کد خبر: ۲۲۱۰۴

خبرگزاری فارس: ببر سیبری همچنان در برزخ پارک ارم/ گرهی که باز هم محیط زیست آن را کور کرد

منطقه باشگل قزوین اگرچه توسط دامپزشکی تأیید شد تا ببر سیبری که در قرنطینه پارک ارم است به آن منتقل شود اما سازمان محیط زیست این منطقه را تأیید نمی‌کند.

در حالی مجید خرازیان مقدم، مدیرکل دفتر حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست، معرفی منطقه حفاظت شده باشگل به عنوان دومین گزینه پیشنهادی سازمان حفاظت محیط زیست برای نگهداری از ببر سیبری را رد کرد و از بازدید مسئولان سازمان دامپزشکی از منطقه باشگل در چهارشنبه هفته گذشته نیز اعلام بی‌خبری می‌کند که جهان پیما، مدیر کل دفتر مدیریت بیماری‌های دامی سازمان دامپزشکی در این باره به خبرنگار فارس می‌گوید: اصالت افرادی که چهارشنبه صبح در قزوین صورتجلسه دولتی را امضا کردند بررسی و مشخص شد که همگی از کارکنان دولت و نمایندگان واقعی سازمان محیط زیست بودند.

به گزارش فارس در سال 1389 دو قلاده ببر سیبری برای احیای نسل ببر در میانکاله به کشور وارد شدند. ببر نر در ماههای اولیه بر اثر تغذیه از گوشت الاغ آلوده به مشمشه جان سپرد و ببر ماده از آن زمان تا امروز در اتاقکی کوچک موسوم به قرنطینه بدون بروز علائمی از این بیماری محبوس است.

به دنبال نامه جمعی از فعالان حقوق حیوانات به وزارت بهداشت و سازمان دامپزشکی کشور مبنی بر درخواست حذف گزینه معدوم سازی ببر سیبری و پیشنهاد خونگیری جهت انجام آزمایش مشمشه، مسولین سازمان دامپزشکی و وزارت بهداشت در جلسه ای که در اردیبهشت ماه سال جاری در سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد، ضمن حذف گزینه معدوم سازی ببر سیبری، پیشنهاد دادند جایگاهی بدون بازدید عمومی و با رعایت استانداردهای رفاهی لازم برای نگهداری از این ببر توسط سازمان حفاظت محیط زیست در نظر گرفته شود و در این جایگاه حیوان مورد آزمایش مشمشه قرار گیرد تا در صورت مثبت بودن نتیجه، حیوان تا آخر عمر در این جایگاه استاندارد به زندگی ادامه دهد و در صورت منفی بودن نتیجه آزمایش، سازمان حفاظت محیط زیست مطابق صلاحدید خود این ببر را به باغ وحش یا هر مکان مورد نظر دیگر منتقل کند.

اما خوشحالی علاقمندان ببر سیبری از پیشنهاد سازمان دامپزشکی دیری نپایید چرا که انتظار میر فت سازمان حفاظت محیط زیست این فرصت به دست آمده را غنیمت شمرده و در اسرع وقت تنها صد متر از مناطق تحت حفاظت این سازمان را به نگهداری از ببری اختصاص دهد که به ایران آورده شده بود تا نسل ببر مازندران را در میانکاله احیا کند. میانکاله ای که دیگر او را نمی خواهد و این روزها آماده پذیرایی از میهمانان خوش آب و رنگ تری است. اولین گزینه پیشنهادی سازمان حفاظت محیط زیست بدون در نظر گرفتن "تنها" شرط سازمان دامپزشکی که همان مکانی بدون بازدید عمومی باشد در کمال ناباوری، باغ وحش قزوین واقع در باراجین بود که پس از بازدید مسئولین سازمان دامپزشکی فورا رد صلاحیت شد.

به فاصله یک هفته پس از عدم تایید باغ وحش قزوین توسط مسئولین سازمان دامپزشکی، این مسئولین بار دیگر عازم قزوین شدند. اما این بار برای بازدید از منطقه حفاظت شده باشگل. منطقه ای که طبق صورتجلسه امضا شده میان مسئولین اداره کل محیط زیست استان قزوین و مسئولین سازمان دامپزشکی، برای نگهداری از ببر سیبری مورد تایید سازمان دامپزشکی قرار گرفت و اعلام شد احداث جایگاه طی چند روز آینده با حمایت اداره محیط زیست، استانداری و شهرداری و دامپزشکی قزوین آغاز خواهد شد.

اما شیرینی این خبر هم دوام چندانی نداشت. چرا که مجید خرازیان مقدم مدیر دفتر حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست به فاصله یک ساعت از انتشار این خبر اعلام کرد منطقه حفاظت شده باشگل را سازمان دامپزشکی پیشنهاد داده است نه محیط زیست.

خرازیان مقدم با اشاره به اینکه تنها متولی ببر سیبری متولی انتقال ببر سیبری و پیشنهاد مکان برای آن به عهده دفتر حیات وحش و دفتر شکار و صید سازمان حفاظت محیط زیست است، گفت: منطقه باشگل را این دفاتر پیشنهاد نداده‌اند. اما امکان دارد که یکی از استان‌ها این مکان را پیشنهاد داده باشد ولی این پیشنهاد رسمی نیست.

هرچند که در گفته این مقام مسئول صراحتا مشخص نیست که باشگل را کدام ارگان پیشنهاد داده اما امیدواریم در جایی که تمامی مسئولین برای رهایی این ببر از شرایط نامساعد قرنطینه خصوصا در آغاز فصل گرما تلاش میکنند، سازمان حفاظت محیط زیست بعنوان تنها متولی این ببر، تنها سنگ پیش پای این ببر برای رهایی از برزخ نباشد.

 

خبر مرتبط:

سازمان دامپزشکی «باشگل قزوین» را به عنوان اقامتگاه دائمی ببر سیبری تایید کرد

 

 

نظر شما
ادامه