کد خبر: ۲۰۹۲

حکیم مهر -  نخستین فرهنگ جامع میکروبیولوژی و بیولوژی در ایران توسط دانشگاه آزاد اسلامی دهاقان به چاپ رسید.

برای نخستین بار در کشور فرهنگ جامع میکروبیولوژی و بیولوژی به فارسی ترجمه شد. ترجمه و تدوین این فرهنگ توسط عظیم‌ اکبر‌زاده و محمدکریم عماد‌زاده انجام شده است.
محمدکریم عماد‌زاده عضو هیئت علمی گروه پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی واحد دهاقان و دارای مدرک کارشناسی ارشد بیوشیمی و همکار انستیتو پاستور تهران بخش پژوهش بیوتکنولوژی در طرح‌های تحقیقاتی است.
وی در این باره اظهار داشت: این اثر یک فرهنگ تخصصی دو زبانه است که طیفی مشتمل بر 18 هزار مدخل از واژه‌های علمی ـ تخصصی در زمینه‌های مختلف نظیر بیولوژی عمومی، سلولی و مولکولی، بیوشیمی، باکتری‌شناسی، انگل‌شناسی، قارچ شناسی، ویروس شناسی، ایمنی‌شناسی، خون‌شناسی، داروشناسی، گیاه پزشکی، ژنتیک، مهندسی ژنتیک، بیوتکنولوژی، بهداشت، پزشکی، دامپزشکی و صنایع غذایی را در یک جلد گردآوری کرده است.
عماد‌‌زاده افزود: هدف از تدوین این فرهنگ تهیه تعاریف صریح و روشن از عبارت‌ها و اصطلاحات متعددی است که به طور متداول در میکروبیولوژی مدرن و بیولوژی مولکولی به کار برده می‌شد، اما خارج از کتب و مقالاتی که برای نخستین بار در آنها عنوان شده است تعریف و تفسیر نشده‌اند.
وی بیان داشت: جمع‌آوری و عرضه دانش پایه مرتبط با جنبه‌های متعدد و مختلف میکروبیولوژی، در یک جلد از دیگر اهداف تهیه این کتاب است.
وی تصریح کرد: گستردگی طیف موضوعات و غنای مندرجات این فرهنگ موجب شده است که منبع مهم، ارزشمند و فراگیری برای پژوهشگران، متخصصان، مربیان و دیگر افرادی که در حوزه علوم زیستی و پزشکی فعالیت دارند، شناخته شود.

 

نظر شما
ادامه