کد خبر: ۲۲۴۲

حکیم مهر -  عضو هیئت علمی گروه پژوهشی مواد بیولوژیک دامی جهاد دانشگاهی گفت: پژوهشگران گروه بیوتکنولوژی جهاد دانشگاهی موفق به تولید فرآورده های خونی و سرمی مشتق از حیوانات برای مصارف تشخیص پزشکی و دامپزشکی شدند.
 دکتر هادی غلامپور گفت: این فراورده ها برای موارد پزشکی و تشخیصی بیماری های دامی کاربرد دارد.
وی تولید سرم جنین گاوی را از جمله این دستاوردها ذکر کرد و اظهار داشت: سرم جنین گاو یکی از فراورده های دامی با ارزش است که به عنوان مکمل محیط های کشت سلولی در آزمایشگاه به کار می رود.
عضو هیئت علمی گروه پژوهشی مواد بیولوژیک دامی جهاد دانشگاهی از تولید خون "دفیبرینه" گوسفند خبر داد و گفت: "فیبرین" یکی از فاکتورهای انعقاد خون است و برای تولید خون تازه همزمان با نمونه گیری خون گوسفند، طی پروسه خاصی اقدام به جداسازی فیبرین از خون می کنیم به این ترتیب خون به دست آمده هیچگاه منعقد نمی شود و به عنوان خون تازه از آن استفاده می شود.
وی با تاکید بر اینکه خون دفیبرینه گوسفند به عنوان مکمل محیط کشت باکتریایی در آزمایشگاه های تشخیص طبی و دامپزشکی استفاده می شود، ادامه داد: در گذشته برای این منظور از خون انسان استفاده می شد که در کشورهای پیشرفته به دلیل انتقال بیماری هایی چون ایدز و هپاتیت، خون گوسفند را جایگزین خون انسان کردند در این راستا تحقیقاتی در جهاد دانشگاهی در این زمینه صورت گرفت.  
وی تولید سرم خون خرگوش را از دیگر فراورده های تولید شده در جهاد دانشگاهی ذکر کرد.

 

 

نظر شما
ادامه