کد خبر: ۲۳۱۰۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
وی افزود: در علم دامپزشکی کالبدشکافی باید حداکثر تا 12 ساعت بعد از مرگ صورت بگیرد، نه مانند این موارد که چند روز گذشته است ...
55555

حکیم مهر - یک دامپزشک حیات وحش با دلایل علمی صحبت‌های مسئولین سازمان حفاظت محیط زیست مبنی بر علل مرگ گوزن‌های زرد ایرانی را نقض کرد و گفت: فصل کنونی فصل تولیدمثل این حیوان و بدترین زمان برای انتقال گوزن زرد بوده که متاسفانه رعایت نشده است.

«دکتر ایمان معماریان» در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، در واکنش به کشته‌شدن دو گوزن زرد ایرانی در حین انتقال آنها به سایت تکثیر گفت: هنوز مشخص نشده که چرا این گوزن‌ها از بین رفتند. در ابتدا گفته شد آنها را در حین زنده‌گیری بیهوش نکردند و بعداً گفته شد به علت بیهوشی مردند. به طور کلی اتفاقات به دلیل عدم کار کارشناسی شده رخ داده است.

این دامپزشک حیات وحش ادامه داد: یکی دیگر از مواردی که به آن توجه نشد فصل مناسب برای زنده‌گیری آنان بود. این فصل فصل تولیدمثل گوزن زرد ایرانی بود و حیوان در بیشترین سطح استرس به سر می‌برد.

وی افزود: اگر قرار است که حیوان زنده‌گیری شود باید با داروهای مجاز بیهوش شود و پس از انتقال آن در جعبه‌های مخصوص با داروهای ضدبیهوشی، به هوش بیاید و سرحال شود و آنگاه آن را منتقل کنند. انتقال حیوان در حال بیهوشی غیرقانونی و مضر سلامتی حیوان است.

معماریان در ادامه تصریح کرد: یکی دیگر از دلایل مرگ حیوان می‌تواند فعالیت بیش‌ از حد آن به واسطه دنبال کردن حیوان برای زنده‌گیری و یا کوبیدن خود به دیواره‌های جعبه باشد.

دامپزشک حیات وحش گفت: اگر هر کدام از این سه موارد باشد با کالبدشکافی مشخص نمی‌شود، در صورتی که مسئولین گفته‌اند باید کالبدشکافی صورت بگیرد. در علم دامپزشکی کالبدشکافی باید حداکثر تا 12 ساعت بعد از مرگ صورت بگیرد، نه مانند این موارد که چند روز گذشته است.

وی افزود: کالبدشکافی برای موارد بیماری‌های خاص یا علائمی که روی لاشه حیوان است و با چشم دیده می‌شود و اوردوز بیهوشی توسط کالبدشکافی مشخص نمی‌شود.

معماریان ادامه داد: در ضمن شخص کالبدشکاف باید بسیار ماهر باشد و گونه جانوری را بشناسد؛ باید آسیب‌ها را بداند و حدس بزند که کدام موضع می‌توانست موجب مرگ حیوان شود.

دامپزشک حیات وحش افزود: تلف شدن حیوان عمده‌ترین مشکل در روند جابجایی حیوانات بوده که این یک مورد رسانه‌ای شده و شاید همین امر موجب به فکر افتادن سازمان حفاظت محیط زیست برای کاهش این تلفات شود.

به گزارش فارس، سازمان حفاظت محیط زیست بدون در نظر گرفتن فصل مناسب برای جابجایی گوزن زرد ایرانی، فقط به دلیل خودنمایی در هفته دولت اقدام به انتقال آنها کردند، در صورتی که فصل کنونی بدترین فصل برای جابجایی گوزن زرد ایرانی بود.

 

خبر مرتبط:

تلف شدن دو راس گوزن زرد کمیاب طی روند انتقال

 

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
دکتر
|
-
|
۰۱:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۵
0
0
سلام دوستان کسی که شرایط گرفتن مجوز داروخانه را داره گلشهر گلپایگان استان اصفهان یه مجوز ازاد شده سریع اقدام کنید
نظر شما
ادامه