کد خبر: ۲۰۰۷۵

در پی مشاهده بیماری مشترک دام و انسان سیاه زخم در سمیرم، مدیر کل دامپزشکی استان اصفهان از انجام طرح ضربتی واکسیناسیون بیش از دو هزار راس گاو و گوساله در این خطه عشایری روستایی خبر داد.

به گزارش روز شنبه روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان اصفهان، شهرام موحدی افزود: این طرح ضربتی در پی گزارش تلف شدن یک راس گاو به دلیل بیماری مشترک شاربن (سیاه زخم) در یکی از روستاهای شهرستان سمیرم و پس از تشخیص قطعی و سریع بیماری در آزمایشگاه مرجع انجام شد.

وی گفت: این طرح که به عنوان فاز دوم واکسیناسیون با هدف افزایش سطح پوشش ایمنی دامها در حداقل زمان و به منظور مقابله با بیماری شاربن (سیاه زخم) در شهرستان سمیرم صورت گرفت، توسط هشت اکیپ دامپزشکی دولتی و خصوصی و بصورت رایگان انجام شد.

وی تصریح کرد: بیماری شاربن یکی از بیماری های مهم مشترک بین انسان و دام است که در انسان به نام سیاه زخم شناخته می شود و در دامهایی که سابقه واکسیناسیون نداشته باشند، به صورت حاد و فوق حاد بروز کرده و باعث تلفات سنگین می شود.

به گفته وی با توجه به کوچ عشایر و احتمال آلودگی خاک مراتع و مزارع شهرستان به عامل این بیماری، لازم است هر سال واکسیناسیون و ایمن سازی دامها علیه بیماری شاربن صورت گیرد.

موحدی بیان کرد: در این طرح که از آبان سال جاری و به مدت یک ماه در شهرستان سمیرم انجام شد، بیش از دو هزار راس گاو و گوساله با اعتباری بالغ بر 30 میلیون ریال بر علیه بیماری شاربن واکسینه شدند.

وی با اشاره به انجام فاز اول این طرح در تابستان سال جاری افزود: در فاز اول به دلیل کمبود اعتبارات ملی و استانی بیش از 95 درصد جمعیت دامهای کوچک این شهرستان (اعم از گوسفند و بز) که بیشتر دامهای عشایری بودند، تحت پوشش واکسیناسیون در این شهرستان قرار گرفتند.

 

 

نظر شما
ادامه