کد خبر: ۲۰۳۰
تعداد نظرات: ۹ نظر
اگر ایشان اطلاعات پزشکی از بیماریهای قابل انتقال از سگ به انسان در مقایسه با سایر حیوانات دارند که هم قید "معدود حیواناتی" را در مورد سگ اثبات می‌کند و هم قید "بسیاری از بیماری‌ها" را تبیین می‌نماید مستدعی است ارائه بفرمایند در غیراینصورت خواهشمند است از اظهار نظر در حوزه‎ای که از آن مطلع نیستند پرهیز فرمایند./ مطابق نظر صریح مقام معظم رهبری طی استفتاء صورت گرفته نگهداری سگ در منزل "فی نفسه" اشکالی ندارد! امیدوارم در پرداختن به موضوعات اینچنینی سلیقه شخصی جای فتوای مجتهد عادل را نگیرد!...
Lo.Miri

حکیم مهر -  حجت الاسلام سیدمحمدرضا آقامیری در یادداشتی که در سایت جهان نیوز منتشر شده درباره مسئله نگهداری از سگ اظهار نظری راجع به بیماریزایی این حیوان داشته‌ است. در پی انتشار این یادداشت مدیر مسئول حکیم مهر در نامه‌ای به مدیرمسئول سایت جهان نیوز در این خصوص توضیحاتی ارائه کرده که متن کامل این نامه در ذیل برای اطلاع عموم تقدیم می‎گردد:

بسمه تعالی

مدیرمسئول محترم سایت جهان نیوز

سلام علیکم

احتراماً همانطور که استحضار دارید ساعت 6:43 شنبه 18 اردیبهشت ماه یادداشتی در آن سایت با عنوان (سگ،گوشت خوک، کتب ضاله و شیطان‌پرستی!) به قلم جناب حجت الاسلام محمدرضا آقامیری منتشر گردیده است. از آنجایی که ایشان در پایان یادداشت تمایل خود را برای دریافت نظرات ابراز داشته‌اند خواهشمند است مطلب زیر را ضمن ملاحظه به استحضار ایشان برسانید.

ایشان در فراز پایانی یادداشت خود به موضوع سگ‌های آپارتمانی و نگهبان اشاره کرده و فرموده‌اند : قصد ندارم چیزی را القاء کنم! اما دقیقاً این کار را انجام داده‌اند. صرفنظر از این موضوع در مورد بند 1 این بخش از یادداشت ایشان که نوشته‎اند : (سگ از معدود حیواناتی است که عامل عمده بسیاری از بیماری‌ها در انسان است) به عنوان دامپزشک عرض می‌کنم که این ادعا کاملاً باطل و غیرعلمی و با نگاهی حاکی از تعصب به رشته تحریر درآمده است! اگر ایشان اطلاعات پزشکی از بیماریهای قابل انتقال از سگ به انسان در مقایسه با سایر حیوانات دارند که هم قید "معدود حیواناتی" را در مورد سگ اثبات می‌کند و هم قید "بسیاری از بیماری‌ها" را تبیین می‌نماید مستدعی است ارائه بفرمایند در غیراینصورت خواهشمند است از اظهار نظر در حوزه‎ای که از آن مطلع نیستند پرهیز فرمایند.

در مورد نگهداری سگ یا هر حیوان دیگری هر چند نباید موجبات آزار همسایگان را فراهم نمود اما وجود سگ در حریم خصوصی افراد مادامی که به آزار دیگران منجر نشود چه ارتباطی با نگرانی افراد متدین – مطابق یادداشت ایشان - دارد؟ در اینجا لازم است این نکته را یادآور شوم که مطابق نظر صریح مقام معظم رهبری طی استفتاء صورت گرفته نگهداری سگ در منزل "فی نفسه" اشکالی ندارد! امیدوارم در پرداختن به موضوعات اینچنینی سلیقه شخصی جای فتوای مجتهد عادل را نگیرد!

