کد خبر: ۲۰۷۴۱

رئیس اداره حفاظت محیط زیست آستانه‌اشرفیه گفت: یک رودک که در تله افتاده بود تیمار و در طبیعت رها شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه گیلان، ابراهیم غلامی امروز در جلسه حفاظت محیط‌زیست آستانه‌اشرفیه گفت: پیرو تماس تلفنی یکی از دوستداران حیات وحش از روستای پرکاپشت مهدیخانی، مبنی بر تله افتادن یک قلاده گورکن ماموران یگان حفاظت محیط زیست آستانه اشرفیه بلافاصله به منطقه اعزام شدند.

وی اضافه کرد: پس از آرام‌سازی و مهار، حیوان به اداره انتقال یافت و بعد از تیمار و اطمینان از صحت سلامت، در منطقه جنگلی حوزه آستانه اشرفیه در دامان طبیعت رهاسازی شد.

غلامی با بیان اینکه رودک یا گورگن جثه‌ای به اندازه یک سگ متوسط، دست و پا کوتاه، ناخن‌های بسیار بلند، دم کوتاه و کلفت، رنگ پشت خاکستری، زیر شکم و پاها تیره‌تر و بر روی سر نوارهای پهن سیاه و سفید دارد، گفت: نوار سیاه که از پوزه شروع می‌شود تا گوش‌ها ادامه داشته و چشم‌ها را می‌پوشاند، نوار سفید چسبیده به نوار سیاه است.

وی ادامه داد: در رودک استخوان فک پایین از جمجمه جدا نمی‌شود. طول سر و تنه 56 تا 90 سانتی‌متر، دم 11 تا 20 سانتی‌متر، ارتفاع 30 سانتی‌متر، وزن 10 تا 16 کیلوگرم، در فصل پائیز به 30 تا 34 کیلوگرم هم می‌رسد. زیستگاه آن مناطق جنگلی و استپی با خاک‌های نرم است. در مناطق شمال غربی خراسان تا مازندران و گیلان، سمنان، تهران، آذربایجان، کردستان، لرستان و فارس مشاهده می‌شود.

غلامی خاطرنشان کرد: رودک شب‌گرد است، معمولاً قبل از غروب خورشید از لانه بیرون می‌آید. گاهی در روز نیز مشاهده می‌شود. غالباً به صورت جفت یا اجتماعی زندگی می‌کند.

وی گفت: این حیوان لانه بسیار جالب و وسیعی به قطر یک و نیم متر در عمق دو تا سه متری از سطح زمین حفر می‌کند که چند راه خروجی و سوراخ تهویه دارد. طول راهرو تا محل لانه گاهی به 10 متر می‌رسد. لانه را بسیار تمیز نگه می‌دارد و سطح آن را به وسیله مواد گیاهی مختلف می‌پوشاند، گاهی اوقات در صبح زود مواد بستر را جهت هوادهی از لانه بیرون آورده و ساعت‌ها آنها را در معرض هوا قرار می‌دهد. در اطراف لانه فضاهایی را جهت توالت، آفتاب گرفتن و زمین بازی ایجاد می‌کند، حیوانات بسیار بازیگوشی هستند. در مناطق سردسیر زمستان‌ها برای مدتی طولانی در لانه می‌مانند و احتمالاً چند روزی به خواب زمستانی فرو می‌روند.

رودک حیوان پرجرأتی است. در مقابل حمله حیوانات بزرگ‌تر و حتی پلنگ با استفاده از فک و دندان‌های قوی‌اش به شدت آنها را گاز می‌گیرد و از خود به خوبی دفاع می‌کند. همه چیز خوار است. از مواد گیاهی نظیر میوه، دانه، ریشه، قارچ، و مواد حیوانی به خصوص کرم خاکی، حشرات، مارمولک، قورباغه، جوجه پرندگان، پستانداران کوچک و لاشه حیوانات تغذیه می‌کند.

 

 

برچسب ها: گورکن،
نظر شما
ادامه