کد خبر: ۲۱۰۲۶
تعداد نظرات: ۶ نظر
وی افزود: گوشت بوفالو به مقدار خیلی ناچیز در حدود 800 تن و فقط برای تولید فرآورده‌های گوشتی حرارت دیده و پس از تایید بهداشتی وارد شده است ...
khalaj

حکیم مهر - رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت: گوشت بوفالو به مقدار خیلی ناچیز در حدود 800 تن و فقط برای تولید فرآورده های گوشتی حرارت دیده، در پایان سال گذشته پس از تایید بهداشتی این سازمان وارد شده است.

دکتر مهدی خلج در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما با اشاره به اینکه گوشت بوفالو فقط برای مصارف کارخانجات تولید سوسیس و کالباس استفاده می شود، افزود: تا پایان سال گذشته هیچ مجوزی برای واردات گوشت بوفالو صادر نشد؛ در پایان سال گذشته ستاد تنظیم بازار بر اساس ارزیابی ها و نیاز سنجی کشور برای واردات بسیار محدود گوشت بوفالو از هندوستان مجوز داد.

وی گفت:‌ سازمان دامپزشکی کشور پس از اعلام مجوز ستاد تنظیم بازار برای واردات گوشت بوفالو از هندوستان، الزامات مورد نظر بهداشتی و سلامت و ارزیابی مخاطرات بهداشتی و سلامت دام را تنظیم و به این کشور ارسال کرد.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور افزود: در پی ارسال دستور العمل الزامات بهداشتی از سوی جمهوری اسلامی ایران، چندین جلسه کمیته علمی با حضور متخصصان کشورمان در هندوستان برگزار شد و مسئله بهداشت و سلامت این گوشتها با حساسیت بیشتری پیگیری شد.

دکتر خلج در پاسخ به ادعای برخی مبنی بر آلودگی بوفالوهای هندی گفت: برخی اعلام کرده بودند که هند با مخاطرات بهداشتی و سلامت دام روبروست و نباید واردات انجام شود، اما باید بگویم که کشور هند از گروه کشورهایی است که در سایت سازمان جهانی بهداشت دام در گروه درجه یک و در ردیف استرالیا، نروژ و برزیل قرار دارد، بنابراین از این منظر یکی از بهترین کشورهاست.

وی افزود: گوشت بوفالوی هندی به لحاظ وجود انگل سارکو سیست نیز بررسی شده است. این انگل در دام های کشور خودمان نیز دیده می شد و بر اساس اظهار نظر تمام متخصصان بهداشت غذایی این انگل مخاطره ای برای انسان ندارد.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور تصریح کرد: این اظهارات غیرتخصصی است و به علت آشنا نبودن این افراد درباره بیماری هاست.

دکتر خلج تاکید کرد: ‌سازمان دامپزشکی سلامت و بهداشت گوشت بوفالوی هندی را با حساسیت بیشتری بررسی می کند و علاوه بر نظارت های دقیق، کارشناسان این سازمان نیز در هندوستان حضور دارند و با نظارت و تایید آنها مجوز بهداشتی صادر می شود.

وی گفت: گوشت بوفالو یا همان گاومیش در فرآورده های گوشتی حرارت دیده مصرف می شود.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور افزود: واردات و مصرف گوشت بوفالو سابقه ای 30 ساله دارد و تاکنون نیز با مجوز و نظارت سازمان دامپزشکی انجام شده است.

دکتر خلج گفت: گوشت بوفالو از بعد تغذیه ای، کیفیت بالاتری در مقایسه با گوشت گاو دارد و حتی در داخل نیز پرورش داده می شود و در کشتارگاه ها ذبح و با نظارت بهداشتی سازمان دامپزشکی در فروشگاهها توزیع و عرضه می شود.

وی یادآور شد: سازمان دامپزشکی کشور امانت دار موازین سلامت و بهداشت در سطح ملی و بین المللی است، بنابراین فرآورده هایی که وارد و یا صادر می شود با تایید این سازمان است.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت:‌ سال گذشته، سال عطف توجه این سازمان به برخورد منطقی و سختگیرانه برای اعمال موازین بهداشتی برای واردات مواد خوراکی و همچنین اعمال موازین سختگیرانه برای صادرات محصولات بوده است.

دکتر خلج افزود:‌ باور ما این است که اگر بخواهیم بخش صادرات غیر نفتی رونق گیرد، باید به گونه ای عمل کنیم که بازارهای جهانی به کالای ما اعتماد کنند و سلامت مصرف کنندگان را تامین کنیم.