اینجانب را بسیاری از علاقمندان به بحث نجاست سگ به سبب بحث‌های مفصل در این باره بخصوص در فضای مجازی بخوبی می‌شناسند و می‌‎دانند که به نجاست سگ – که البته مجوزی برای طرد و ظلم به این حیوان نیست – باور دارم اما مایلم درباره آنچه جناب حجت الاسلام آقامیری مرقوم فرموده‌اند که : (عبور سگ‌ها در روزهای بارانی موجب آلودگی بیشتر و نجاست راه‌ها ، میادین و معابر می‌گردد) نکته‌ای به عرض مبارکشان برسانم و آن اینکه اگر در روز بارانی اتومبیلی از جلوی ایشان رد شود و آب مانده بر سطح زمین به لباس بپاشد آیا حکم به نجاست لباس می‌دهند یا بنا را بر عدم اطلاع از نجس بودن یا نبودن آب و پاک بودن لباس می‌گذارند؟! آیا مطمئن هستند که در روزی بارانی انواع دیگر نجاسات به آب بر زمین مانده سرایت نکرده‌ است؟

در پایان متذکر می‌شوم بحث نجاست سگ ، نگهداری از این حیوان ، استفاده از سگ در درمان برخی بیماریها (نظیر افسردگی) ، بهره‎مندی از منافع نگهداری سگ برای افراد سالخورده و تربیت این حیوان در کمک به آنان ، اجتناب جدی از آزار رساندن به همسایگان بخصوص در مواردی که ترس از سگ وجود دارد ، توجه به فرهنگ عمومی جامعه، وضع قوانین تردد با سگ در خیابان (با قلاده و شناسنامه بهداشتی و غیره) و مواردی از این دست را نباید با هم خلط نمود و هر یک را بهتر است در جای خود و به تنهایی بررسی نمود.

والسلام علی من اتبع الهدی

دکتر محمد لطفی‌زاده / دامپزشک و مدیر مسئول نشریه حکیم مهر

-----------------------------------

 

بخشی از یادداشت حجت الاسلام آقامیری در سایت جهان نیوز که درباره نگهداری از سگ بوده است :

 

اما در آخرین فراز از این نوشته، خبری هم راجع به انواع سگ های آپارتمانی و نگهبان بشنوید "خرید و فروش انواع سگ ها در مراکز مجاز سگ فروشی" قصد ندارم ، چیزی را القاء کنم ، فقط نظر شما را به برخی نکات، جلب می نمایم:

1- سگ از معدود حیواناتی است که عامل عمده بسیاری از بیماری ها در انسان است.
2- وجود سگ در آپارتمانهای کوچک موجب آزار همسایگان می شود.
3- سگ های خانگی در راه و نیم راه موجب آزار و ترس کودکان و حتی بزرگترها شده اند و می شوند.
4- برخی از افراد اعم از سالخورده و کودک، توسط این سگ ها در محل های عمومی مانند پارک ها مجروح گردیده اند.
5- وجود سگ در برخی منزل ها موجب نگرانی افراد متدین و دینمدار شده و مشکلات روانی ناشی از نجاست این حیوان آنان را رنج می دهد.
6- در شریعت اسلامی سگ نجس است و کشیدن دست و لباس خیس به آن موجب نجاست شده و انسان نمی تواند با بدن و لباس نجس نماز بخواند .
7 - عبور سگها در روزهای بارانی موجب آلودگی بیشتر و نجاست راهها ، میدانها و معابر می گردد.
7- چنانچه سگ از ظرفی بخورد باید آن ظرف را هفت بار خاک مال کرده و سپس بشویند، تا پاک شود.

