کد خبر: ۲۱۲۹۷

مرغ منجمد کمتر از پفک نیست؛ برای آن تبلیغ کنید

کیفیت مرغ منجمد کمتر از مرغ گرم نیست، اما باید فرهنگ مصرف آن به‌وسیله تبلیغات بین مردم جا بیفتد؛ همان‌گونه که برای محصولات غیراساسی همچون پفک، چیپس و چوب‌شور تبلیغ می‌شود.

رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی امروز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) درباره بازار مرغ گفت: در سال جدید، پرورش‌دهندگان مرغ با ضرر و زیان روبه‌رو هستند، زیرا قیمت مرغ زنده به‌صورت نقدی درب مرغداری سه‌هزار و 500 تومان و مدت‌دار آن سه‌هزار و 700 تا سه‌هزار و 800 تومان معامله می‌شود، این در حالی است که مرغ سبک که به‌منظور صادرات تولید می‌شود، قیمتی معادل چهارهزار تومان است.

محمد یوسفی افزود: در میدان بهمن تهران قیمت هر کیلوگرم مرغ چهارهزار و 800 تومان است، در حالی که در مغازه‌ها این قیمت تا شش‌هزار تومان هم در مکان‌های مختلف می‌رسد.

وی خاطرنشان کرد: در میادین میوه و تره‌بار سطح شهر نیز هر کیلوگرم مرغ گرم پنج‌هزار و 290 تومان به دست مشتری می‌رسد.

رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی ادامه داد: با وجود آنکه پیش‌بینی می‌شد در نیمه اردیبهشت‌ماه قیمت مرغ وضعیت بهتری پیدا کند، اما همچنان پرورش‌دهندگان دچار ضرر و زیان هستند و گاهی به‌نظر می‌رسد که این قیمت‌ها به نفع مصرف‌کنندگان است.

یوسفی تصریح کرد: ظرف چند ماه گذشته و از دی‌ماه سال جاری 16 هزار تن مرغ توسط شرکت پشتیبانی امور دام خریداری شده تا در ایام ماه مبارک رمضان وارد بازار شود.

وی یادآور شد: با حجم جوجه‌ریزی‌هایی که در حال حاضر انجام می‌شود، هیچ کمبودی نخواهیم داشت، اگر فرهنگ‌سازی لازم برای تشویق مردم به فرهنگ‌سازی مرغ منجمد انجام شود.

یوسفی با اعلام اینکه دولت برای خرید و ذخیره‌سازی هر کیلوگرم مرغ منجمد سه‌هزار تومان یارانه می‌دهد، تأکید کرد: مرغ منجمد از لحاظ کیفیت هیچ‌گاه پایین‌تر از مرغ گرم نیست، زیرا در دو مرحله تحت نظارت قرار می‌گیرد. یکی در زمان کشتار و دیگری در زمان بسته‌بندی، اما فرهنگ مصرف آن هنوز برای مردم جا نیفتاده است.

افزایش 30 درصدی مصرف مرغ در ماه رمضان

رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی اظهار داشت: پیش‌بینی می‌شود که در ایام ماه مبارک رمضان از افزایش 25 تا 30 درصدی مصرف مرغ برخوردار باشیم و از آنجا که تولید مرغ خطی است و تعداد جوجه‌ریزی‌ها در هر ماه به مقدار ثابت بوده، ممکن است باز هم شاهد افزایش قیمت در ایام فوق باشیم.

وی تخمین زد که قیمت مرغ در ماه رمضان از هفت‌هزار تومان بالاتر نرود و اظهار امیدواری کرد که شرکت پشتیبانی امور دام تمهیدات لازم را برای تغییر فرهنگ و عادت مردم به خرید و مصرف مرغ منجمد بیاندیشد.

یوسفی همچنین گفت: افزایش تقاضا در ایام پرمصرف همچون ماه رمضان از محل ذخیره‌ها انجام می‌شود و ذخیره‌ها نیز مرغ منجمد است؛ بنابراین لازم است در بازار این محصول تغییراتی به‌وجود آید.

وی خاطرنشان کرد: متأسفانه در بازار و تجارت ایران برای کالاهای غیراساسی همچون پفک، چیپس، چوب‌شور و سایر کالاها ده‌ها نوع تبلیغ انجام می‌شود، اما برای مصرف مرغ منجمد تاکنون تبلیغی نشده است.

یوسفی ادامه داد: مرغداران نیز فکر می‌کنند که ایام پرمصرف سال همچون نوروز، رمضان و ایام حج باید قیمت مرغ بالاتر باشد، در حالی که اگر مرغ منجمد در کنار مرغ گرم قرار گیرد، بازار حالت تعادلی پیدا می‌کند و با قیمت‌های نجومی روبه‌رو نخواهیم بود.

وی از طرح مناسب قطعه‌بندی مرغ که توسط معاونت امور دام پیشنهاد شده است، استقبال کرد و یادآور شد: مرغ قطعه‌بندی منجمد می‌تواند تحول بزرگی در بازار مصرف این محصول به‌وجود آورد که امیدواریم راهکارهای اجرا شدن آن هرچه سریع‌تر اخذ شود.

 

 

برچسب ها: مرغ منجمد، پفک،
نظر شما
ادامه