کد خبر: ۲۱۰۲۴

سید مجید خرازیان مقدم در گفت‌وگو با فارس درباره ذبح گوزن‌های اروپایی گفت: سازمان حفاظت محیط زیست هر جایی که لازم دیده از نظر قانونی و حقوق حیوانات از معدوم شدن یک حیوان جلوگیری کرده است و نمونه‌اش ببر سیبری است که علیرغم تمام فشارها 4 سال مقاومت کردیم و نگذاشتیم این ببر معدوم شود بنابراین اگر کاری می‌کنیم بر اساس قانون است.

وی افزود: این موضوع ذبح گوزن‌های اروپایی با توجه به درخواست باغ‌وحش ارم که در تیر امسال به اداره کل حفاظت محیط زیست تهران برای تعدیل جمعیت گوزن‌های زرد و قرمز اروپایی داده بود، انجام شد. این گونه گوزن‌ها غیربومی بودند و از نظر درجه حفاظتی هم در پایین‌ترین درجه قرار داشتند و در اروپا به راحتی این گونه ذبح می‌شود و استفاده انسانی از گوشت آن می‌شود.

مدیرکل دفتر تنوع زیستی و حیات وحش تاکید کرد: درخواست ذبح این گوزن‌ها را اداره کل محیط زیست تهران با توجه به اینکه ممکن بود بیماری در میان آنها شیوع پیدا کند به اداره کل حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست داد و ما این درخواست را به دفتر شکار و صید سازمان دادیم و این دفتر هم بر اساس موافقت ما و استان مجوز را صادر ذبح کرد.

سید مجید خرازیان مقدم ادامه داد: بر اساس قوانین یازا (اتحادیه بین‌المللی باغ‌وحش‌های اروپا) برای تعدیل جمعیت گونه‌های باغ وحش، صاحبان باغ‌وحش می‌توانند حذف فیزیکی منتهی با شرایط اتانازی (مرگ بدون درد) را انجام دهند.

وی تصریح کرد: حیواناتی هم که در باغ‌وحش ارم ذبح شدند ابتدا در نخاعشان لیدوکائین تزریق شد که مورد ذبح دردی نکشند و همچنین کلیه شرایط بهداشتی آن توسط سازمان دامپزشکی انجام شد.

مدیرکل دفتر تنوع زیستی و حیات وحش گفت: باغ‌وحش ارم بارها برای تعدیل جمعیت این گونه گوزن‌ها اقدام کرده و درخواست انتقال آنها را داده بود که بنا به دلایل مختلف این انتقال‌ها انجام نشد.

سید مجید خرازیان مقدم افزود: ما به باغ وحش‌های کشور اعلام کردیم که برای تعدیل جمعیتشان باید با صاحبان باغ وحش‌های دیگر تعامل داشته باشند و معاوضه یا مبادله باید در اولویت آنها قرار بگیرد.

وی ادامه داد: همچنین دستورالعملی را برای کاهش شکار شکارچیان متخلف صادر کردیم مبنی بر اینکه تکثیر و پرورش در اسارت حیوانات و پرندگان وحشی توسط متقاضیان و بخش خصوصی انجام شود و اگر آنها واجد شرایط باشند ما اجازه می‌دهیم که در آن منطقه با اهداف تأمین پروتئین حیوانی حیوانات را تکثیر و ذبح کنند.

مدیرکل دفتر تنوع زیستی و حیات وحش گفت: این عمل به دلیل کاهش فشار روی طبیعت صورت می‌گیرد و به جای اینکه آن متخلفان گونه‌های حائز اهمیت را در محیط زیست شکار کنند حیوانات را پرورش می‌دهند و از گوشت آنها استفاده می‌کنند.

سید مجید خرازیان مقدم افزود: بحث حذف فیزیکی گونه‌های جانوری در حیات وحش هیچ تخلفی نیست ولی از نظر دیدگاه حقوق حیوانات راه‌های دیگر بهتر از کشتن حیوانات است. ما در کنار گوزن‌های زرد و قرمز اروپایی گوزن‌های زرد ایرانی را هم داریم که برای ما بسیار ارزشمند است و برای آن برنامه جامع مدیریت داریم.

وی گفت: بحث انتقال این گونه گوزن‌ها که در باغ وحش ارم موجود بودند منتفی شد و ذبح آخرین راه بود.

مدیرکل دفتر تنوع زیستی و حیات وحش ادامه داد: ما مجدد برای استان‌ها نامه زدیم که ادارات کل حفاظت محیط زیست استانی نظارتشان را باید بر حیات وحش زیاد کنند و در مرحله بعد نگذارند که این گونه مسائل پیش بیاید و اگر تعداد زاد و ولد حیوانات زیاد شد حتماً به انتقال آنها بپردازند.

سید مجید خرازیان مقدم بیان کرد: باغ‌وحش ارم برای تعدیل این گونه گوزن از سال 91 اقدام کرده است اما نامه‌ای مبنی بر انتقال مازاد این گوزن‌ها به اروپا را ندیده‌ام و فقط می‌دانم که در اروپا این گونه گوزن‌ها ذبح می‌شوند و مصرف انسانی نیز دارند.

 

 خبر مرتبط:

یک مقام مسؤول در سازمان محیط زیست: ذبح گوزن‌های اروپایی باغ‌وحش ارم تخلف نیست

ذبح گوزن‌های اروپایی با مجوز سازمان محیط زیست! (+سند)

 

نظر شما
ادامه