(توضیح حکیم مهر : رساله توضیح المسائل/آیت الله مکارم شیرازی/مسئله 171 : هرگاه سگ ظرفى را لیسیده، یا از آن، آب یا مایع دیگرى، خورده باشد، اوّل باید آن را با خاک پاک که مخلوط با کمى آب باشد خاک مال کرد و بعد دومرتبه در آب قلیل، یا یک مرتبه در آب کر یا جارى شست و اگر آب دهان سگ در ظرفى بریزد، احتیاط مستحبّ آن است که همین کار انجام شود، امّا اگر جاى دیگرى از بدن سگ با رطوبت به ظرف ملاقات کند خاک مال کردن واجب نیست بلکه باید آن را در آب قلیل سه مرتبه و در آب کر یا جارى یک مرتبه شست.)

با توجه به اینکه ، ما مسلمانیم و با توجه به ذکر تمامی مواردی که ملاحظه فرمودید ! آیا صلاح هست در آپارتمانهای 50 و 60 متری از وجود سگ ها جلوگیری نگردد و در معابر، مانع تعرض آنان به افراد نشد و آیا فرزندان ما که بعضاً از حضور در پارکها صرفاً به جهت وجود سگ های خانگی می ترسند، تا کی باید تحمل این وضع را بنمایند و در آخر نمی دانیم برخی فضاهای سبز تهران برای کودکان ماست یا برای سگهای دیگران ، این در حالتی است که در برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس که مانند کشور ما اسلامی هم نیستند ، وجود سگ ، در خانه ها، خلاف قانون است و چه بسا، جرمی نیز ، بر آن مترتب می شود ، اما متاسفانه در کنار خانه ما و در خیابانهای ما، سگ موجب آزار است! اما دریغ از یک نهاد رسیدگی کننده ، که بتوان به آن مراجعه کرد و گفت : سگ همسایه موجب ترس پیوسته فرزند من شده است ، تا از وجود آن در آپارتمان 50 متری جلوگیری شود .

در آخر پیشنهاد می شود ، همانگونه که عده ای علاقه وافری به نگهداری اسب دارند، که البته علاقه خوب و سفارش شده ای نیز می باشد و باشگاههایی و اسطبلهایی در خارج از شهر برای آنان تعبیه شده ، علاقمندان به سگ نیز بتوانند در خارج از شهر از سگ های خود پذیرایی کنند و موجب رنجش همسایگان و کودکان و بانوان نشوند.

با پوزش از بینندگان محترم حکیم مهر، با توجه به تذکر کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه موضوع قانون جرائم رایانه ای، کامنت های ذیل این خبر حذف گردیده است.

 

 

