کد خبر: ۲۲۰۵

حکیم مهر -  رئیس اداره مبارزه با بیماری‌های طیور اداره کل دامپزشکی استان کرمان گفت: اجتناب از حمل کردن کود به صورت فله یا فرآوری نشده از دامداری‌ها و مرغداری‌ها ضروری است.

الهام پورمحسنی با اشاره به طرح واکسیناسیون دام و طیور اظهار داشت: اگر به صورت صحیح و کامل، حمل کود از دامداری‌ها و مرغداری‌ها برای استفاده در کشاورزی صورت گیرد، عوامل بیماری‌زا کاهش می‌یابد.
وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه در اغلب موارد درگیر حضور همزمان چند عامل بیماری به ویژه نیوکاسل و برونشیت عفونی دیده شده است، دقت در انجام واکسیناسیون بسته به شرایط جغرافیایی منطقه ضروری است.
پورمحسنی افزود: در بعضی از موراد دیده می‌شود که روش‌های انجام واکسیناسیون نامناسب بوده که این خود تفاوت زیادی در سطح ایمنی پرندگان در یک گله را پایین می‌آورد.
رئیس اداره مبارزه با بیماری‌های طیور اداره کل دامپزشکی استان کرمان در مورد رعایت اصول و ضوابط بهداشتی حمل کود دامداری‌ها و مرغداری‌ها تصریح کرد: اجتناب از حمل کردن کود به صورت فله یا فرآوری نشده حائز اهمیت است.
وی اظهار داشت: برای از بین رفتن عامل بیماری‌زا رسیدن دمای عمق 60 سانتیمتری کود به 42 تا 55 درجه سانتیگراد الزامی است و پس از طی این مدت زمان که حدود پنج روز است، می‌توان کود را بارگیری کرد.

 

نظر شما
ادامه