کد خبر: ۲۱۹۱۵

حسن حسن زاده رییس اتحادیه تولیدکنندگان مرغ استان مازندران اعلام کرد: هر چند وجود بیماری آنفلوانزا در برخی پرندگان زنده و ماکیان از سوی دامپزشکی کشور تایید شده است اما تمامی واحدهای تولیدی استان تحت نظارت و قوانین بهداشتی قرار دارد و تاکنون از این بیماری در واحدهای صنعتی گزارشی نداشتیم.

رییس اتحادیه تولیدکنندگان مرغ استان مازندران تصریح کرد: صاحبان واحدهای طیور صنعتی استان علاوه بر تشدید مراقبت های بهداشتی، آمادگی همکاری برای اجرای دستورالعمل های قرنطینه ای واحدها را نیز دارند و با وجود مشاهده بیماری آنفلوانزای مرغی در این استان، تاکنون موردی از شیوع این بیماری در واحدهای تولید صنعتی طیور گزارش نشده است.

حسن زاده گفت: مصرف گوشت طیور و تخم مرغ که در مراکز مجاز در سراسر کشور عرضه می شود، هیچ گونه مخاطره ای برای مصرف کنندگان ندارد.

مازندران 2 هزار و 500 واحد تولیدی مرغ صنعتی با ظرفیت سالانه 180 هزار تن گوشت دارد. در پی دریافت گزارش تلفات غیرعادی طیور بومی (مرغ و اردک) در یکی از روستاهای مازندران، کارشناسان سازمان دامپزشکی کشور با حضور در محل و اعمال ضوابط بهداشتی و قرنطینه ای به منظور جلوگیری از گسترش آلودگی، نسبت به انجام نمونه برداری های و معدوم سازی طیور مبتلا و تلف شده به شیوه بهداشتی، اقدام و عملیات پاکسازی و ضدعفونی صورت پذیرفت.

بر اساس اعلام سازمان دامپزشکی کشور و نتایج آزمایشگاهی نوع بیماری، آنفلوانزای مورد نظر تحت تیپ H5N1 تشخیص داده شده و با توصیه های سازمان دامپزشکی، همکاری مردم و دستگاه های ذیر بط از شیوع بیماری جلوگیری شده است.

اطلاعیه سازمان دامپزشکی کشور با تاکید بر این که بازارچه های عرضه پرندگان زنده به عنوان مهمترین منبع شیوه بیماری آنفلوانزای مرغی مطرح است، از مردم خواسته تا از خرید طیور زنده از این بازارچه ها خودداری کنند.

دامپزشکی کشور تصریح کرد که برای پیشگیری، لازم است مدیریت واحدهای پرورش طیور صنعتی نیز با تشدید ضوابط بهداشتی - قرنطینه ای نسبت به محافظت گله های خود اقدام کنند.

همچنین سازمان دامپزشکی کشور از شهروندان خواست تا در صورت مشاهده هرگونه تلفات غیرعادی در پرندگان موضوع را به نزدیکترین شبکه دامپزشکی شهرستان اطلاع دهند.

از آنجا که مازندران 11 درصد مرغ صنعتی کشور را تولید می کند و پرورش ماکیان محلی به ویژه اردک و مرغ محلی نیز در بیش از سه هزار و 500 روستای استان انجام می شود، اطلاع رسانی و مراقبت های بهداشتی ضروری است.

در شرایطی که خطر شیوع بیماری آنفلوانزای مرغی در استان تهدیدی جدی است، اما اداره کل دامپزشکی مازندران هرگونه اطلاع رسانی از وضعیت این بیماری را به سازمان دامپزشکی کشور ارجاع می دهد.

مسوولان دامپزشکی مازندران در تماس مکرر خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی مازندران از انجام مصاحبه خودداری و اعلام کردند که هرگونه اطلاع رسانی در این زمینه فقط از سوی سازمان دامزشکی کشور انجام می شود.

 

 

نظر شما
ادامه