انتشار یافته: ۹
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
dr homaun
|
-
|
۰۹:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۷
0
0
vaghean zeshte ke afradi ke etelaate kafi nadaran rahe be in mozuat ezhare nazar konand mardome ma alaghe be hayvanat daran va nabayad manee negahdarie in heyven mazlum va ba vafa sho
batashakor az modi masule site hakom mehr
دوست
|
-
|
۰۵:۵۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۹
0
1
سلام
امیدوارم این نظر مثبت شما ،در مورد سگ ، مانند بقیه پزشک ها که امروز به خاطر منافع خودشون میگویند خوب است ، نباشد.
تا اونجایکه من میدونم هر چیز سر جای خودش مطلوب ، سگ برای جای خودش مثل چوپانی ، نگهبانی و ...
ولی برای آپارتمان و منزل های کوچک حالا ، مطمئنا مضر
موفق باشید
محمد - د
|
-
|
۰۸:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۵
1
0
سگ اگر مورد نظافت قرار نگیرد و حمام نشود و اگر از مدفوع و بول او مراقبت نشود و فضای دهان سگ اگر نظافت نشود آیا دارای میکروب هست یا نه؟
دهان آمیزاد اگرمسواک نزد چه وضعی پیدا می کند؟ آیا سگ را مسواک می زنند؟
جناب دکتر اگر علاقه به سگ دارند بفرمایند سگ نجس هست یا نیست؟ اگر نجس هست با آب دهان و وجود مرطوب او در فضای خانه چگونه مراقبت می کنند؟ حتما به سگ می گویند بول نکن! مدفوع نکن! دهانت را ببند تا آب دهانت زمین نریزد!! و... و...
آقای دکتر شما مسلمان هستید! آیا می توان نجاست سگ را در خانه مراقبت کرد؟ یا فرق نجاست را با کثافت نمی دانید؟ آب خیابان اگر کثافت دارد اما نجاست ندارد! ولی اگر سگ بنابر نظر شما تمیز هم باشد و کثافت نداشته باشد نجاست که دارد! اگر به احکام اسلام ایمان دارید این نجاست را چگونه می خواهید رفع کنید؟ مضافا مگر شما کارشناس اسلام هستید که در مورد نگه داری سگ در خانه نظر می دهید؟ اگر کسی برای رفع افسردگی سگ نگه داشت و ایمان به خدا هم داشته باشد این نجاسات سگ در خانه که بلای خانه مان سوز فکری و فطری را برای او پدید می آورد، مگر سگ آرام بخش انسان است؟ اگر ایمان به خدا داشته باشیم نباید بگوییم این حرف شما ناقض آیه ی قرآن است که تنبیه و توجه می دهد که «الا بذکر الله تطمئن القلوب» آیا افسردگی غیر فقدان اطمینان قلبی انسان در زندگی دنیوی است؟ شما که کارشناس حیوان هستی چطور به خودت اجازه می دهی در سامانه انسان شناسی نظر بدهی؟ انسان شناسی و معرفت شناسی با سگ شناسی در ردیف تعریف زندگی انسان قابل جمع نیست! اینجا جای اطاله نیست جواب در جای دیگر...
محمد - د
|
-
|
۰۸:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۵
1
2
نکته ای را فراموش کردم، این است که برخی نگهدارندگان سگ دچار بیماری های روانی و اخلاقی می شوند که برخی از این نوع بیماریها موجب اضمحلال عقل می شود و انسان خوی حیوانی پیدا می کند که بررسی آن را به جای خودش محول می کنم. اگر ایمیل زدید مستندات آن را ارائه می کنم. یک سند در دسترس آن در آخرین کامنت شما در عبارت پوزش هست اگر دقت کنید...
دوستدار حیوانات
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۶
1
0
مشکل اینجاست که مردم ایران تو زندگی هم دخالت میکنن حالا چه پشت اسلام قایم بشن چه فضولی
به شما چه ارتباطی داره که همسایه دوست داره نجس زندگی کنه یا پاک شما برو یه فکری برای اخرتت بکن ..............................
اگر تو مسلمونی خدا رو میپرستی مخلوق خدارو چه نجس چه پاک باید دوست داشته باشی پس ببین چه قلب سیاهی داری که بویی از انسانیت هم نبردی برو اول ادم شو بعد راجب مخلوق خدا که نجس هست یا نه نظر بده
موندم تو جز فضولی چی از دنیا و انسانیت میدونی که نظر میدی (خطاب به محمد .د
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۷
0
0
مطابق موازین علمی نبود
کورش
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۱
1
0
جناب محمد د آیا میدانید دهان جنابعالی بلحاظ باکتریها و عوامل بیماریزا دهها بار کثیفتر از دهان سگ است؟
آقای دکتر اگر اشتباه عرض میکنم اصلاح بفرمایند.
ح
|
Canada
|
۱۱:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۹
1
0
من نمیفهمم چرا باید قانون به فضولی کردن مردم تو زندگی هم دامن بزنه.تو خونه ی خودم سگ نگه میدارم دوست دارم خونه م نجس باشه به کسی چه ربطی داره.دوست دارم مریضی بگیرم از سگم به بقیه چه ربطی داره.اینهمه آدم از گربه و پرنده میترسن و هر روز تو خیابون هزارتاشو میبینن فقط اونایی که سگ دارن مقصرن باید سگها جمع بشن.کی قراره قانون دست از فضولی تو خونه زندگی مردم برداره پس.
رضا
|
Germany
|
۰۲:۱۸ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۵
1
0
@streetanimals
لطفا در کانال تلگرامی حمایت از حیوانات خیابانی عضو شوید.
نظر شما
ادامه