وی گفت: در 9 ماه ابتدای سال گذشته سازمان دامپزشکی کشور بیش از 22 هزار مورد مجوز بهداشتی برای صادرات کالاها و محصولات خام دامی صادر کرده است.


 

 

انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
همكار
|
-
|
۲۱:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۱
0
0
به نظر حقير تصميم گيري در خصوص واردات گوشت و دام إز هر كشوري إز جمله هندوستان و مرزهاي شرقي بايد به كميته اي واگذار گردد كه در ان كليه دامپزشكانيكه در ان كفورها مأموريته داسته امد عضو باوند احتمالا هند و كشورهاي شرقي رأي نياورند
ناشناس
|
-
|
۲۱:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۱
0
0
با سلام
عطف به چندين مورد مصاحبه حضوري و تلفني از جناب آقاي دكتر خلج درمورد ورود گوشت بوفالو، در حاشيه بايد بگويم هزار تاسف از سازماني كه هيچ جايگاهي قدرتمندي در اذهان سياسيون و نهادهاي علمي ندارد كه هر كسي از راه ميرسه بايد درباره مسائل داخلي سازمان اظهار نظر يا تصميم گيري نمايد و اراده قوي هم از سوي سازمان دامپزشكي براي مقابله با چالش هاي بوجود امده از سوي عده اي ناآگاه وجود ندارد چرا كه هميشه ترس در سازمان وجود دارد، ترسي كه سايه آن به صدا و سيما هم كشيده شده و مجريان محترم از جمله مجري برنامه پايش با بيتربيتي تمام با رييس سازمان صحبت ميكند و زيرنويس معرفي هم بدون در نظر گرفتن جايگاه و مدرك تحصيلي ايشان.... آيا اگر وزير جهاد كشاورزي يا وزير بهداشت بودن هم اينطور رفتار ميشد!!!!؟؟
من بعنوان كوچكترين عضو صنف دامپزشكي ، از اينكه منزلتي براي دامپزشكي و دامپزشكان وجود ندارد خوشحال نيستم اما تاسف عميقم از اين بابت هست كه اين منزلت براي بالاترين مقام دامپزشكي ،يعني رييس سازمان هم وجود ندارد....از ماست كه برماست.... جايگاه دامپزشكي در دنيا كجاست؟! در ايران كجاست!!!!؟؟؟
Dr
|
-
|
۰۱:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۱
0
0
به هیچ وجه کشور هندوستان و گوشت بوفالوی هندی ان واجد شرایط بهداشتی بین المللی برای مصرف انسان نمیباشد
لطفا سازمان دامپزشکی کشور دلایل ممنوعیت واردات گوشت بوفالوی هندی در چند وقت گذشته را منتشر کنند و برای تنویر افکارعمومی بیان شود که باستناد چه تحولاتی مجددا وارادات ان ازاد شده است
ناشناس
|
-
|
۱۱:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۱
0
0
من در زمان ماموریت در هند برای بازرسی گوشت چیزهایی رو دیدم که از گفتن اون حالم بد ميشه. وبه همین دلیل از سیستم دامپزشکی دولتی منفک شدم. این استدلال ها ......... برای توجیه برخی مسایل ......... ست. خواستید مستنداتی ارائه میدم بشرطی که جرات انتشارشو داشته باشید. مطلع.
unknown
|
-
|
۰۲:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۲
0
0
اقای دکتر بفرمایند گوشت بوفالو هندی وارداتی دارای استانداد کدس الیمانتاریوس هستند ؟ اقای دکتر بفرمایند گوشت بوفالو هندی وارداتی دارای استانداد بهداشتی اروپایی هستند؟ اقای دکتر بفرمایند گوشت بوفالو هندی وارداتی اجازه عرضه در بازار کشورای اروپایی را دارند؟ اقای دکتر بفرمایند گوشت بوفالو هندی وارداتی چرا از دید اروپایی ها مناسب برای مصرف انسان نیست؟
دامپزشك
|
-
|
۱۶:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۲
0
0
در حال حاضر روسيه، مصر عربستان مالزي و چين مشتري گوشت هندي اند. انهم براي مصرف خانوار، با توجه به اينكه غالب اقلام كشور ما چيني است به نظر من استاندارد چين رو بايد اعمال كنيم
ضمنا كدوم معيار ما براساس اروپا است؟ شير داراي إنتي بيوتيك يا دوغ حاوي ناترامايسين كه تحت نظارت سازمان غذا دارو و استاندارد روانه بازار ميشود؟ يا داروهاي ما؟
يا جوجه كبابي كه حاوي فسفات است؟ سازمان غذا و دارو نظارت را بر فراورده نهائي تشديد كند .
نظر شما
ادامه