداقل مدل باغ وحشی را میشه احیا کرد چون روسیه و پاکستان در دوطرفه کشور عزیز ما هستن احتمال این تلاقی ژنی و به وجود آمدن ببر خزر زیاده چون سیبری در روسیه هست و بنگال در پاکستان و هند... تنها راه بازگشت ببر به ایران همین عرض بنده هست چون که سیبری از ببر خزر بزرگتره
منیره
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۵
0
2
دکتر معماریان در فیسبوک خود برای گربه یا که سه ماه در مطب شما بود نوشتی زمان طلایی تمام شده هر کی میخواهد بگه شما این گربه را ولش کن داخل کوچه چه حقی داری بکشی حیوان را یک زمانی از شما خوشم میومد گفتم انسانی و حیوانات را دوست داری ولی الان ................................
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۸
0
3
یوز ماده در کل کشور به 2 عدد رسیده یوز در سمنان به کل منقرض شده در یزد ماده ای برای تکثیر نیست وفق سوز نر هست در استان خراسان 2 یوز ماده وجود دارد که در کل ایران همین دو عدد هست ماده 38 تا تر چرا چسبیدیم به شیر آفریقا حداقل مثل چینی ها پاندا را حفظ کردن ما هم یورو حفظ کنیم. چند تا یوز را در یک محیط تکثیر بدیم مثل روسیه که یوز ما رو تکثیر کرد
صدرا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۱
1
0
با سلام در سال 94و95 دو عدد یوز پلنگ در منطقه حفاظت نشده از توابع استان کرمان روئیت شده است .آیا دراین زمینه میشود حمایتی کرد .درضمن در ان منطقه شکار برای یوز بسیار زیاد است ...ولی حفاظت نشده است و شکار چیان سود جو درصدد برانداختن نسل این حیوان میباشند .
09191543269
م .ز تهران
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۳
1
0
باعرض سلام و خسته نباشيدمن به شخصه از زحمات بى دريغ شما كمال تشكر رادارم وبراتون از خداوند سلامتى ارزومند هستم .در ضمن جناب دكتر اگه سوالى در مورد حيوانات خانگى داشته باشم شما جوابگو هستيد.خدا قوت وخسته نباشيد
پری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۷
1
0
سلام یه جوجه جغد 10 یا 15 روزه پیدا کردم که غذا هم خودش نمیتونه بخوره باید غذا رو با دست خودم بزارم کامل دهنش تا بتونه بخوره اسهال داره دستشوی که میکنه ابکی هست چکارش کنم؟
مهدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۶
0
0
سلام یه جوجه شاهین پیدا کردم چند روزیه غذاش رو خوب میخورد مینشست ولی الان دیگ نمیشینی فک کنم فلج شده فک میکنم جاش خعلی نرم بوده یا گرما زده شده چیکارش کنم؟؟؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۴۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۵
0
0
دکتر عزیز ایمان معماریان از زحمات صادقانه شما برای حفظ حیوانات .مستند جالب شما وجناب دکتر فرهادی نیا سپاسگزارم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۲
0
0
سلام وقت بخیر من یک شاهین دارم دو روز غذا نمیخوره و اگه هم یک زره بخوره بالا میاره باید چیکار کنم
نظر شما
ادامه